Unika högtalare

 

Hejsan!

-Äntligen en blogg i görningen, inte så enkelt som det låter. Det skall liksom värpas fram, grunnas lite på och sedan skall skriv-andarna finnas där också. -Men nu så..Påsken pockar på...

Högtalare

För mig personligen har alltid högtalare samt även försteg varit en orsak till förundran, nej, snarare frustration. Än har jag inte funnit den för mig perfekta högtalaren (inte försteg heller för den delen). Det är nog därför jag alltid proklamerat att man skall ha minst två stereo-system där hemma, så det blir bra :-)

Problematiken kan väl kortfattat förklaras av att det dels inte går att göra helt neutrala högtalare, samt med full frekvensgång etc. Så här får man lov välja vilken färgning man vill ha. Sedan kommer rummet in i bilden och stökar till det mer eller mindre för de flesta. Sedan påverkar resten av systemet högtalarnas återgivning ovanpå detta. Sist men inte minst så har vi olika öron och även hjärnan vill vara med och tycka. 

Lösningen på denna ekvation finns inte riktigt där, inte ens hörlurar är lösningen, men kan vara en bra kompromiss för vissa. Nej, detta är svårt, vi har valt att försöka hitta lösningar som talar mer till hjärtat än hjärnan utifrån devisen, det blir roligare så. Det blir också enklare att bli nöjd lyssnare, då man slipper hålla på att analysera alla detaljer som skjuts på en. Nej, vi talar mer om MAGI, en upplevelse som gör att du blir berörd och förflyttas mentalt till ditt inre, dina minnen, till konserten.

För att nå dit visar det sig att du måste ta hänsyn till, inte bara högtalarna, utan även vad högtalarna vill, för de skall må så bra som möjligt. Nu blir det lite svårt här. För att veta det, måste man spela in dem, placera dem rätt i rummet och sedan testa med olika stereo-komponenter. Såklart är förstärkaren den kritiska enheten här (kvaliteten sitter i försteget, oavsett integrerad förstärkare eller ej). Men även små detaljer som kablar kommer spela en mer eller mindre roll beroende på....vad högtalarna kräver. Såklart är en bättre signalkälla grunden till än bättre prestanda i form av upplösning osv, men även här är det högtalarna som sätter ribban, inte tillräckligt bra till nog så bra, eller kan aldrig bli tillräckligt bra...

Nu tror jag Ni börjar förstå problematiken med högtalare och vi har egentligen inte börjat ännu. För mig som handlare vill vi ju ha högtalare som är bra, i olika prisklasser och som kan tillfredsställa de flesta behoven enligt ovan. Men sedan vill vi ju ha högtalare som kan nå MAGI, och då faller de flesta traditionella märkena bort. Eftersom dagens main-stream-högtalare är gjorda i fjärran östern och många gånger på samma stora masstillverkande fabrik, så har det visat sig att de också låter lite så. Visst, de har aldrig varit mer välgjorda, men samtidigt har själen också försvunnit. Många mindre (läs engelska) märken blev uppköpta, i huvudsak för att komma åt välkänds märken/logotyper och tillverka billig österut, typ Kina. 

Detta har gjort att sökandet efter bra högtalare i olika prisklasser som INTE är tillverkade i denna massmördande industri, ljudmässigt, är svåra att hitta.

Därför kanske det är så att du inte alltid känner igen våra högtalares varumärken, då de är mindre, exklusivare tillverkare, som gör det mesta "in house" och är stolta över att bara använda delar, komponenter som är tillverkade lokalt. De har dessutom bemödat sig att lyssna fram olika modeller och låtit det tagit sin tid. Därför, tyvärr, kostar dessa högtalare oftast lite mer och väntetid är mer regel än undantag om man vill köpa ett par. 

Min förhoppning är att Ni som kunder, kanske skall ta en funderare över hur Ni vill uppleva Era favoritartister, för musik-typ är också en faktor till val av högtalare, samt kanske om man gillar spela starkt eller inte. Hur som helst, tror jag det kan vara värt upplevelsen att lyssna på någon av nedanstående högtalare, då jag lovar Er en känsla som går helt utanför normen mot dagens main-stream-högtalare. 

