Tobian Sound Systems

Hejsan!

Äntligen kommer jag till skott med att introducera en av, för mig i alla fall, "världens bästa högtalare".

12FH på inspelning hos undertecknad...

 

Bakgrund

Egentligen skulle vi inte alls jobba med Tobian, då jag för 5-6 år sedan kollade in märket upptäckte jag prisbilden och valde avstå. Sedan en tid är jag kompis med en kille i Schweiz som handhar FTA-cables. Han tyckte att han också ville introducera mig för en annan av hans kompisar, Gunter Tobian. Och på den vägen är det. När jag sedan fick upp en av hans högtalare så blev jag helt golvad och totalt såld på dem. Resten är historia som man säger...

En av anledningarna till jag väntat med skriva denna blogg var att jag ville lyssna in mig rejält, spela in dem och testa med olika system och rum. Nu har vi totalt fyra olika modeller och vi har testat i en rad olika system och miljöer. Nu är det bara senaste paret som skall få den tid som Gunter rekommenderar innan vi är helt hemma med kunskapen om dess förträfflighet.

Första Tobian-upplevelsen i butiken, 10HC, här omringade av Odeon Audio.

 

Historia

Gunter började inspireras kring 1978 och kom igång lite 1984 men blev kommersiell kring 2002. Han har ett genuint musikintresse och händig som han är så började han tillverka egna produkter.

Hans första stereo kring 78 var en McIntosh och Altec-högtalare, till skillnad från undertecknads Sony stereo med Mirsch-högtalare, 1977...:-)

Mycket av det tänk som Gunter jobbar med är faktiskt inspiration från 40-60 talets hifi-byggande. Baselementen är inspirerade av Altec och kompressor-drivers från Western Electrics biograf-byggen.

Allt görs i Schweiz, och nästan allt in house, allt känns så extremt och kompromisslöst, så man förstår det kostar pengar att bygga på det här viset. Han har en lång hög vägg bara med extremt fina olika faner till högtalarna som exempel...

Att han gör rörförstärkare också är egentligen bara för att få en lika kompromisslös stereo till sina högtalare. 

Att Gunter är extrem i allt han gör förklarar kanske lite varför han samlat på rör sedan 80-talet och har idag över 200,000 rör till förfogande. Vidare äger han cirka 12,000 LP skivor, spelar musik varje dag. Han äger och har ägt nästan alla typer av horn-högtalare, så det är utifrån det perspektivet han bygger sina egna element och högtalare.

Högsta kvalitet eller högre utan kompromisser, med musiken i fokus, det är nog min upplevelse av Gunter, som framkommit under våra samtal.

Strömmen, strömförsörjningen är nyckeln till framgång hos rörförstärkare, vilket förklarar varför nya SC-8, triod försteg, har en extern powersupply om 48kg.

Då man tillverkar hornhögtalare, triod-försteg, Rör-monosteg och en 300B SE integrerad förstärkare av högsta kvalitet så får du också livstids garanti (utom på rören som är en förbrukningsvara).-Gäller också högtalarna så klart.

Tillverkningen sker i vackra Lake Lucerne, Schweiz. 

Tobian Studio

....

Hornhögtalare

Man har två serier,  Horn Coax och Full Horn. Skillnaden mellan dem är att den ena serien är en coax lösning och den andra, mer exklusiva har kompressor driver separerat från baselementet. Anledning till det, egentligen en kompromiss, då coax lösningen gör ljudet kommer från samma punkt, ÄR att Gunter vill ha mer magnet i sin kompressordriver och då får det helt enkelt inte plats bakom baselementet. Men han har jobbat länge och väl med att kompensera för denna kompromiss och FH-serien skall låta klart bättre samt med perfekt timing, såsom Coax-serien.

Sedan har man olika storlekar i tum på baselementet som också gör lådan större så klart..Allt börjar med 10" sedan 12", 15"....i HC-serien. I FH-serien har han gått ett par steg till: 10-12-15-18-20". 

-Ja, just det ja. Gunter har lagt 10HC modellen i träda, då han säljer mest av de större modellerna, men 10" finns dock kvar i den exklusivare serien FH. Det gjorde att vi passade på köpa in deras demoex från deras Studio, så här finns ett "kap" att göra.

Det lustiga är att det är inte bara mera bas man får, nej allt blir ett snäpp bättre för varje tum du går upp till. Det kan undertecknad också intyga stämmer. Gunter vill gärna jag skall ha 15FH, där han mer den riktiga magin börjar. Men bara 15HC som vi nu har i butiken är helt otroligt magiskt bra. -En perfekt illusion av att du verkligen är på konsert, utan att det låter PA eller tratt, som horn oftast gör.

