Rörförstärkare i ett nötskal

Hej

Denna blogg skall handla om rörförstärkare ur ett rent kundperspektiv, inga tekniska humma mumma definitioner. Raka rör...

EL34-KT88-300B...Vanligaste rören i de vanligaste förstärkarna...Rör-förstärkare!

Varför rör..

Många gånger är de väldigt berörande och pris-effektivt att nå illusionen, magin, av att de verkligen står framför mig, spelandes live, här och nu. //Lasse

Så här tycker grabbarna på Fezz Audio:

The sound from a tube amplifier provides warmth, dynamics, but above all, it is very natural. If such a presentation of music is being expected, then the purchase of a vacuum tube based amplifier seems to be the right decision.

Kontra en transistor-förstärkare i den prisklass Fezz Audio levererar, kring 30" så är jag beredd att hålla med. Dock finns det undantag som Lavardin exempelvis..

Bakgrund

Innan transistorerna kom använde vi rör till våra förstärkare. Men det tog lite tid att ta till sig den nya tekniken, så naturligtvis lät rörförstärkarna bättre då..

Varför vi valde helt eller nästan helt byta till transistorteknik är väl också givet, mer praktiskt, tar mindre plats, blir inte lika varm och driftsäkerhet inte minst, då rör kan gå sönder helt plötsligt bara.

Idag kan bra designers bygga transistorförstärkare som låter som klassisk rör-färgning och vice versa, Bra rör-förstärkare låter inte "rör", dvs färgat med fett mellanregister och obefintlig upplösning. Ett klassiskt transistor-ljud är väl motsatsen lite då, ljust, spretigt och fyrkantigt samt i värsta fall lite tunnt i mellanregistret också, men med bra upplösning....Där har vi de klassiska definitionerna som jag upplever många tänker, då man pratar teknik i form av rör vs transistor. Men som sagt det är historia idag, så varför använder vi då rör idag överhuvudtaget?

Nostalgi

Är det bara för nostalgi vissa vill ha rör-bestyckade komponenter? I mångt och mycket är svaret JA. Bra designers behöver inte använda rör över huvudtaget för att åtstakomma det ljudideal man vill åt. OM man ändå använder rör så beror det på någon av följande förklaringar. 1) En designer med bristande kompetens. 2) Man använder rör för att marknadsföra sig, sticka ut, ge kunden det den vill ha.

Men..

Det finns en poäng med rör i slutstegen, de har ett flyt i övre registret som ingen transistor klarar av. Dock, hör och häpna, kommer Klass-D tekniken närmast, och det beror i sin tur på att de är uppbyggda i mångt och mycket på samma sätt.

Rör-historia hos Lasses HiFi

Då vi hållit på i 30 år i november ( som vi kommer fira, så klart) som hifi-butik så har vi också testat en hel del bra och mindre bra rör-förstärkare genom åren. Både som nya, begagnade inbyten osv... Här kommer några märken vi har mer eller mindre erfarenhet av:

Audio Research...Conrad Johnson...BAT...Nagra...Prima Luna...Synthesis...Union Research...Pathos...Vincent...Audio Valve...Xindak...Cayin...Dynavox...Audio Inmovation..Audio Note UK. ....Aries Cerat...samt några fler asiatiska märken..

Kompromiss

Jag hatar kompromisser, ja, ni vet det där med för- och slutsteg vs Integrerade förstärkare. Samma sak här med myter om att köra ett rör-försteg och ett transistor-slutsteg skulle vara den bästa av två världar, då rören är dåliga på att generera effekt (de är egentligen inte designade för det och det är därför de får hjälp driva högtalare av utgångs-transformatorer). NEJ denna lösning är kass, dels därför att det inte finns mening med rör i försteget i sig, det kan lösas lika bra på annat sätt, samtidigt som ett transistor-slutsteg inte kan leverera det där flytet, som är enda anledningen till att köra rör, knäppt va?

