Technics SU-R1000 integrerad förstärkare

Hejsan

Här kommer en blogg som bara skall handla om en enda produkt, Technics eminenta integrerade toppmodell, SU-R1000.

(Technics har sedan tidigare 2 integrerade förstärkare med lite samma lika design: SU-G700 , 70watt, 25,000kr  samt SU-C700, 45watt, 15,000kr). 

Sanning

Bara så vi klargör en fundamental sak beträffande integrerade förstärkare, oavsett religion. De ÄR kompromisser. Om  någon tokig hifi-handlare, eller fb-vän säger annat så far de med osanning.

Att separera försteg från slutsteg innebär i praktiken två lådor och två strömförsörjningar. Det fördyrar men också förbättrar ljudet, då mycket handlar om ström, ström, ström...

Än bättre blir det med mono-block vs stereo-slutsteg, då det blir hörbar bättre kanalseparation. 

Allt detta gör ju att kostnaden rusar iväg, krävs mer hyllplatser, strömkablar och signalkablar. Så för den som har mindre budget och/eller vill spara plats är den integrerade förstärkaren en fin kompromiss, dock ÄR det en kompromiss, glöm inte det. 

Kanske med den nya tekniken, som Technics ligger i framkanten med, så kanske denna lag inte längre gäller? Det vore väl kul med en integrerad förstärkare som INTE är en kompromiss. Låt oss se och lyssna, hur långt Technics tagit denna SU-R1000 integrerade, och till vilka höjder den når. 

Kringutrustning

Vi kommer mäta den mot företagets egen referens-för-slutstegs-kombo, samt i jämförelse med Esoteric F-07 och McIntosh MA7200. 

För att kontrollera hur högt upp i prestanda den kan nå och hur stark den är så har vi använt CD-spelare från Esoteric, K-07xs samt K-03xd. Vi har testat den inbyggda dacen med att streama Qoubuz via Roon. Vi har testat den digitala phono-eq med skivspelare från Gold Note. Högtalarna som användes var de känt trögdrivna och högupplösta Kharma DB-9S.

Sist men inte minst har vi testat lite olika strömkablar och signalkablar för att se hur känslig den är (Klass-D brukar svara dramatiskt på strömkablar). Både lite enklare men grymt bra modeller från Neotech samt min referens från Final Touch Audio (FTA) har testats. Så klart har vi testat dem som system, samma kablage genomgående i systemet.

Historik /Bakgrund

Jag hade äran få en djup genomgång av designerteamet i Japan om hur denna förstärkare är konstruerad och lite tankar bakom det hela.

Man utgick från deras referens-system som består av ett "försteg" och slutsteg,  SU-R1 och SE-R1. Detta system har vi haft i butiken tillsammans med deras fina Reference-högtalare också. 

Detta system, fick man dock lite kritik för ljudmässigt. Dess ljudsignatur samt önskade man mer kraft, power i slutsteget. All denna kritik tog man till sig, punkt för punkt och rättade till i denna ( mycket billigare) integrerade lösning, SU-R1000.

-Det positiva med referens-systemet var:

Klart öppet ljud

Låg distortion

Ljud fokus, skärpa

Stor soundstage

Det man tyckte saknades lite av var:

-Energin i musiken

-Punch 

-Driva tungdrivna högtalare..

Man demonstrerade också hur stark denna SU-R1000 är, genom att koppla upp ett par B&W 800 D3 högtalare, som är kända för att vilja ha effekt. Den demonstrationen klarade SU-R1000 med bravur. Sedan beskrev man vilka tekniska framsteg man vidtagit utifrån Referens-systemet som nu har några år på nacken. Alla dessa framsteg kopplades också till de ljudmässiga förbättringar som kunderna önskat sig.

Teknik

Sedan förklarade man hur man rent tekniskt löst allting för att eliminera den lilla kritik som ändå fans kring referens-systemets förstärkeri.

-Active distortion cancelling technology. (Distortion only in power section)

-JENO-engine , Jitter elemination-Noice shape opt

-Batteri-driven klockning-sync

-PS -high speed, powerful, Low noice, strong filter regulation...switchning power supply pas 100-400 KHz....Split PS fpr dig and analog.

Phono-stage,,,new technology..to A/D and to DSP (same LAPC func) then to Jeno engine and to power-amp stage ( Fet-driver-GaN-driver)

.....

Tanken med den avancerade Riaa-hanteringen är att optimera prestanda mot vald pickup ( precis som LAPC optimerar förstärkaren mot valda högtalare).

Målet och meningen med denna riaa-lösning är att minimera överhörningarna mellan kanalerna, fas-kompensering vilket ger bättre fokus, impedans-korrigering, eller optimering snarare..

......

Varför göra en digital förstärkare till att börja med?