Anm: Många tillverkare av "Fina märken" gör ofta så att de behåller tillverkningen av deras fin-serie i egen fabrik/land och sedan låter man resterande modeller tillverkas i fjärran-östern. Till deras försvar skall nämnas att det sannolikt inte finns mycket till alternativ om man skall vara konkurrenskraftig och hålla så billigt pris som möjligt. Priset är ofta den starkaste faktorn, även för oss konsumenter, vilket jag tycker är tråkigt, speciellt om man ÄR intresserad av att LYSSNA på musik. (Märk skillnad mot att höra på musik). Man skall kosta på sig kvalitet och det man gillar, även om det kostar lite mer. Risken annars är att man ändå lär byta om ett tag när man upptäcker att det inte längre berör att lyssna, eller än värre, man slutar lyssna.

Utifrån denna världsbild har vi sökt, lyssnat och funnit en del godbitar jag härmed gärna vill dela med mig av. Du kan lyssna på det mesta i Umeå och en del i Falun och om skarpt läge uppstår kan vi flytta över dem. Det finns också möjlighet till hemlån och/eller vi kommer till dig och demonstrerar. Det är ju hos dig racet går.

 

Meyer Tonapparate 

Vårat senaste tillskott, vi gjorde något vi aldrig gjort förut, vi gick enbart på utseendet och beställde hem för test. Yonna som kom till mig lät bedrövligt och jag var osäker på de verkligen kunde utvecklas till det bättre. Men efter ett antal timmar på inspelning låter de nu helt förträffligt, även om det känns de har lite mer att ge också.

Jag vet inte om det är gammeln, fyller ju 60 år i år så det är nog så, men ju äldre jag blivit ju viktigare tycker jag det är med högtalarnas utseende. Lite karaktär och egensinnighet, trä, är kul kan jag tycka. Meyers högtalare är väl typiskt mig (och Mats, han är mer gubbe än mig i dessa fall). Jag tycker med andra ord dessa är kanon-snygga. Återigen, alla mainstream-högtalare, helt könlösa utseendemässigt i de flesta fall kan jag tycka. Här får vi män sätta ner foten och tycka till lite också, utifrån fruns gråvita ideal. 

Meyer är en tysk liten tillverkare som gör lättdrivna högtalare med lite olika principer. Idag finns tre serier, vi har två av dem för demo.

Yonna

  • 10", 250mm Ferrite wide range driver with an ultra light cone, 1" compression driver on a wooden/aluminium horn

  • Filtering is 6dB/Oct. , efficiency arround 97dB/1W/1m, impedance smooth, 8ohms

  • Cabinet made of solid wood and black or gray stained MDF, inner structure made of spruce

  • Backloaded horn, opening to the floor

  • recommended amping 5-15W/channel

  • 1090/610/400mm (H/B/T), 43"/ 24"/16" (H/W/D

Alla högtalare Ni läser om här kan Ni finna på våran webshop och såklart finns mer utförlig data på respektives hemsida. Jag tar bara med specar på dessa två "nyheter" så Ni blir extra sugna på MER.

Detta är en horn-konstruktion med lite speciella egenheter, bakstycket skall vibrera med musiken (a la BBC-monitorer). Det gör att du inte behöver mycket effekt alls och då tjänar du extra mycket på att köra med en rörförstärkare. Jag har testat lite olika varianter och den som går nu och fungera riktigt bra är Fezz Audio Mira Ceti 2A3, om ringa 2x3watt. 

Hur låter den då?

Som sagt, bedrövligt i början till att nu verkligen blomma ut. Lite konstigt att den gillar spelas högt, då min erfarenhet av ex Tobian är att jag då spelar på lägre volym än jag brukar. Med det sagt så spelar den fin på låg volym också, vilket jag gör just nu, i skrivandes stund. Men med klassisk musik är det knepigt med volymen då Yonna är en riktigt dynamisk donna. 

