Mark Levinson 5000-series

Hej igen

Nu blir det en genomgång av nya Mark Levinsons lite mer prisvärda serie, 5000-series.

Bakgrund

Mark Levinson har traditionellt sin 500-serie, som består av ett försteg ( som du kan få med eller utan DAC, dock alltid Riaa) No: 523 & 526 sedan har man ett stereo-slutsteg och en mono-version av detta.No: 534 &536. En integrerad förstärkare med DAC och ett super-Riaa inbyggt, No:585.5 som vi kommer referera mer till.

Vidare finns det en SACD-streamer,No:519, och en vinylspelare, No:515 som man gjort tillsammans med VPI. -Jo man har faktiskt en produkt i en än högre nivå, ett två-delat försteg där man lyft ut strömdelen. (Om den nu finns kvar i sortimentet?)

Vi har erfarenhet i butiken av dels den integrerade men också försteget med DAC/Riaa och stereoslutsteget.  Så vi anser vi har rätt bra koll på hur ML 500-serie låter idag.

Historia

ML har funnits nästan lika länge som jag, eller i alla fall länge,1972, de blev kända för sitt försteg, LNP-2, deras andra produkt men senare också för deras extrema CD-spelare och sist men inte minst deras största mono-block, som vägde typ 250kg styck.

Dock är det många som har lite invändningar av ML-soundet som var då. Där fanns en grym svärta och en djävulsk soundstage som låg långt före sin tid, men ljudet låg väldigt långt bakom högtalarna, mycket laidback med andra ord. 

Även jag hade lite svårt få engagemang i lyssnandet då avståndet till musikerna blev så långt ( min upplevelse), så det var till att matcha med "rätt" högtalare för att få till det någorlunda. Sedan kostade ML en rejäl slant och några kompromisser med lite enklare produkter fanns inte, så ML gick bort i min bok, på den tiden.

Teknik

En av anledningarna till att ML har ett världsrykte om sig att låta bra är, tycker jag att de har fokuserat på rätt saker. Ström, volymkontroll, korta signalvägar mm.

ML kallar det för :

Mark Levinson continues to set new standards of performance through advancements in solid-state circuits, our signature Pure Path design and the development of innovative audio technologies like the groundbreaking R-2R ladder volume control.

Developing circuit paths that are free from distortion and power supplies that are specially shielded to eliminate any potential interference. This allows you to uncover the detail, nuances and intricacies within your music without distortion. Feel as if you are right in the room where the song was recorded.

Nutid

Men dagens 500-serie låter inte riktigt så längre. Nej, nu har man flyttat fram ljudbilden mellan högtalarna men samtidigt behållit mycket av värdegrunderna för ML:s traditionella ljud. Svärtan finns där, den djupa soundstagen finns där, det bråddjupa tajta basliret sitter där...Samtidigt infinner sig ett lugn över det hela, ja, det känns att det är high-end på alla sätt och vis. För mig funkar 500-serien som en supertrevlig high-end anläggning jag gärna tar till mig och har hemma, alla dar i veckan...

Nu finns engagemanget där också.

5000-serien

Ja, först kom No:5805 integrerade förstärkare som en lite billigare ML-förstärkare. (No:5802 är samma förstärkare men utan analoga ingångar och därmed ännu lite billigare, för den enbart streamande kunden)

No:5805 har vi kört i butiken ett längre tag och lärt in oss dess för och nackdelar mot storebror No:585.5.

Kommentar om No:5805 : Stereophile...

"The No.5805 offers excellent sound in an attractive, versatile package. There's little or nothing to fault".

5000-serien har lite enklare chassi, lite mindre nätdelar osv, annars har man tagit mycket av tekniken i 500-serien rakt av. Så jag måste säga att man kompromissat på rätt ställen och inte för mycket heller. Jag menar, fortfarande är chassit både stiligt och med känsla. Man får verkligen en vill-ha-känsla när man närmar sig ML 5000-serie, gäller alla dess komponenter.

Fjärr

Glömde nämna det i förra bloggen, men Technics lite mer påkostade fjärr är riktigt trevlig, bra känsla och användarvänlig, känns grymt fin. McIntosh har i grevens tid bytt ut deras hemska fjärr från hedenhös, nu är den nya så trevlig och med känsla, inga anmärkningar. Känns värdigt märket nu. Esoteric hade en motsvarande bra fjärr men har nu bytt till nåt mer tvål-liknande, visst med mer känsla och metall, men med knappar på båda sidorna blir det lite knöligt..-Man vänjer sig säkert.