12FH..

10FH - Fullrange Horn Speakers
12FH - Fullrange Horn Speakers
15FH - Fullrange Horn Speakers
18FH - Fullrange Horn Speakers
20FH - Fullrange Horn Speakers

12HC - Coaxial Horn Speakers
15HC - Coaxial Horn Speakers

Rör förstärkare

Betänk att de gör egna transformatorer på det mest extrema sätt och med högsta möjliga kvalitet på kablar etc...

Dagens program ser ut så här:

SC5 - Phono Preamplifier
SC10 - Phono Preamplifier

SC1 - Triode Preamplifier
SC8 - Triode Preamplifier
SC12 - Triode Preamplifier

MA100 - Mono Amplifier
MA200 - Mono Amplifier

VR40-300B - Integrated Amplifier

Jag har inte hört Gunters rör-elektronik mer än den integrerade VR40, som inte föll väl ut. Den var bra men krävde mer gain in än det vi har till förfogande och även våra kunder. Men han är lyhörd och håller just nu på med en ny version av försteget SC-8, med specar som skall funka för oss är det tänkt. Så i en framtid kommer vi kanske få testa detta.

Rörmonoblocken är grymt exotiska och Gunter har precis uppgraderat värstingen MA200 till något helt enastående sägs det. 22 watt, 84kg per monosteg, point to point, silverkablage, egna transformatorer silverlindade i halvfart,,,osv..

Som sagt, alla Tobian produkter är extrema och kompromisslösa, allt i musikens tjänst..

Tobian Studio, MA200-monos (nya modellen)

--------

Ljudet

 Organisk levande ljudideal

Jag skulle säga att de är väldigt detaljerade men ändå homogena, bra soundstage och sedan livliga på ett verklighetsnära vis, bra dynamik med andra ord. 

Vanliga high-end-högtalare, typ ja, ni vet, med koner i alla konstiga material, de har bättre skärpa att pinpointa exakt var alla är osv, även mikrodetaljer, nä,,Tobian är bra där,,,jo, djupaste basen med exakt definition är nog bättre på traditionellt vis, tror jag, eller är de det??...Nej, detta är inte sant, Tobian är högupplöst, där alla detaljer finns, de är lite av en kameleont, därför är det så svårt beskriva dem...Jag tycker Johans upplevelse, också är min känsla av Tobian...Johans text kommer lite längre ner i denna text.

Men stora skillnaden med Tobians högtalare mot nästan allt annat (Faktiskt är Trenner och Odeon lite på samma spår) är den levande live-känslan som spelar så befriande öppet och klart och detaljerat utan att någon broms finns i dess väg..

Sa jag att det inte finns något delningsfilter i signalvägen och att lådorna är unikt gjorda för att inte lagra energi osv..

Hur lådorna görs behöver en mer utförlig beskrivning, men kortfattat består kabinetten av fyra olika träslag som fogats ihop för att bilda en enda akustisk enhet. Läs mer om Gunters byggprocess här: 

https://www.monoandstereo.com/2020/10/interview-with-gunter-tobian-tobian.html

 

12HC i vår lokal, Umeå

 

 Tobian

As you know, I develop and build each and every component of my ultra-fi audio chain here in Switzerland and put all my experience and love into it. Such an extraordinary chain only works with the perfect interplay of all the components.

But still the speaker is the most important part: what they do not deliver, you simply cannot hear. What they swallow will be forgotten. With my speakers, you hear it all.

And that is largely due to their unifying link: a point source chassis. A two Way Horn System without CD-horn at the “18FH” and a Coaxial Systems with CD horn at the “10”, “12” and “15HC”. You could say they all speak the same language and this language is: clarity, naturalness and an expressive depth.

Our compression drivers are the result of years of experience from diaphragm materiel, magnet materieal and size and long therm listening tests.
also the material selection of the diaphragm was a real procedure from polymide, aluminum to diamond coated diaphragm, beryllium diaphragm and titanium diaphragm. We have experienced and tested over eight different materials over the years and have come to the conclusion that titanium vaporized with shellac is the best that can be done. Costs did not matter i wanted the best ,

 

Imagine, you could have it all:

  • Live dynamics
  • Utmost subtlety
  • Depth
  • Timbre to die for
  • Razor sharp imaging and superb musicality
  • All these criteria that yell “live” but that you can never get live, because PA-setups simply don´t play musically right and subtly enough. 

-----

 10HC (Vilande modell)

Denna har vi kört i butiken tillsammans med den lilla Jadis Diapason om 15watt. Fungerar underbart bra. Mats kör den förstärkaren i Umeå nu på 12HC med samma grymma resultat.