SÅ, en integrerad, så kallad hybrid-förstärkare, med rör i förstegs-delen, är inget annat än spela för galleriet, alternativt bristande kunskap av dess designer. Enda sanna hybrid-integrerade på marknaden jag känner till är faktiskt KR Audio. Där har man fattat grejen, jag går inte in på mer detaljer, men ring och fråga om Ni vill. -Jag skulle dock inte gjort som KR Audio ändå, då jag gillar möjligheten kunna byta lite rör och "tuna" mitt ljud lite grann, utifrån högtalare och rum.

Lite teknik i alla fall...

Rör vs Klass-A och Klass AB...

Sa jag att jag gillar rör-förstärkare? Jaha, sa jag att jag gillar Klass-A och Klass-D också?

Klass-A får inte ha för mycket effekt för att ha någon mening. 20-30 watt är optimalt. Mindre och du blir beroende av lättdrivna högtalare, det smalnar av ditt utbud negativt men förstärkaren kommer låta bra med rätt last. För mycket effekt, säg 50 Watt, ja, då kommer den dels sannolikt inte låta lika bra samt fåfr du ett stort värmeproblem, drar mycket ström dessutom och då skall det till kylflänsar så den blir onödigt stor och då rakar så klart priset iväg. Har du högtalare som kräver mer än 30 Watt Klass-A, då skall du så klart köpa en Klass-AB eller Klass-D förstärkare. I dessa, få fall, är det helt meningslöst med Klass_A och än mer meningslöst med rör-förstärkare.

Ett exempel, grymma Avalon ISIS, eller egentligen alla stora Avalon, Kharma, Tidal Audio, B&W 800-serie etc....Med dessa högtalare anser jag det vara helt idiotiskt köra Klass-A eller rörförstärkare, det finns absolut ingen som helst poäng. 

Det jag egentligen säger, är att stora rör-slutsteg är ingenting mer än ett stort skämt, då dess mening inte längre finns. Om vi nu nämnt dumheterna med stora Klass-A förstärkare så är det snudd på ännu dummare med stora rör-förstärkare. Dels gillar rör inte laster i sig, vill du ha mycket effekt går det åt många rör och då kommer vi tillbaks till värme-problem, tillförlit,,,att byta ut alla dessa rör med tiden blir också en betydande kostnad.

Effekt

Effekt är inte allt men ibland allting...Allt styrs av högtalarna, väljer man Kharma så är det effekt som krävs, typ +100 ärliga (strömstarka) watt. Det får jag effektivast med en teknik från transistor-världen, Klass AB, eller idag finns fina lösningar med Klass-D ( nästan rör-teknik).

Andra högtalare är designade att låta bra med minimal effekt, då finns det poänger med mindre Klass-A förstärkare eller rör-förstärkare med låg effekt me med magiskt välljud.

Normala högtalar-laster fungerar alla dessa varianter, rör-förstärkare med normal uteffekt, 20-50watt är optimalt, eller Klass-A med ca 20-30 watt eller en Klass AB traditionell transistor förstärkare från 45watt cirka och uppåt. Klass-D är lite klurigt, de kan i regel driva det mesta utan tokmycket effekt, men det finns sådana också...Jag gillar Klass-D och tror de har framtiden för sig,,,,,med lågeffekt-rör-förstärkare som komplement..

Nåväl, ju mer effekt en förstärkare levererar ju sämre låter den, en av mina deviser..Då du förstärker i flera steg, för varje steg får du med lite distortion och i slutänden tappar du lite mikrodetaljer osv ...Men här kommer Klass-D in som en vinnare, om du behöver effekt..

Rören har också distortion med sig, men den upplever vi som lite mer harmoniskt, och det är därför många gillar rör, de har en mer naturlig distortion...

Rör-watt vs Transistor-watt

Räcker 35 watt rörförstärkare (lite standard med EL34-integrerad)?

Så säger man på Fezz Audio

The power of a tube amplifier is often a lot less than that of a transistor amplifier. You may even come across tube amplifiers of literally few Watts worth of power, which in comparison to the tens or hundreds of watts per channel in transistor amplifiers – may seem exceptionally weak. Not so. Tube amplifiers offer lot better dynamics and therefore, with less available power, they can often play louder than multiple times stronger transistor amplifiers.