-Ja, jo, jag är beredd hålla med som konservativ rör och Klass-A fanatiker. Switchade nätdelar har väl aldrig låtit särskilt bra, inte så musikaliskt flödande som just rör och Klass-A, enligt mig. 

Men här får jag bita mig i läppen och inse faktum, tekniken har gått framåt och allt tyder på att Klass-D kommer regera, i den högsta ligan med rör och Klass-A misstänker jag..

Själva poängen med att ha alla signaler digitala är följande:

1) Det är lättare att tappa information i signalvägen med en analog signal

2) Det är lättare lösa eller minimera det eviga problemet med volym-funktionen som spökar vad gäller ljudkvaliten-förluster-kompromisser osv..

Sedan finns det ju problem och risker med att bygga i den digitala världen också, då man vinner ny mark krävs exeptionell kompetens och även lång utveckling samt mycket pengar för utveckling, lyssnande osv. Därför är det kanske naturligt att ett företag som Technics med Panasonic under sina vingar tar sig an denna uppgift och lyckas. 

Min tanke, som skulle vara så kul, är att med hjälp av all denna teknik, kanske man i framtiden skulle kunna få tag i ett bra, välljudande försteg som inte kostar en arm i pris. -En av mina två käpphästar, högtalare och försteg,,hubba.

I am going to tell you a story...

När vi testade och senare tog in märket Technics till vår butik för typ 6 år sedan, då hade man ett väldigt litet utbud. Förutom referens-systemet och den limiterade 1200 GAE skivspelaren fanns det lite mindre i storlek (3/4-format, som gamla Linn) C-700 serien med CD-nätvsp-först-högt, vilket vi lyssnade in oss på och godkände för att säljas hos oss. C-700 lät minst lika bra som annat i samma prisklass och byggkvaliteten var klart bättre än allt annat i prisklassen. 

Så kopplade vi upp allt och började spela för nyfikna besökare, osv. Sedan ville man lyssna på andra högtalare och vi tyckte SU-C700 förstärkaren (15,000kr) lät så bra så den fick agera husförstärkare i midfi-klassen....Så var det inget mer med det, den gjorde sitt jobb, presterade för pengen, om än lite svag, dock räddade LAPC-funktionen upp det hela så den drog alla olika högtalare utan större problem, tiden gick...

Sedan en dag, jag skulle jobba lite med min laptop, slog jag på stereon som den stod i butiken, kom inte ihåg vilka högtalare det var, om jag spelade CD eller vinyl, men jag satte mig ner och började jobba...Då helt plötsligt vaknade jag till, vad nu då? -Det här låter mer än riktigt bra, vad har hänt? Har Morgan kopplat in exotiska kablar, eller vad? -DÅ upptäckte jag storheten med den lilla förstärkaren SU-C700. Då lärde jag mig hur jag måste jobba med klass D, i alla fall Technics lösning på det hela....

Det som hände, som mest dramatiskt var upplösningen och mikrodetaljerna som helt plötsligt blommade ut. Den lät som en mycket mer exklusiv apparat...

....

Ljudet...

 Så vad händer då när den fått stå på så länge...??

-Jo, den blir mycket mer finkorning,"magiskt skimrande" (!).. visar upp mikrodetaljer som de allra bästa, tycker också den blir starkare, men det är nog snarare att den tajtar till det hela lite mer så basen blir än mer definierad.

Är den mörk eller ljus?

Ganska mitt emellan, Mark Levinson har svärtan, Esoteric en fantastisk öppenhet och dynamik. Technics lyckas slingra in sig i mitten utan att bli mesig på nåt vis, nej den har kraft och punch. Faktum är att man tagit åt sig av den kritik man fått av ref-systemet och åtgärdat detta. Dock har man inte samma klarhet som i ref-systemet, det skall vara sagt, men ref-systemet kan inte motiveras prismässigt längre, då SU-R1000 är för bra för det. Här vinner den integrerade över storebror för- slutsteg (fast det är eg inget försteg i vanlig bemärkelse, blev ni förvånade:-)

Basen får vi inte glömma, SU-R1000 kliver ner djupt, lika bra som Mark Levinson och Esoteric F-03, med fin definition också, mycket imponerande...

PHONO

Gud vilken kanal-separation det blev efter att ha kalibrerat pickupen med den medföljande skivan. Det var verkligen drama i positiv bemärkelse.

Detta var ett område vi aldrig fick demonstrerat för oss i Japan, då de inte var klara med utvecklingen av denna. Dock fick vi teorin osv..

 

HiFi & Musik 

HiFi & Musik -vad säger de egentligen?