Vad mer säga, jo det finns en nerv, speciellt i nedre mellanregistret, hörs det är hederliga papperskoner, som är en riktig skön liten färgning. Att den sedan har en compression driver, det gillar jag, färgar mindre än en diamant-diskant och låter naturligare, detaljerat och med dynamik. Mellanregistret är inget att orda om såklart, här hoppas jag på ännu lite mera ton när de blir inspelade riktigt. Basen är väl den svaga sektorn, såsom det regel är med horn. Men jag har spelat allt från rock till orgelmusik och det funkar fint. Men här måste du känna in om du kan gilla, blir såklart en härlig livekänsla med dessa, bra soundstage också. Grymma mikrodetaljer, låter inte alls gubbig som den ser ut, utan nästan för modern. Men det gör också att du kommer gilla i längden. Går kanske koppla in en eller två fina subwoofers om man vill det. Men jag klarar mig gott med dessa i mitt demorum och som sagt, de klarar all musik, men hornen kommer fram om man spelar lite högre än brukligt (för mig).

Jag tycker dessa är grymt prisvärda om man säger så, visst är Tobian en än högre klass, men då till tre gånger pengen. 

 

Model 50

Mer Western Electric inspirerad design, med lucka baktill att tuna basen/dynamiken med. 

  • 11" Alnico wide-range driver with an ultra-light cone

  • 1" compression driver on a wooden/aluminum horn

  • Filtering is 6dB/Oct. , efficiency around 98dB/1W/1m, impedance smooth, 8ohms

  • The cabinet is made of solid wood, the inner structure is made of spruce 

  • Vented two-chamber construction with a large port and additional, adjustable decompression device by sliding frame at the back panel  

  • recommended amping 5-15W/channel

  • 765/510/350mm (H/W/D), 30"/20"/13.8" (H/W/D) 

Model 50 är en av två vanliga lådmodeller som Meyer Tonapparate gör. Den andra heter Model 70 och är lite större, och lite modernare i formspråket. Vårt demopar är i äppelrönn med antracitfärgat tyg. Ser makalöst bra ut! Bygget är absolut top notch och känns handbyggt. På insidan hittar vi ett 11"-element med alnicomagnet, och en kompressiondriver för diskanten. Baselementet har papperskon och väldigt styv upphängning, precis som Tobian, så här gäller låg motkoppling och låg effekt. På baksidan finns en port som går att öppna och stänga. Denna gör att du kan variera placering ordentligt i rummet. Första lyssningsintrycket blev lite i linje med det Lasse upplevde med Yonna, dvs lite av en bedrövelse. Nu har dessa fått stå och spela dygnet runt i några dagar och första riktiga riggningen gjordes för ett par dagar sen. Vissa högtalare har bara DET, och Model 50 är en av dem. Det här är en höjdare som jag faller för ordentligt. Fantastisk närvaro, grym dynamik och kärnfull ton, får bli min sammanfattning. I skrivande stund spelar jag tillsammans med Fezz Mira Ceti 300B och helt nysläppta Equinox-dacen från Fezz och sitter bara och flinar. Dacen är gjord i samarbete med Lampizator och förtjänar ett eget reportage framöver. 

Om Model 50 representerar hur det lät förr i tiden måste jag nästan medge att det var bättre förr! Precis som med Yonna, och Tobian för den delen, kommer Model 50 inte vara högtalaren för alla. Den belönar dig som lyssnar på levande musik, gärna med akustiska instrument och mycket rum i inspelningen. För modernt producerad elektronisk musik finns det bättre val, men åtminstone jag får svårt att slita mig från dessa. 

 

Hörning Hybrid Systems

Tommy Hörning från Danmark faktiskt, har gjort dessa geniala högtalare. De består av fyra modeller totalt men bygger på exakt samma princip, bara storlek och antal baselement (bakåt) som skiljer modellerna åt (i stort sett). 

Tanken bygger egentligen på idealet att bara ha ett element, en bredbandare från Engelska Lowther. Men konen i mitten, för diskanten gör ljudet lite trattigt och inte så högupplöst, så därför är den borttagen och en riktig kon-högtalare får agera diskant istället. Sedan vill man ju ha lite mer bas så då blev det en horn-konfiguration med akustisk delning. Så bara en filter-komponent till diskanten med andra ord.