 Last

..På de flesta rörförstärkare kan du koppla högtalarkablarna på förstärkarens 8 ohmiga eller 4 Ohmiga plus-terminal, just med tanke på om högtalaren behöver mer ström ( 4 Ohm) eller spänning (8 Ohm)

Nu finns det förstärkare, som ex McIntosh som bygger en transistor-förstärkare som om det vore en rörförstärkare, dvs med utgångs-transformatorer. Det innebär också att dess effekt är konstant, dvs 100 watt i 8 ohm och 100 watt i 4 Ohm. En traditionell strömstark förstärkare har då 100 watt i 8 Ohm och 200 watt i 4 Ohm.

Varför McIntosh gör på detta vis, vet jag inte men de var ju med från början med rör-teknik så de kanske behöll tänket som deras sätt att se på det hela som det bästa av de två världarna. -Jag tror nog det fanns en poäng i detta tänk förr i tiden i alla fall, sedan blir det tradition, och det gillar vi också :-)

Vad gäller rör-förstärkare så är det rekommendabelt att sikta in sig på högtalare med ca 90dB verkningsgrad, återigen för att optimera det rören är bra på och minimera det de är dåliga på.

 

Push Pull vs Single Ended

Skillnaden är...1 vs 2 per kanal...

Jag citerar Maciej (ägare) på Fezz Audio

These are two different tube amplifier design types. The main difference is the amount of tubes used within the amplifier. A SET – “Single Ended” amplifier has one power tube per channel, whereas the Push-Pull has two. Specifically, this impacts both the output power and the sonic signature of the device.

SE’ are known to have a delicate, very natural tone, warm and subtle. Push-pull is characterized by great dynamics and an exceptionally strong, well-controlled bass range.

PP upplever jag som lite mer spralligt ljud, lite get-up-and.go,,,medans SE har en mer tonalitet, lite lugnare, kräver också mer lättdrivna högtalare för att inte upplevas slö..SE tekniken används ofta till de mer låg-effekt rören, typ 300B

 

Vad är Bias?

Tube amplifiers require so called “bias adjustment”, or in other words, a setting of the correct tube idle current.

-Finns förstärkare med manuell justering eller so  har automatisk justering. Detta är viktigt för att ge rören rätt ström då de åldras och ändras med tid, då håller de längre och låter optimalt.

Ingen stor grej egentligen, idag är det vanligast med automatisk Bias-justering och då behöver du inte göra något alls som användare.

Rör-typer

Effekt-rör

EL34....vs 6L6....Europa vs Amerika...EL34 har ett mer "fetare" ljud, i regel Push-pull, Vanligaste röret, billigt, sitter ofta, båda dessa två i gitarr-förstärkare också. Klarar driva det mesta...

KT88 vs 6550....Europa vs Amerika....Kraftfulla rör där 6550 har mer kropp. I regel i Push-pull konfig, Vanligaste rören om man vill ha lite mer effekt, ...Driver också mer tungdrivna högtalare....

300B.....Mitt favoritrör, låg effekt, i SET-konfiguration, kostar lite mer, lite mindre effekt, här får man anpassa rätt högtalare

2A3...3 watts magi....Som 300B men än lägre effekt dock än mer magi. M på Fezz Audios favoritrör.- Här lär det till en bredbandare eller annat väldigt lättdrivet för att det skall bli bra.

845.../ 211....Kraftfulla rör med 300B kvaliteer,,,Mycket bra rör både ljudmässigt och driv-mässigt, dock kostar de en del..

(KT120 / KT150)....Hög effekt-rör som bara känns patetiska, så klart låter KT120 bättre, då den har mindre effekt..Inte min typ av rör, men smaken,,som vi vet..

Coola 845-rör-monosteg som vi har inne i butiken just nu. 2x25watt från Grekland. Aries Cerat "Concero 25" med tyngdklass 65 kg STYCK...

