Nu är det dags för en liten genomgång av ett, för oss, nytt högtalarmärke. För min del börjar historien för ett par år sedan, när Lasse fått låna ett par högtalare från danska hörning. Modellen hette, och heter fortfarande, Aristotle, och är den näst minsta modellen i sortimentet. Han var enormt imponerad av högtalaren och ville göra något av den. Jag drog i bromsen och tyckte att vi inte kunde jobba med ännu ett okänt märke. Snabbspola fram till januari i år och jag får med mig precis samma högtalare upp till Umeå efter en demohelg i Falun. Stefan på Bertram Audio äger högtalaren och hade med sig den till Falun för att jag skulle få ge den en chans. Sagt och gjort, jag tar med mig högtalaren till Umeå och börjar spela. Det står ganska fort klart att det här är en alldeles speciell högtalare. En osannolik högtalare, och just det ska vi återkomma till senare.
Konstruktion
Hörning Hybrid Systems är, som sagt, en dansk tillverkare, som bygger högtalare, rörförstärkare och en skivspelare. Vi har inte kommit i närheten av förstärkarna eller skivspelaren, så detta kommer endast att handla om högtalarna. Man bygger fyra modeller, alla med samma grundprincip. Samtliga modeller har ett custombyggt mellanregister/bredbandselement från engelska Lowther. Dessa finns i två kvalitetsnivåer. För modellerna Zeus och Aristotle kan man alltså välja mellan två modeller, och på de två större modellerna, Eufrodite och Agalma är endast det finare elementet tillgängligt.
Det som skiljer modellerna åt är storleken på lådan, och, framförallt det som händer på baksidan. På Zeus sitter två 6,5" basar på baksidan, på Aristotle sitter två 8"-basar, på Eufrodite sitter fyra 8"-basar, och på den största modellen, Agalma, sitter hela sex 8"-basar. Framifrån ser högtalaren ut som en konventionell golvhögtalare, men börjar man titta närmare ser man att dessa danskar är lite klurigare än så. Till att börja med sitter det endast en enda komponent i delningsfiltret, och det är en kondensator mellan mellanregister och diskant. Diskanten är för övrigt en kondiskant på 45mm. Förutom den kondensatorn finns ingen annan komponent för delning. Alla element går på "fullt blås", så att säga. Det som löser frekvenskontrollen av elementen är akustiska kammare inne i lådan,samt en diffusor för de bakåtriktade basarna. Lådan är dessutom hornladdad, så vi har att göra med väldigt lättdrivna skapelser. Minstingen Zeus är tyngst att driva, och ligger på 95dB. Inga problem att köra med vår Fezz 2a3-förstärkare på tre watt!
Prisbild
Samtliga modeller finns i två färgalternativ, en ljus och en mörk träfanér. Hantverket är riktigt fint utfört och känns välbyggt och stadigt. Terminalerna kommer från WBT och är av mycket fin kvalitet.
Prisbilden ser ut enligt följande:
Zeus DX45 - 88 000kr
Zeus DX55 - 93 000kr
Aristotle DX55 - 202 000kr
Aristotle PM65H - 220 000kr
Eufrodite PM65H - 256 000kr
Agalma PM65H - 539 000kr
Ljudet
Vad menar jag med "en osannolik högtalare"? Jo, det är nämligen så att Hörnings högtalare lyckas kombinera egenskaper som normalt inte går att få ihop. De har öppenheten och attacken som en bra hornhögtalare har, men lyckas kombinera detta med osedvanligt bra baskontroll och ruskigt fina basresurser. De blir heller inte påfrestande att lyssna på när musiken är ettrig och skitig, som så många hornhögtalare blir. Jag kan spela riktigt brutal dödsmetall med full behållning, för att i nästa stund spela jazz eller klassiskt med lika gott resultat. Ljudet är fritt och obehindrat, men aldrig påfrestande. En otroligt svår balansgång! Normalt får man offra lite öppenhet och luftighet för att kunna spela de hårdare musikstilarna, vilket brukar få finare inspelningar att kännas lite trista. En kompromiss man oftast får göra om man är begåvad med bred musiksmak. Med Hörning behöver du inte välja! De gör allt, och lite till. Av alla högtalare jag spelat är dessa utan tvekan de som är mest allround av alla. Jag har mestadels spelat med rörförstärkare, framförallt Fezz 2a3 och Mira Ceti på tre respektive åtta watt, båda förstärkarna presterar väldigt bra, och man får helt enkelt välja utifrån den rörkaraktär man föredrar. Med Gold Note PA-1175 bryggkopplat blir det en helt annan upplevelse. Här blir återgivningen mer knivskarpt utmejslad och alla små detaljer i musiken framträder mer. Däremot saknas den där superintima innerligheten man får med rören. Jag har även provat med Technics SU-G700 med väldigt gott resultat. Högtalarna visar tydligt hur din förstärkare låter, så kvalitet är viktigt, men valet mellan hög och låg effekt kan du välja själv. Den klarar alla sorters förstärkare. I dagsläget har vi Zeus och Aristotle för demo i Umeå, och snart finns Eufrodite på plats i Falun för demo. Vi kommer köra en demodag med Hörning i Umeå, på lördag den 15:e april. Då kommer även Lasse finnas på plats, och förhoppningsvis även Stefan från Bertram Audio. Mer info om detta kommer snart.
Summering
Ja, vad säger vi om dessa pjäser då? Jag får backa hela vägen hem, när jag protesterade då Lasse tyckte vi skulle göra något av Hörning för ett par år sen. Nu förstår jag precis vad han hörde och varför han var så peppad. Det är omöjligt att värja sig mot dessa högtalare. De har även bidragit till en lite oväntad följdeffekt för mig. Jag har alltid förhållit mig försiktigt skeptisk till rörförstärkare. Inte för att det låtit dåligt, utan snarare för att det känts så omständigt och bökigt. Nu har jag levt med rörförstärkare under ganska långt tid och kan konstatera att det inte finns några egentliga hinder för att omfamna rören helt och hållet. Har man en högtalare som är lättdriven finns inga argument kvar för att inte testa rör. Jag har haft så många timmar av ren musikglädje tillsammans med Fezz 2a3, att det inte längre går att bortse från vad rör kan tillföra. Jag filar på en längre text om rör längre fram, så håll ut. Tills dess vill jag bara rekommendera er att lyssna på Hörnings högtalare.