Detta gör att Hörning också med fördel kan spelas med några få watt, men här kommer en skillnad in, de kan spelas på det mesta och de klarar av absolut all sorts musik. En makalös bra konstruktion och som i grunden låter lika i alla modeller, men ändå inte. Betoningen är såklart på mellanregistret och det finns en skön naturlighet i detta element, jag sa inte neutralt :-) ...Fast jag tycker nog det på ett vis.

Eufrodite

Har jag haft hemma en längre tid och den visar verkligen på att den är en klass-högtalare och ett nummer eller två större är Zeus. Bra pondus i basen ( gäller alla modeller) så här skiljer de sig mot Tonapparate och Tobian. Dock har de senare en skarpare diskant med compression-drivers vilket ger dem en lite fördel där.

Jag har kört denna med Gold Note IS1000, Jadis I35, Fezz 2A3, TLA TSI300, med flera förstärkare och denna bara levererar. 

Zeus

Spelar som storebror Eufrodite men är lite lättare på foten. Mitt rum äter bas så jag tror det är därför, då den spelade ut väl i ett superstort rum på mässan i Umeå sist. Men det är inte riktigt själva poängen med investera mera till Eufrodite, nej det blir liksom bättre av allt, svårt förklara. Alla parametrar finns med Zeus men när man jämför så känns Eufrodite mer lugn, mer highend, mer svärta, mer detaljer, luftigare, you name it.

Dock vill jag nog framhålla att Zeus är vår allas pris-favorit. Det finns ingen högtalare jag hört som klarat alla parametrar med all musik oavsett övrig utrustning och som kostar under 100", till och med 90" i vårt fall. Att den sedan är ganska nätt i storleken och snygg (tycker jag) med sin formgivning gör ju detta till en vinnare, i högtalarvärlden idag tycker jag. Lägg därtill att den är handgjord i Danmark och med ett gammalt, nytillverkat klassiskt Lowther-element av rang. VAD mer kan du begära för pengarna begärda??

Kika även på ett tidigare inlägg, som avhandlar Hörning mer på djupet. Se länk nedan: https://lasseshifi.se/blogs/news/horning-hybrid-systems-en-osannolik-hogtalare

 

Tobian Sound System

Gunther Tobian från Schweiz har vi talat om förut och dessa handgjorda hornhögtalare är såklart på referensnivå, dock kostar de också på den nivån.

Når man får till Tobian är magin så uppenbar och underbar som det bara kan bli. Alla parametrar finns här men som med Tonapparate är djupaste basen dess gissel. Inte för det är ett problem när man vant sig men återigen kan man ju lösa detta med subwoofers.

10HC

Minsta instegsmodellen 10" Horn Coaxial, som nu ligger i träda, de börjar nu med 12" versionen pga efterfrågan inte varit så stor. Men man kan ta upp den igen och 10" finns i programmet i nästa serie 10FH. 

Här har vi ett par som vi säljer för kunds räkning och dessa är i fint nyskick.

15HC

Man skulle kunna tro att man får grymt mycket mer bas med 15" vs 10" men så är det inte, visst blir det lite fylligare ljud men det är inte poängen. Istället får man mer av allt, precis som med Hörning Zeus vs Eufrodite. Är det värt det då? JA, det blir en helt annan upplevelse, du kommer närmare musikens innersta väsen, närmare den totala magin. Gunter själv rekommenderar 15" som storlek men då än hellre 15FH, där man kunnat sätta in en än större compression-driver, dock på bekostnad av punktformigheten som 15HC har. Med 15HC kan man sitta mycket närmare högtalaren än med 15FH. Visst får du än mer detaljer med FH men jag tycker 15HC har bättre coherence, helhet, musikalitet. För mig är 15HC en referens i horn-segmentet. Anm: Vi har våra demoex till salu för ett fint pris.

Läs mer i ett tidigare blogginlägg: https://lasseshifi.se/blogs/news/tobian-sound-systems

JBL

Här jobbar vi med två serier från anrika JBL. Synthesis (L-serien) och studio-serien 43-serien) 

JBL ägs av Harman-International som i sin tur idag ägs av Samsung. Så här talar vi om amerikansk-japansk stordrift. Men som tur är så har respektive varumärke i koncernen fått behålla sin identitet (jfr. Naim vs Focal). Men såklart är det inte tal om handgjort träarbete utan om stordriftsfördelar. Men det innebär i JBL:s fall lite av det bästa av båda världar. Klassisk JBL design och ljud men med riktigt bra priser.