Driv-rör...förstegs-delen

-Här finns en intressant finess, byta kvalitet på dessa rör kostar inte mycket men ger i regel större ljudmässig skillnad än att byta ut mycket mer kostsamma effekt-rör,,,Värt tänka på, den dagen..

Jag har faktiskt dålig koll på dess olika ljudmässiga signatur, då det oftast inte går byta olika drivrör på samma förstärkare hur som helst, man får också passa sig så man inte hamnar i diket, ljudmässigt.

AX7...Silver Luna...mest vanligt

6N2P..Silver Luna

6SN7...Mira Ceti

6922..Diavora

12BH7

Pentod vs Triod

Här kommer en förklaring som gör det hela mer rättvisa än jag kan förklara. Dock kan jag förklara den ljudmässiga skillnaden.

I Pentod läget så får du mer power, mer kropp lite svulstigt , märks också i basen som upplevs mer...

I Triodläget känns det mer tight, upplöst, finstämt. Basen känns mindre mer mer definierad.

Generellt gillar jag Triod-läget bättre, men det beror också på vilka högtalare man har samt personliga preferenser så klart.

switch found on some tube amplifiers that changes how the tubes are configured, and reduces the efficiency of tube operation, reducing the power output of the amplifier. A triode tube has a control grid (signal in), a plate (signal out), and a cathode. A pentode adds two more components: a screen grid and a suppressor grid; these make the tube more efficient and increase power output. With pentode/triode switching, the grids are effectively removed from the circuit, reducing the efficiency and dropping the power output roughly in half — thus the use of “half-power switch” as a frequent synonym.

Note that dropping the power in half does not reduce the amp’s volume or SPL by 50%. The amount the volume drops depends on how hard the power tubes are being driven and other factors. However, a triode setting for an amp may result in the power tubes breaking up at lower volumes, and may also change the tonal and response characteristics of the amp to a certain extent.

Point-to-Point

Direkt-lödd utan kretskort, finns också hybrider av dessa två byggsätt, ART Audio är ett sådant exempel. Ett dyrare sätt bygga men ljudmässigt bättre sägs det.

Output Impedance

Här har de flesta rör-förstärkare dubbla eller trippla högtalar-terminaler där man kan optimera förstärkaren mot högtalarens impedans. 4 resp 8 Ohm..Mer ström alt effekt mao.

.......

Rör-kostnader-livslängd?

Här kommer vi in på fler myter, dels att rör skulle vara tokdyrt dels att de går sönder hela tiden.

Sanningen är att idag finns det gott om tillgång på rör från många olika fabrikat, och kvaliteter. Handblåsta rör kostar en del, ex Elrog, KR Audio men låter desto bättre och håller i regel längre. "Normala" rör med anständig kvalitet och ljud kostar i regel inte mer 1000 kr styck för klassiska EL34, kanske 2000 kr för mer exklusiva 300B rören, drivrören (försteg) kostar bara 100-lappar. 

Men sedan finns förutom nya handblåsta rör, även NOS-rör (New Old Stock) och de kan kosta i princip hur mycket som helst. Dock tror jag alla är överens om att gamla goda Western Electric tillhör "best of the best" kategorin, även prismässigt..

-Här får jag citera AN.UK "gubben" som också har ett stort lager NOS-rör han säljer, "det är bättre köpa en fin kabel, då dessa är konstant, ett rör blir sämre med tid och kan gå sönder, då är investeringen borta"

Min gode vän Gunter Tobian samlar på rör, har typ 200,000 eller så. Han utvecklar sina rörförstärkare med WE rör och ser sedan till att bestycka förstärkarna med rör som låter så nära som möjligt. Men nu talar vi om den exklusivaste av tillverkare, det finns super-seriösa tillverkare som gör prisvärda rörförstärkare ( och som inte är gjorda eller har komponenter från Kina) som vi gillar. De vi valt jobba med har något unikt att tillföra, som att låta bra för pengen, mm..