Ja för Er som inte läser tidningen så kommer här en resumé:

Meyer-Lie som testar menar att denna är naturlig, kristallklar men också klippfast med blixtrande slagkraft. Glasklar 3-D känsla med en muskulös och oemotståndlig temperamentsfull spelstil som verkligen engagerar.

-Detta är jag beredd att hålla med om, bra kontroll trots att den fick driva tungdrivna Kharma DB-9S.

Dock refererar karln till tidigare test av Gryphon Diablo, som han menar har ett mer magisk skimrande ljud. Här måste jag bara anmärka, han gjorde lite samma groda när han testade Diablon också, då han jämförde mot Esoterics F-05:a.

Meyer menar säkert väl, men som skribent i en hifi-tidning måste man vara tydlig, övertydlig. Han nämner här inte prisskillnaden som är det dubbla mot Technicsen och med jämförelse mot Esoteric, 50tkr mer i pris. Dessutom har ju alla sina för- och nackdelar vilket heller inte framkommer..

Jag har hört Diablo, vi har haft föregångaren i butik, jag har läst fler tester på den, och den har också blivit ratad rejält i HIFI+ om jag inte minns fel...-Förstå mig rätt, Diablo är en fin förstärkare i rätt sammanhang. Dock måste man förstå dess ljudsignatur vs Esoteric och vs Technics. Detta är inte gjort, vilket då kan läsas som Diablo är den bättre förstärkaren av dem, vilket den är i rätt sammanhang.

Det tycker säkert Meyer-Lie, så läser jag det, men så är det inte alltid och för alla. Ljudmässigt har Diablo en annan signatur som drar mer åt Mark Levinsons svärta och lugn med djup bas.. Dock finns alla detaljer där men INTE alla mikrodetaljer och den öppenhet som SU-R1000 och framförallt F-05 från Esoteric har. 

SU-R1000 måste stå på och spelas på i månader innan den blir riktigt fin-detaljerad. Så skillnaden på den punkten kommer minimeras. Däremot så är sannolikt Diablo bättre på flera punkter än både SU-R1000 och Esoterics F-05:a, effekten inte minst. Men poängen är, det finns en anledning till varför vi valt att inte sälja Gryphon, det finns de som är lika bra eller bättre för pengen tycker vi. Med det sagt så råkar Gryphon vara ett ok märke ändå, dock inte rasande prisvärt.

Vi tycker väl ganska lika i mycket Meyer-Lie och jag beträffande de ljudmässiga förbättringar,  kalibreringsmöjligheterna i SU-R1000 ger i form av LAPC funktionen mot högtalarna och även kalibreringen mot pickupen.

Meyer hade också en rolig reflektion angående hans upplevelse om att förstärkaren lätt så rapp, som om det var raka rör till högtalarna. Det kan säkert stämma på enklare, mer lättdrivna högtalare, jag reagerade mer på att den är väldigt transientsnabb, med fin dynamisk kontrast.

Det som händer med phono-eq är att man får en grym kanalseparation  och tajtare mer definierad bas på LAPC funktionen. Denna funktion var dramatisk på Kharma, men kan kopplas bort på mer lättdrivna högtalare, då basen kan bli för tajt. Det är min erfarenhet från andra Technics förstärkare med denna funktion.

Vår  svenska tidning har fått äran testa denna storhet och de skrev väl ganska gott om den. Dock känns det som de inte riktigt förstår tekniken och framför allt syftet med den teknik man använder.

Sedan är nog Technics längst fram i den digitala teknikens framkant vad gäller utveckling. -En typisk Technics-grej skulle man tycka, då de alltid drivit utvecklingen med ny teknik inom hifi framåt genom åren.

Det är heller inte lätt förstå hur man skall hantera en sådan här pjäs, det fick jag bli varse om senast häromdagen. Jag fick distortion när jag spelade på K-03xd cdn...Visade sig att det gick sänka ingångsnivån på förstärkaren och då funkade allt som det skulle...Stod till och med i bruksanvisningen...

Men ett fel har nog begåtts i hifi-musiks test., säkert beroende på bristfällig information. Denna skall stå på läääänge, den skall spelas på låååånge. Det håller vi som bäst på med i butiken just nu. Jag är också tveksam till deras kringutrustning, kablar mm...

Så, den lilla kritik dessa herrar har blir än mindre om man hade lyssnat på den på ett optimalt sätt. Men dock förklarade man ganska bra tekniken i SU-R1000, men det finns mer om man vill gå ännu djupare i det hela. Men det anser jag och säkert skribenterna också att det är onödig läsning för gemene man. 