Personligen är jag barnsligt förtjust i L-serien och då såklart L100 i första hand. Nu i mk2 utförande, men vi har några par i mk1 utförande till nedsatt pris och de är riktigt bra de med.

Men om du vill ha det sista lilla extra i upplösning, samt än mer dynamik, känna äkta livekänsla, ja, då är 43-serien något för dig.

Tänkte Mats skulle få beskriva dessa två högtalare i 43-serien och höra hans intryck och känsla.

4349

Mellanmodellen i 43-serien med 12"-bas och horn. I serien finns även minstingen 4309, som är en riktig liten pärla som bjuder på liveljud i fickformat! 4347 är i ungefär samma storleksklass som L100 och en riktigt tung och gedigen sak. Dessa var min introduktion till JBL av idag, och en riktigt lyckad modell. Här får vi bra tryck, stor ljudbild och framförallt, livekänsla så det räcker och blir över. Du kan spela dem med rör och få ett trevligt resultat, men det är med mycket effekt som de vaknar till liv och bara ber om mer volym och röj. 

4367

Dessa landade utanför dörren i Umeå och jag lyckades med mycket möda få ner kartongen för trappan, men stötte på patrull när jag skulle in genom dörren till demorummet. Kartongen är för stor! Eller egentligen är kartongen alldeles lagom stor, då 4367 är en stor högtalare. 15"-bas med horn på toppen. Jämfört med 4349 så har storebror en 3"-diskant, istället för 1" och det gör massor av skillnad, vill jag lova. Även steget från 12" till 15" gör avtryck... 

Till skillnad från ovan avhandlade Meyer Tonapparate så är JBL redo för rock 'n roll direkt ur kartong. 4367 låter magnifikt bra från första ton. Visst, de tar sig en del efter några timmar, men låter ruskigt bra direkt. Det är såna här högtalare som gör att jag vill ha ett större demorum, då de besitter sån kapacitet att fylla ett rum. I vårt långsmala rum låter det förvisso kanon, men man märker att högtalarna vill mer, framförallt i sidled. Däremot verkar de inte så kinkiga på placering. Droppa ner dem på golvet och höj volymen så börjar du flina. Men missförstå mig inte, det är inte så att det här är någon sorts råbarkad rocker rakt igenom. 4367 spelar med fantastisk upplösning och finlir. Basen spelar med sån otrolig lätthet och är snabb i vändningarna så det räcker och blir över. Dessa har även den tacksamma egenskapen att spela väldigt bra på låg volym också. Det är en egenskap som alldeles för sällan pratas om. Jag har spelat dessa med elektronik från Gold Note och har bjudit mig själv på allt från Thunderstruck med AC/DC till lågmäld pianojazz av Carla Bley och högtalaren bara levererar. Lillebror 4349 har verkligen samma grundegenskaper som denna, men med 4367 är allt så mycket mer. Jag är både glad och stolt över att kunna visa upp den här pärlan för er, när ni har vägarna förbi Umeå. 

 

Gold Note

Vi känner ju såklart till märket, vårt käresta från Italien. Här är det byggt lokalt igen och nästan allt från Italien också.

De stora XS85 är nykomna hos oss och jag har ännu inte lyckats få höra dem. Så här får åter Mats träda in och ge sin syn på saken.

A6 och A3 känner jag däremot till mycket bra. Personligen tycker jag utifrån priset på 50" att stativarna A3 känns klart bäst i stativ-klassen i högtalardjungeln. Min andra favorit mao.