Dessa tillverkare har ansträngt sig att låta bra och ha jämn och fin kvalitet genom att också medföljande rör är bra och att tillverkning och komponenter görs "in-house" 

Våra märken....Våra val....För din skull....

Fezz Audio..

Det finns en hel del anledningar till varför vi valt sälja märket Fezz Audio.

För det första finns det hur många gamla konstruktioner som helst att bygga en rörförstärkare efter. Sedan kan man gör dem ännu billigare genom att lägga tillverkningen i Asien, typ Kina. Det är dessa förstärkare Fezz Audio skall konkurrera med. Det lyckas det bra med genom följande argument:

1) Tiilverkning i EU

2) Komponenter från EU

3) Egen tillverkning av transformatorer 

För att lyckas göra en rörförstärkare som låter bra, måste d ha koll på en dela saker, transformatorerna inte minst. Det har Fezz genom att de tillverkar dem själva via moderbolaget Toroidy. -(Många andra tillverkare köper dessa ringkärnetransformatorer så de agerar OEM sedan många år)

Det unika med Fezz Audio är att man använder ringkärne-transformatorer som utgångstransformatorer, vilket är ganska ovanligt i denna prisklass.

Vidare så låter de bra och är billiga, prisvärdheten är skyhög med andra ord.

Sedan har de lite andra roliga egenskaper:

3 ingångar, autobias ingår, tillförlitliga Ryska Electro Harmonix rör är standard.

Inga DACAR eller Riaa eller så inbyggt

4 olika färger välja mellan

Du betalar för varje extra finess du vill ha, såsom fjärrkontroll, HT-input, BT-funktion. Rör-skydd..-Tanken är att man betalar för de funktioner man vill ha och slipper motsvarande kostnader som man ändå inte tänker använda.

En tanke M. hade från början var att han undrade varför så få använde ringkärnetransformatorer, så han började bygga en, med traditionella EL34 rör, Silver Luna. Denna är lite unik, då du kan få 4 olika ljud från den. Du har två vippor på ovansidan. Du kan byta driv -rör (följer med 2 par) och du kan skifta från Triod-läge till pentod-läge on the flight..

Sedan kom Maciej på att han kunde utveckla det hela med att bygga en integrerad för olika rörtyper, därav Titania, KT88 och sedan Mira Ceti med 8 watt 300B rör.

Med tiden har firman gått bra och nu har man precis invigt en helt ny stor fabrik, så fler produkter har kommit till...men det återkommer vi till i en helt egen Fezz Audio-blogg.

De viktigaste produkterna finner Ni nedan:

 

The “Silver Luna” model:(4 EL34 power tubes; 2x 12AX7 driver tubes);  35Watt            The “Titania”: (4x KT88 power tubes + 2x 12AX7 driver tubes);  45watt                              The “Mira Ceti”:  (2x 300b + 2x 6SN7 driver tubes)Jadis 8watt

Jadis

Jadis är ett gammalt hederligt rör-fabrikat från Frankrike som jag kikat på under många år. Dock har jag tyckt de kostat lite för mycket mot vad de smakat, och annat känts än mer prisvärt. Dock har de nu släppt en integrerad förstärkare i "rätt" prisklass. Diapason heter den och klämmer ur sig 15watt, men hör och häpna, byggd lika seröst som deras storebröder, tror inte denna är byggd med point-to-point teknik dock, det är annars deras trade-mark.

Jadis har en klassiskt ton, eller karaktär, som jag tror många gillar och vill ha som söker rör-förstärkare. En tilltalande färgning. Vi får se vad Ni säger och tycker om Jadis, den första modellen är på väg i skrivande stund. 

Jag gillar dem i alla fall, gör du? -Kom in och lyssna.