Vidare har jag lånat ut denna till en kund som kör ett grymt system med Technics SL1000R och Conrad Johnson, även det lät gudomligt bra. Detta i ett normalt vardagsrum om cirka dryga 20kvm.

Sedan har vi jämfört 10HC direkt mot storebror 12HC och det är inget snack om att det händer grejer på alla plan. Som sagt, glöm det traditionella om att bara basen skulle bli bättre-mer osv, nej, här växer alla parametrar ett snäpp, utan att karaktären ändras alls... Undrans om inte denna modell är den optimala ur storlek- pris vs prestanda-perspektiv, det känns så.

Du kan också glömma lite andra vanliga traditionella hifi-parametrar, dessa, även de större funkar fint i mindre rum , de funkar fint även om de blir placerade "dumt" i rummet, typ nära vägg eller så.

10HC hos kund

12HC

Ja, den körde vi med i ett kasst demorum på folkets hus i Umeå, tillsammans med Kondo Overture, 32 watt PP, EL34. Trots det lät det ok, och nu har som sagt Mats i Umeå labbat en hel del med dem och fått de låta magiskt bra. Förutom Jadis kör vi Fezz Audio Mira Ceti och den legendariska Tom:s ART audio Diavolo, 10 watt 300B SE.

På mässan i Umeå och i butiken har flera lyssnare sagt lovord utöver det vanliga, som "bästa ljud/högtalare de någonsin hört"

15HC

Så nyligen fick vi in denna stora krabat. Då Gunter "pimpat" denna lite extra till mig så fick vi en inspelningstid att ta hänsyn till. Vi är inte i mål där ännu men trots det så låter denna gudomligt bra. Kanske är det precis detta ljud undertecknad sökt hela livet. -Då högtalare och försteg är mina stora käpphästar i hifi-världen.

Vi har kört denna med Jadis Is35, en 30 wattare, EL34 PP. När jag sedan down-sizeade effekten till Mira Ceti, Fezz Audios 300B SE, 8 watt, så hände det grejer. (Vi kör med KR audios 300B rör)

Gunters kommentar när han frågade vad jag tyckte om den : -En föraning om vad 15FH kommer att ge dig..

10HC

12FH

Detta är den enda Full Horn modell undertecknad hört hittills. Den landade hemma hos mig först av alla. Där spelades det med Kondos Overture och det lät bra från början men efter ett antal timmars spelning kom magin. Underbart live ljud, med grym dynamik och soundstage. 

När jag sedan kopplade in den i butiken i samband med vårt 30-års jubileum så funkade den inte alls så bra jag tänkt mig, eller så bra som både 10" och 12" HC gjort. Jag fick rigga dem lite konstigt, här spelades det på McIntosh MC275. Efter eventet bytte jag förstärkare till Fezz Audio Lybra, men det blev inte så mycket bättre för det. Så jag flyttade runt dem ännu mer, ett kasst rum skall betonas. Men jag har inte fått till dem såsom jag hade hemma, fast jag har kasst rum där med.

När sedan 15FH dök upp, de är rejält stora, så droppade vi bara ner dem i rummet och spelade, funkade kanon...??? -Ja, ibland blir man fundersam, men vi får testa vidare med 12FH i andra rum får vi se.

Dock kan jag höra att diskanten har en än öppnare med mer mikrodetaljer samt ett lugn som inte HC serien har. Så Gunter har säkert rätt i det han säger att 15FH är den optimala högtalaren för maximal magi..

18" & 20" FH

Detta är superstora tingestar med en än större prislapp, de blir så klart än bättre men Gunter rekommenderar 15FH som det smartare alternativet. Jag hoppas få höra dem alla, i en snar framtid, då vi kan resa som vanligt igen.

 

Kommentar från Johan Granbom i Umeå

Jag har varit fascinerad av HiFi, sedan jag som liten stirrade in i VU mätarna på min pappas Marantz-receiver. Jag plöjde kataloger från Pioneer, Technics, What HiFi och dylikt i pojkrummet men det var inte förrän i början av 90-talet som jag förstod vad det handlade om eller hur det skulle komma att påverka resten av mitt liv. En kompis storebror hade köpt en Linn LP12, Naim Nait-förstärkare och Wharfedale-högtalare. Ljudet som kom ur högtalarna golvade mig, det var så här det skulle låta. Efter det var jag helt fast och har på sätt och vis letat min första fix som jag fick där och då i olika komponenter, kablar, strömprodukter, grönmålade kanter på CD skivor och nanospray. Men som alla vet kommer man inte i närheten av den första kyssen igen. Stundtals har jag till och med slutat med HiFi. Men så hände det. En farbror från Dalarna sa ”jag tror att jag har hittat något du kommer gillar”.