XS-85

Flaggskeppet i sortimentet har gjort entré i Umeå och det med besked. XS-85 är en tvådelad högtalare, eller tredelad om man räknar med foten. Basdelen består av två 9"-element från Seas som sitter i en portad låda. Toppen, som bultas fast i botten är en sluten låda med mellanregister och diskant i D'Appolito-konfiguration (mellanregister - diskant - mellanregister), även dessa från Seas. Själva lådvolymen för toppdelen tar bara upp ungefär hälften av kabinettets djup. På insidan sitter en skiljevägg som huserar delningsfiltret, som kan skymtas bakom ett galler. Byggkvalitet och finish är makalöst bra. Det här är en stilig pjäs, som faktiskt inte upplevs så stor som den är, när den väl står på plats. 

Precis som med JBL, så låter XS-85 riktigt bra redan från start. De två basarna ger en maffig pondus, dock med torr och tight karaktär, som man vill ha det. Även här får jag känslan av att högtalaren vill ha mer utrymme i sidled än vad vårt demorum kan leverera, men det låter riktigt bra även här. Nu ska jag bli lite personlig och säga som det är; jag har ofta svårt för klassiska high end-högtalare. De blir lite för fina i kanten, ofta ljusa och för detaljerade och tekniska. Det finns förstås en del undantag, men det är alldeles för ofta som jag bara tröttnar på den typen av högtalare. XS-85 hamnar definitivt i high end-kategorin, men lyckas med konststycket att hålla sig på rätt sida hela tiden. Det ÄR high end, det ÄR högupplöst osv, men det finns en kärnfullhet och en ton i dem som möter upp all teknisk finess. Kanske för att man väljer papperskoner och silkesdiskant istället för keramiska element med rymdmaterial i diskanten? Eller kanske för att Gold Note helt enkelt har en syn på musikalitet som skiljer sig från andra? Här samsas både värme och knivskarp konturskärpa på ett alldeles utmärkt sätt. Den kan verkligen lyfta fram det intima och finstilta i inspelningen, men den glömmer aldrig bort helheten, och det musikaliska flytet. Placeringsmässigt är de inte lika känsliga som t.ex Wilson Audio, och kan relativt enkelt ta plats i ett lite större vardagsrum utan att du behöver inreda efter högtalarplacering. En väldigt viktig poäng, kan jag tycka, då få av oss har tillgång till dedikerade lyssningsrum. 

A6 EVO II

Har en bas inuti som spelar nedåt och det gör den presterar ett totalljud långt över sin ganska ringa storlek. Finish i toppklass och ett ljud som aldrig sticker iväg och skaver någonstans. En högtalare man bara blir glad av, man behöver inte alls ha Gold Note i övrigt för de skall prestera optimalt, däremot kan det vara prisvärt köra dem som system med GN hela vägen.

A3 EVO II

Exakt, samma som A6 men såklart inte samma pondus i basen, men de går förvånansvärt djupt för storleken. En traditionell tvåvägare, inga konstigheter, med ett pris vs prestanda vs design/finish som känns bara oslagbar

......

 

Yamaha

NS5000

Jag fick höra Yamahas referens-system på mässan i Malmö. Det lät inte riktigt bra men det hördes det fanns något där..

Sagt och gjort fick jag låna deras fina NS5000 högtalare under en längre tid. Tyvärr hanns inte det med att testa elektroniken. Kanske jag gör det vid ett senare tillfälle.

Här snackar vi riktig pianolack och den passar verkligen så, speciellt med elementens design och färg, läckert.

Denna körde jag i huvudsak med TLA (dock under inspelning) men också med rör, Jadis I35 med gott resultat. Högtalarna var demoex och inspelade.

Spännande teknik och det fungerar bra i huvudsak. Jag har läst lite tester om dem och de stämmer i stort sett in på mina intryck.

Övergången mellan diskant och mellanregister går ohörbart, säkert beroende på samma material i elementen osv. Jag saknar dock lite luftighet och naturlighet ( här kan det bero på förstärkaren som inte sjungit upp sig) När jag jämför med mina referenser från Snell, A3 mk2, så finns det både mer luft och naturlighet och än djupare soundstage. NS5000 har bra soundstage också. Men övergången till 12" basen är mer avslöjande samt är det en basreflex. Basreflexen gör den går brådjupt men inte alls lika snabb och definierad som 12" sluten låda som Snell A3 har.