Diapason
Bias AB Class - semi automatic
Power 2 X 15 W
Input type 6 line inputs ( RCA), USB as an option, 1 output for loudspeaker
Bandwidth @ - 3dB: 20 Hz to 25kHz
Sensibility 100 mV
Tubes list 4 X 6L6 - 1 X ECC82 - 2 X ECC83

 

ART Audio

Detta är ett litet Engelskt företag från Norra England som hållit på i många år, göra esoteriska rör-förstärkare på riktigt. Tom heter dess designer och ägare, visst finns det en skivspelare i programmet med samt Riaa-steg men det är rörförstärkare som är "the holy grail"

Här kan man göra som vi gjort med vårt demo-ex. Valt ut ett slutsteg, Diavolo och sedan köpa till förstegsfunktion (3 ingångar och volymkontroll) Sedan kan man välja nivå, hur bra komponeter den skall ha, vi valde näst bästa. -Att uppgradera till nästa nivå är möjligt, bara skicka in den, dock dubblerar du då priset på den. Och de kostar på riktigt från början, inga budget-modeller här inte och värstingarna är i den högsta nivån prismässigt.

Diavolo

POWER:  10 WATTS              

TYPE:  SINGLE END 300b

OUTPUT IMPEADANCE:  4Ω AND 8

FEEDBACK 0 dB

BIASING: AUTOMATIC

CONSTRUCTION: HYBRID PCB / HARD WIRE

COMPONENTS: RESISTORS 1% METAL OXIDE, CAPACITORS LOW INDUCTANCE LOW ESR, COUPLING CAPS HOVLAND

MAINS TRANSFORMERS:  PROPRIETARY DESIGNED DUAL TOROIDAL

OUTPUT TRANSFORMERS:  MULTI SECTION SPLIT BOBBIN

RECTIFIER:  VALVE GZ 37

DRIVERS:  6922 AND 12 BH7

 

Audio Note KONDO

Nu kommer vi till Japans finaste, en av världens finaste märken. Handgjort av 7 personer i Japan enligt bortgångne Kondos specifikationer. 

Jag har hört många olika Kondo system under en rad av år, alltid lika bra. Så ett av mina mål har varit att ta in en eller ett par produkter från detta eminenta märke.

Även om Overture mk2 är deras instegs-förstärkare, så låter den magiskt bra och byggkvaliteten känns lika hög som deras dyrgripar inom familjen.

Lite konstigt att de fått EL34 rören låta lika klart ochrent som värsta 300B rören. Jag är helt golvad av denna och vad den gör med mig, ljudmässigt, känslomässigt...ja, rent magiskt är det. Då gör det ingenting att du inte kan fjärrstyra volymkontrollen. Detta är en upplevelse som måste höras för att förstås.

Den känns kanske inte som ett bargain, prismässigt men mer som en väl motiverad investering. Detta är nog min favorit-förstärkare so-far, då den har eina 32watt och kan betraktas som en all-rounder, den klarar driva de allra flesta högtalarna, och det med bravur.

Overture

Product EL34 Push-Pull stereo integrated amplifier
Model PM-2 i
Rated Power 32W + 32W @1kHz, 1% THD
Frequency Response 6Hz ~ 140kHz (+0dB -3dB @ 1W)
Input / Impedance 4pairs (RCA, unbalanced) / 50kΩ
Output 4Ω, 8Ω
Noise lower than 0.5mV
Vacuum tube EL34 x4, 12BH7 x2, 6072 x2

 

 

Tobian Sound Systems

Egentligen skulle vi "bara" börja sälja Gunter Tobians högtalare, som våra top-of-the-line, ändstation helt enkelt. Men så övertalades vi av Zoran på FTA-cables att prova Tobian som system, med hans förstärkeri också. Ja, ni vet att jag är svag för systemtänk, så slutade detta med att vi beställt både högtalare  (återkommer med dessa) och deras enda, ganska kompromisslösa integrerade förstärkare, VR40-300B.

Hur denna låter har jag i skrivande stund ingen aning om men det känns som den kommer ge både Diavolo och Overture en riktig match, och sannolikt vara "bäst" i ett system med Tobian Sound Systems produkter. 

Här skall vi inte ens nämna ordet pris, detta är ytterligare ett märke för konnässören, som prioriterar musiken framför allting annat. Detta är det bästa vi kan åstadkomma och det känns otroligt spännande och respektfullt få representera alla dessa fina märken, Kondo och Tobian inte minst.