Han hade verkligen rätt. Tobian 12HC liknar ingenting jag hört tidigare men är precis det jag letat efter hela livet. Den är en upplevelse för alla sinnen att lyssna till. Den kan slå hårt som en UFC fighter men är samtidigt silkeslen. Blixtsnabb och avslappnad, Intim och svår att beskriva med ord men känns i hela kroppen. Ingen kan höra dem och gå därifrån oberörd. Jag vill bara krypa ner i soffan och transporteras till den där rökiga jazzklubben som Miles spelar på. Få högtalare har den förmågan, Tobian har det definitivt. En enkelbiljett rakt in i själen av musiken.

Kommentar från Goran, FTA-cables i Schweiz

Jag har hört alla hans modeller och det som är likadant på alla, ljudmässigt är musikalitet och lättflytande,med  "ease of flow of music". Med FH serien blandas horn och bas-element sömnlöst med perfekt timing . Många horn högtalare har en bas som är slöare än hornelementet, det finns inte här. Alla Tobians FH har samma ljudmässiga signatur. Med större element blir ljudbilden större och större.

Lasses reflektioner

Ja, egentligen behövs väl inte det, men det är lite kul att Tobian berört så många lyssnare på så kort tid hos oss. Samtidigt finns det dem som inte förstår något alls...Det gäller speciellt hifi-nördarna, där vi får höra typ: -Jo, det är ju ett fint mellanregister...Den kunden skall så klart ha en annan, mer traditionell typ av high-end högtalare. Andra som lyssnat har nästan börjat gråta och blivit helt betagna.

Från helt rätt och superbra till än bättre och än bättre och magiskt bra, jag och Morgan har aldrig suttit så länge och bara spisat skivor. Skivorna som vi hört hur många gånger som helst blir som nya, upplevelser vi aldrig haft förut, skumt. 

En annan kunds reflektion som var lite skön,: ok, högtalarna kostar rejält men sedan kan man ju köra en rörförstärkare med liten effekt som inte behöver kosta den berömda skjortan.

Samtidigt som man blir nyfiken på 15FH, så känns nu 15HC som en dröm för mig att lyssna på. Ändå är 10HC så bra att jag lätt kan leva med den också. Nu grubblar jag dock lite på hur jag skall optimera 12FH för att få den spela ut all sin kapacitet. Kan ju vara så enkelt att den behöver fler timmar, då denna är helt ny och inte fått så många timmar spelandes hemma hos mig.

Sedan är det ju så att vi har väl en 15 timmar kvar, minst ,av den inspelningstid Gunter rekommenderade på 15HC, vilket känns overkligt om det skulle kunna bli än bättre.

Tobian känns för mig som en optimal kompromiss i högtalar-världen. Rent ljudmässigt gör den det jag vill, spelar på känslor mer än något annat och det finns ingen egenhet som stör, färgar som tar upp ens medvetenhet. Samtidigt så finns det modeller i olika storlekar och lätta att placera i rum. Sist men inte minst, att de är lättdrivna, kring 99 dB, vilket rörförstärkare älskar. Jag skall faktiskt prova en Klass A, 30 watt får vi se hur det svarar, då det finns dem som kanske vill köra med transistorer.

Så här känns det: Ge mig ett par Tobian högtalare och jag är hemma...2 watt med Mira Ceti från Fezz Audio kommer funka fint, vilket är bra för budgeten.

Högtalare är min käpphäst no:1, men nu har jag hittat hem. Dock är det inte för alla, då vi har olika ideal, samt kräver Tobian en stor investering. Om man dock gillar Tobian ljudet men inte når dit ekonomiskt kan jag verkligen rekommendera Odeon Audio, mycket ljud för pengarna och lite samma ljudideal.

Tobian transporterar mig till musikens innersta själ, ren magi

 .....

 

 Stefan, Bertram-cables kommentar

10HC..._Ett grymt flyt med en naturlig klang som har en magi som är svår att toppa. Den musikaliska magin som är så svår att få oavsett budget är det som slår mig mest. Får mig att tänka på Western Electric, fina Altec A7 eller liknande, fast Tobian levererar magin med ett mer modernt ljud. Det finns en fysisk kraft i mellanregistret som bidrar till en upplevelse nära liveframträdande.

12FH..Samma här, naturligt flyt, men med mer grundkraft.

Svårt ställa Tobian mot andra högtalare, då det är få som ger denna magi, Hørning är i samma sfär, men har inte samma energi i mellanregistret..