Basen i NS5000 påminner inte så lite om JBL L100 som spelar med pondus och dynamisk attack så man skrattar högt. Återigen är Snell A3 ett snäpp bättre, då den är rappare, mer exakt men kanske inte lika rolig.

Jag önskar jag hade haft Yamahas elektronik också för test, samt vill jag nu inte dra för stora växlar på utfallet, men fick samma resultat med rör, I35. Funkade förvånansvärt bra med denna och NS5000 faktiskt.

Så var det priset, väl motiverat om man jämför med annat highend-högtaleri, här tänker jag på sådana som Marten, Tidal, mm,,,Jo, Yamaha ger dem en match, här får vi lite av hjärna och lite av hjärta på en hög highend-nivå. -Vi låter de vila för nu, men vem vet, en dag kanske det står ett par här, bara vi får till det allra sista.

Jag tackar så mycket för möjligheten till lån

...............................

Erbjudanden

Vi har också fina högtalare på tillbud, kolla in Erbjudande på shopen. Jag skulle vilja puscha lite extra för dessa

Harbeth

Vi har två modeller, deras bästa, om du frågar mig, till specialpris, aktuell modell. Vi hjälper den tidigare distributören sälja ut sitt lager, då den nya inte skött sig och köpt upp dem. Vi har valt att buntla dem med dedikerade stativ .

Harbeth spelar MED lådan, enligt gamla BBC-normer. Det innebär att du får en helt otroligt naturlig mellanregister. Alla Harbeth låter i grunden lika med sitt eminenta mellanregister, bara frekvensomfång skiljer. 

En fördel med Harbeth, trots den låga verkningsgraden är att de är så jämn över frekvensområdet, att de passar förträffligt för rör-förstärkare. Harbeth är lite av en mys-pys högtalare, där absolut inget sticker ut, men lite saknas, här och där. 

Så den minsta i programmet spelar lite för lite bas helt enkelt och den största är bara löjligt prissatt. 

M30... Klarar du dig på i de allra flesta fall och den har en ganska lagom storlek.Ett par nya och ett par demo finns kvar. Aktuell modell.

HL-5.....Min favorit i hela Harbeth programmet, här får du än lite mer bas och lite luftigare diskant. Ganska komplett. 2 par nya i kartong finns. Alla är aktuella modeller.

Harbeth är dock inte för alla, gillar du rock och snabb Metal är nog JBL med flera ett bättre alternativ, det gäller också om man gillar kyrkorgel, då de inte går ner tokmycket och med definition. Med det sagt finns det dock en härlig känsla med denna typ av högtalarkonstruktion. Fler märken såsom Rogers är exempel på detta.

Avalon

IDEA...Beg.

Här dyker det upp en jänkare i det lilla formatet. Jo, det är en två-vägare och konstigt nog inte alls så känslig på mycket effekt som traditionella Avalon.

Men ger man den power ändå, så växer hornen, denna kan, trots sin storlek, spela både högt och stort. Visst saknas lite finlir i mikrodetaljer mot storebröderna men de kostar därefter också. Samtidigt finns det traditionella Avalon-ljudet där, utan skavanker. En riktig pärla om du frågar mig.

IDEA kan man lätt få till i rum, lätt hitta passande elektronik, ingen vits med rör dock. Detta till ett superbra nypris. Detta trodde jag aldrig jag skulle säga om ett par Avalon. Dessa begagnade har jag full historik på, sålda nya hos mig, och vi har ett grymt fint beg-pris på dem. Emballage och allt finns/är komplett.

....

Sum up

Jag skulle kunna skriva en mil till, med alla nya och begagnade högtalare vi har. Glöm inte bort kolla in Vintage, där finns just nu flera coola välljudande högtalare i superfint skick och med bra priser.

Min pärla här är förutom Snell A3, Infinity NOS-skick, låter så trevligt, fylligt lite amerikanskt på ett positivt sätt. Man blir glad av dem.

Hoppas Ni fått ut något vettigt av denna blogg och kanske blivit, som jag, intresserade av högtalare i allmänhet och just dessa i synnerhet.

Glad Påsk till Er alla

Mvh

Lasse/Mats

 

 

Featured products

Save 11%
Save 11%