VR40-300B

complete hand wired (point to point) 99.99% pure Silver

Output tube 300B  2 x 9 Watts

Driver 6j5

Line Stage 71A

Tube Rectifier 5U4G/274B

Weight 36 kg

Handmade output Transformer 4-8-16 Ohm

McIntosh

Sist men inte minst har vi ju Amerikanska McIntosh som varit med sedan det bara fanns rör att tillgå. MC275-slutsteget är ett bevis på det, med designen kvar sedan  Hedenhös, men gud så "nice" den är. Inte bara utseendet utan  prstandan är det heller inget fel på. Här kan man också brygga den i mono-läge för än mer effekt och få mono-slutstegs-fördelarna.

McIntosh har idag en stor portföljj där man kan erbjuda hela kedjan av produkter, allt från skivspelare, CD, nätv, högtalare. Så klart har man en rad försteg, slutsteg och monosteg samt integrerade förstärkare.

Faktum är att man använder utgångstransformatorer både till transistor-slutstegen och till rör-slutstegen så klart.

På senare tid har man också släppt en cool serie hybrid-förstärkare, med driv-rör och hederlig transistorslutsteg i Klass AB, utan utgångstransformatorer. Dessa integrerade heter MA252 och en större mer effektfull dito, MA352.

Nu läste ni ju längre upp på sidan om min inställning till hybrider generellt, hur kan dessa då vara bra?

-Jo, det finns så klart hybrider som låter bra också, då mycket är en kompromiss i en integrerad förstärkare i given prisklass. Men, det jag försökte säga, att alla hybrider i sig är onödiga designmässigt ur ett ljudmässigt perspektiv. Man klarar nämligen av att få den färgning rören ger, utan att använda rör. Men i dessa fall så skulle förstärkare inte ens se hälften så cool ut. 

Oavsett teknik försöker McIntosh ha ett "house-sound" och det gillar vi, då finns också utrymme för synergieffekter med mera. Så klart har McIntosh också ett eget design-språk som också slår ett vingslag mot hifi-historiens första tidsålder. Gilla eller inte det är upp till dig, men lite coolt är det.

Ljudmässigt försöker man vara lite på den snälla sidan men ändå helt up-to-date ljudmässigt. Det tycker jag man är också, McIntosh är ganska tacksamt bygga system kring, då de alltid prioriterar musiken framför hifi-parametrar, men de finns där också, ibland inte så tydligt, ibland top-notch.

Mc275

2x75 watt alt 1x150 watt

Tube Compliment 3 - 12AX7A Input and Phase Inverter 4 - 12AT7 Voltage Amplifier and Driver 4 - KT88/6550 Power Output

.....

Högtalare anpassade för rör-fördstärkare

Ja, vi har tänkt på detta ett längre tag. Visst kan man med en KT88-integrerad, push-pull om 45-50 watt driva det mesta. Visst finns det en hel del högtalare kring 90dB som inte dippar allt för mycket i impedansen för att även en 300B-förstärkare kan orka med den med välbehag. (Fezz har tagit fram en modell, Lybra med dubbla 300B med en klurig parallell Single Ended som ger dig 15 underbara watt ) -Nåväl, vore det inte roligt med lite extrema högtalare, prestanda-mässigt som mer eller mindre är som gjorda för mindre effekfulla förstärkare men som kan ge dig en magi istället, som inte effekt-stinna förstärkare kan. Små Klass-A lösningar, men jag tänker också på Lavardin och dessa rörförstärkare ovan så klart.

Vi har jobbat med detta dilemma under en del år och just nu eskalerar det med resultat därav, och i olika prisklasser dessutom.

Några fina exempel:

-Trenner &Fridel  Phi & Pharoah

-Penaudio Alba Lumi

-JBL..4349, mfl..

-Odeon Aido....NYHET....vi återkommer

-Tobian Sound System....NYHET...vi återkommer...se bild nedan

-Pure Audio Project...NYHET...vi återkommer

 

Featured products

Save 11%
Save 11%