Nu kommer vi till avdelning ML. I 500-serien har man haft en tvålliknande sak som fungerar ok, men volymen sticker iväg oroväckande snabbt om du håller in knappen för länge. I 5000-serien har man en ny fräck modern dito som känns mer modern, dock lite svår hantera då knapparna har samma storlek. Men nu kommer kritiken, alla märken nämnda ovan kan du köra CD-först med samma fjärr, men INTE på 5000-serien, vilket känns väldigt avigt, varför göra så??

 

Ljud

No:5805 har en mindre nätdel och därmed mindre effekt än No585.5 och visst det märks att den har lite mer kraft. 5805 låter i stort sett likadant som 500-serien kan jag tycka, inte riktigt samma svärta och detalj-rikedom, men den är nästan där. Dock har jag upplevt 5805 som att ha lite större ljudbild än 585.5, men det kan också vara att man flyttat fram ljudscenariot ett snäpp mot 500-serien. Kanske för göra den ett snäpp moderna, men jag tycker båda funkar bra på all typ av musik faktiskt. 

När vi sedan kopplar in för- & slutsteg i 5000-serien No:5206&No:5302 så händer det grejer. Så klart blir det mer effekt, vilket våra Revel F228 Be gärna vill ha ( men det duger med No:5805 skall sägas). Men här kommer poängen, just med att bryta upp kompromissen med integrerad mot för- slutsteg ger försteget mer och bättre ström med mera vilket skoningslöst hörs med bättre upplösning, mikrodetaljer, dynamik mm..-Ja, du förstår, nu kommer No:585.5 till korta, även om den har ett bättre Riaa-steg inbyggt skall jag erkänna. Detta försteg har både Riaa och Dac inbyggt. Men å andra sidan kostar också för- & slutstegskombinationen mer än den integrerade No:585.5.

Sist men inte minst i denna fina serie så går det (precis som med Gold Notes slutsteg) brygga No:5302 och köra 2 stycken i mono-konstellation. Förutom att du får mycket mer effekt och därmed kontroll på högtalarna får du också en klart bättre kanalseparation som är hörbar.

SACD-nätv.spelaren No:5101

Denna har vi inte haft inne så länge, bara kört som CD och SACD-spelare. Den låter faktiskt överraskande bra. Låter lite typiskt ML, homogent och lite high-endigt stram kanske, nej, den har hjärta också. Faktum är att jag tycker den påminner mycket om McIntosh nya SACD-spelare MCD85, vilken också är en trevlig apparat. 

Många kanske reagerar på att 5101 har en slot-in och inte en släde som kommer ut. Då jag var med på genomgång med 5000-serien av en ML-representant så förklarade man för mig att tanken med denna lösning är att det blir lättare laga och ersätta drivenheten om den skulle utgå på sikt. Dock skvallrade man att det faktiskt är en TEAC-drive-enhet man valt. 

Skivspelaren No:5105

Detta är en kul sak må jag säga. Purfärsk modell och nyss inkommen hos oss. Denna är både snygg och välljudande. Jag bara älskar att man fått till designen även på skivspelaren så det syns att det är 5000-series från ML. Enda jag kan sakna är ett lock. Dock har vi lösning på G, då Gold Notes lock passar perfekt.

Man kan beställa den med eller utan pickup, vi fick in den med förmonterad pickup, och då blir det Ortofons Quintet Black (8,500kr cirka).

En puck ingår också men ingen signalkabel, om Ni undrar. Men vilken känsla på denna spelare, blytung och välljudande. Den har tyngd och stadga i basen och fin detaljupplösning. Faktum är att det låter inte så mycket ortofon, lite i övre registret. Jag är ingen fan av Ortofon, förutom någon gammal MC dito från 80-talet :-)

Nej, handhavandet är enkelt, allt känns gediget och ljudet ger klar mersmak. Funderar på en själv kanske,,,mmm

Back-to-the-Rack

Jag tycker mer och mer om tanken på att köra en stereo med komponenter från en och samma tillverkare, det ser dessutom trevligt ut i racket (kom Ni ihåg  80-tals Racket med glaslucka och den helhetsintryck som det gav:-) Nu vill jag påstå att gillar man ML-ljudet och dess karaktär, så kommer man tjäna på att köpa fler enheter från samma tillverkare och i detta fall från ML:s 5000-modell-serie. Tanken är att i många fall, i detta i synnerhet ger det dig synergi-effekter, som 1+1=3, man får mer ljud för pengarna, då hela systemet drar åt samma håll.