 

Pris

Så klart reagerar HiFi&Musik på priset, det gör de alltid så fort något kostar lite, oavsett om det är värt det eller ej. Jag anser att en billig förstärkare (i regel tillverkad i Kina med tveksamma komponenter och kvalitet) kan vara dyr, då den inte ger någon som helst upplevelse bara löser ett problem. Samtidigt kan en dyr produkt vara prisvärd och mer än så, om den ger en upplevelse utöver det vanliga och över lång tid och att själva bygget ingjuter en känsla av kvalitet och vill-ha-känsla.

I detta fall infriar SU-R1000 begreppet prisvärd många gånger om. Chassit är grymt välskruvat och gediget, bara Esoteric har en högre nivå. Att du sedan får en superkraftfull förstärkare med välljud som de allra bästa i prisklassen är väl gott nog. Nej, du får en bra inbyggd dac också, samt ett himmelskt bra phono-steg.

Sum up

Detta är nog Technics bästa förstärkare ever. Man har gjort alla rätt känns det som. En kraftfull pjäs med fint ljud på alla sätt och vis, en bra allrounder, men med bonus i form av bra dac och grymt riaa. Kan man få bättre för 80" pengar?

Hifi Musiks skeva jämförelse med Diablo känns ju direkt fel, då denna kostar 160", någon måtta får det väl ändå vara på dumheterna. Nej, men Esoteric F-07 för 90" med "bara" inbyggt riaa, den jämförelsen tillsammans med McIntosh MA7200 med dac-riaa för 84", det är relevanta jämförelser...

Esoteric har ett än mer öppet och klart ljud ( ej ljust) med än högre upplösning. Dock är Technics mer effektfull och dess riaa ett snäpp till. McIntosh å sin sida är lite snällare, lite mer soft och laid-back men på ett skönt musikaliskt vis. Tar vi in Mark Levinsons No:5805 i ekvationen också 100" så får man här lite mörkare ljud ( åt Diablo hållet, men mindre effekt än Diablo) Ja, det är en smaksak.

Kundreflektion

En kund som kom in och fick lyssna på Kharma, blev smått chockad över att denna Technics SU-R1000 kunde driva dessa högtalare med lätthet och att den lät riktigt bra dessutom. Han hade läst testet i HiFi & Musik, där han tolkade testet som att förstärkaren var riktigt bra. Men hade aldrig trott att den skulle vara SÅ HÄR bra...

.-Det är svårt att skriva om saker och ting, men trots det, känns det lite tråkigt att det inte framkom HUR pass bra och PRISVÄRD Technics SU-R1000 egentligen är.

Lista

Är du i svängen om en ny förstärkare i denna prisklass så måste du sätta upp den på din vill ha lista och lyssna på den och jämföra. Det är inte helt otroligt att det blir din favorit och ditt nästa köp. Du har min rekommendation på att det i alla fall är ett mycket bra köp, 

Systemtänk -Back to the Rack-

Technics har en riktigt bra SACD/Nätverksspelare som kommer passa fint till SU-R1000. SL-G700 heter den och betingar ett pris om 30,000kr. Du kan så klart välja detta system i silver eller svart. Jag har testat denna SACD under en tid och även använt den som streamer med mycket gott resultat. Så kombinationen kommer bli grymt prisvärd på alla sätt och vis..

Klass D - digital?

Nå, låter då SU-R1000 som en "riktig" förstärkare eller finns det digitala spår av kantighet, vasshet osv kvar?

Jag har testat riaat med en super-analog karaktär skivspelarkombo, en Gold Note Valore Light med en pickup från Goldring som har anor från 80-talet. Jag kunde inte höra att det blev sämre eller lät digitalt på något vis jämfört med McIntosh vi hade inkopplat i samma system tidigare. 

Vidare jämförde jag Esoterics enklaste CD, K-07xs mot deras eminenta K-03xd och skillnaderna där emellan framkom precis som det skall, då de har samma signatur så krävs det ett bra försteg för att det skall bli tydlig skillnad, och det blev det. Så det är ett bra försteg inbyggt. 

Även vid streaming så lät det bra, naturligt och allt, dock inte lika fylligt och organiskt som med CD så klart.

Faktum är att Klass-D tekniken kommer närmare och närmare Klass-A och rör än man kan tro. Faktum är nog att Klass-AB snart är frånsprungen.

Än klår den inte Esoteric F-03 (30 watt Klass-A) som är min transistor integrerade referens.. (bara F-01 är bättre i världen, tror jag). Men då kostar denna dubbelt upp mot Technics. Dessutom levererar Technics ett än bättre riaa och en dac får man på köpet också...Snacka om prisvärt...

Undrar om inte Technics ligger allra högst upp i användningen och utvecklingen av digital-teknik just nu? -De har i alla fall gjort jobbet riktigt bra, och rättat till de små missarna som ref-systemet hade, till ett mycket lägre pris dessutom.

Grattis Technics

 

 

Featured products

Save 11%
Save 11%