Många går tyvärr på "bäst i test" i någon hifi-tidning , "var det bästa de hört", och köparen går då miste om den magi som de flesta högtalare där inte har, -Ett liv utan magi..!!

 

Mats kommentar

Min resa med Tobian började sommaren 2021. Jag och Lasse hade tittat på Tobian tidigare, men konstaterat att det var för kostsamt. Döm av min förvåning när inköpsavdelningen i Falun hade slagit till på ett par 12FC. Egentligen ska jag väl inte vara förvånad, då sagda inköpsavdelning har en vana att göra stora satsningar när magkänslan är rätt. Det här var, som sagt, sommar, och jag befann mig på semester i Strängnäs med familjen. Inför bilresan hem pratade jag med Lasse och frågade honom om högtalarna var värda ett stopp på vägen. Svaret blev ett kort och kryptiskt "ja". Sagt och gjort, vi stannade till hemma hos Lasse och fick höra 12FH. Det behövdes inte speciellt många toner för att förstå att det här är någonting alldeles speciellt. När en högtalare spelar nära nog fullrange med fjäderlätt anslag och full realism bör man stanna till och överväga att öppna plånboken. 

Spola fram till hösten 2021 och vi befinner oss på Folkets Hus i Umeå för den första (förhoppningsvis inte sista) mässan vi arrangerar. Lasse har lokalens minsta rum och ställer upp en rigg med Tobian 12HC, Kondo Overture och Esoteric K-05xs. Rummet är långt ifrån optimalt och riggningen "sådär", men högtalaren blir ändå en av de stora snackisarna från mässan. Maken till dynamik och livekänsla är det nog få som hört ur en stereo. Just där och då saknades massor av finlir och hifi-parametrar, men den musikaliska kärnan fanns där. Efter mässan var det bestämt att just den modellen skulle stanna hos mig i Umeå.

På plats i vårt showroom har jag spenderat rätt många timmar med högtalaren och börjar så smått förstå hur den ska riggas för att spela ordentligt. När den får rätt förutsättningar, dvs en bra rörförstärkare och en bra källa, är det här lite av en game over-högtalare. Man sitter bara där och gapar över vad den kan. Å ena sidan kan den vara brutalsnabb och hyperdynamisk, för att övergå till att vara mjuk och finkänslig i nästa stund. Den följer musiken på ett sätt jag inte stött på förut. Den svarar på exakt allt man gör i form av kringutrustning, allt från placering till kabelval. Tyvärr satte den en av mina favoritprodukter, Linn LP-12, på pottan ordentligt. Här kom alla fel den gamla skivspelaren gör fram i ljuset och det var inte smickrande. Förstärkare med mycket effekt och hög motkoppling göre sig inte besväret heller. Det funkar bara inte. Sammanfattningsvis är det här en alldeles unikt bra högtalare som jag hoppas att ni alla tar chansen att höra! 

.....

 

Under konstruktion..

 

 

Klart för produktion...Försteget SC8 i senaste utgåva...."Vill ha faktorn" är stor för undertecknad...

Sista ordet...

Som nämnts tidigare, när du hör Tobian första gången kanske du inte alls förstår nåt, eller också blir du alldeles salig. Om du inte fattar grejen beror det på att dina förväntningar och preferenser är någon annanstans. Mest sannolikt är det dock så att man inte riggat systemet optimalt, såsom hos oss med 12FH.

Detta är högupplösta högtalare och för en gångs skull är det inte högtalarna det hänger på utan utrustningen bakom. Min allra bästa musik-upplevelse var med Living Voice största horn-system samt Western Electric hornen. Men när jag tänker efter så var dessa system också fullproppade med elektronik av högsta klass, Kondo Audio Note Japan i det ena fallet och Silbatone i det andra fallet.

Som sagt, det finns en anledning till att Gunter gör sin egen elektronik, så kompromisslöst det bara går, så de inte blir en svag länk till dessa eminenta högtalare.

Du behöver inte så mycket effekt, men du belönas big time om du kostar på högsta kvalitet istället. Detta är min erfarenhet efter att kört med olika modeller i olika rum och med olika system. Men samtidigt låter de bra med en triod 300B från Fezz Audio, så man kan ju utveckla sig och sitt system över tid, med Tobian som ledstjärna. -Det tänker jag göra, och du kommer säkert få läsa och höra mer från mig och Tobian, hoppas jag :-)

Kika närmare på Tobians sortiment och filosofi här: 

https://tobian-soundsystems.com/en/

Mvh

Lasse, Mats, Johan, Stefan, Goran, Günter..

 


 

 

 

Featured products

Save 11%
Save 11%