Fler fina exempel på det är Esoteric:s SACD & förstärkar-kombinationer, ex K-07xs & F.-07. McIntosh är ett annat exempel som har helhetslösningar "all-the-way" Gold Note & Technics lika så...

Mark Levinson har dock inga egna högtalare men då de ingår i samma koncern, Harman-International,  som Revel och JBL så använder man dessa märken vid utveckling av sina produkter, såväl som ljudmässiga ideal.

Back-to-the-Rack MINUS högtalare

Det är nog så här jag ser på synergin jag tidigare nämnt. Detta stämmer ända fram till högtalarna, viktigt köra system-tänk på lämpligt kablage också. Men högtalarna är ändå de som förstör överlägset mest i ljud-kedjan. Så här tycker jag man kan testa de högtalare som tillverkaren har eller rekommenderar sedan lyssna fram något eller några alternativ. Inte nog med att högtalarna färgar ljudet, vi har också olika öron, preferenser, som skall tillgodoses. Samt inte minst, kanske mest, så har vi ett rum att ta hänsyn till, stort litet osv... 

Detta är en av anledningarna att vi nu skall testa hela 5000-riggen med andra högtalare. De som står först i kön är våra nyinkomna Vimberg Amea-stativarna. En mycket högupplöst och krävande högtalare, skall bli spännande, inte för jag är orolig 5000-serien klara det med bravur, nej, mer spännande höra hur bra högtalarna kan låta med fin-elektronik.

(Vimberg är tyska Tidal Audios "budget"-märke, dvs lite enklare chassin och finish, men där slutar budgeten, då de har ceramiska element från Accuton, hand made osv..)

Kringutrstning

Vi har testat hela 5000-serien nu, i alla konstellationer (utom som mono-slutsteg) att vi har en klar bild av vad dessa kan åstadkomma och det är mer än bra, speciellt blir 5000-serien prisvärd som få andra high-end märken på den översta nivån.

För att utröna detta har vi valt att köra med högtalare från Revel, F228 Be som också överraskade mig och Morgan rejält. Grymt fina högtalare för pengen. Vidare så körde vi kablage från Neotech samt pimpade vi upp allt med FTA-kablage på slutet för att se hur långt vi kunde ta det hela, och det svarade bra. (FTA = Final Touch Audio kablar) 

Sum-up

Tja, vad ska man säga. För mig känns 5000-serien mer intressant än självaste 500-serien, då prisbilden är mycket mer lockande och både ljudet och kvaliteten finns kvar där, i allra högsta grad. Känns nästan som ML får mer problem med konkurrensen internt än externt.

Jag skulle i alla fall kunna leva med vilken av dessa komponenter som helst i 5000-serien, helst allihopa som system, med tanke på synergin och den fina enhetliga designen. -Ja, även högtalarna från Revel, F228 Be får klart godkänt av mig ( trots att jag är enormt kräsen på den punkten :-)

Överraskningar

Att för-& slutsteget No: 5206 & No:5302 skulle vara såå bra och verkligen motiverar prisskillnaden mot den ändå riktigt bra No:5805 integrerade, det trodde jag inte.

Inte heller trodde jag skivspelaren No: 5105 skulle prestera på en sådan hög nivå.

Sist men inte minst så chockades vi lite av Revel och dess F228 Be, med tanke på att jag testat stativaren i samma serie tidigare,,kul

Modell beteckningar i 5000-serien

No:5105 skivspelare

No:5101 SACD-Nätv.spelare

No: 5805 Int.förstärkare (No:5802 utan analoga ingångar)

No:5206 Försteg (inbyggd Riaa och DAC)

No: 5302 Stereo-Slutsteg ( bryggbart att köra som monosteg x 2 stycken)

Kolla in deras hemsida: Marklevinson.com

Priser och mer data finner du på vår webshop: lasseshifi.se

 

Featured products

Save 11%
Save 11%