Vi försöker vara restriktiva med att ta in nya märken i butiken, och när det händer måste det finnas goda anledningar. Den senaste av dessa anledningar stavas Lejonklou. För de flesta är märket okänt, men för en liten skara ,speciellt i Linn-kretsar, är namnet välbekant. Bakom namnet döljer sig en uppsalabo med namnet Fredrik Lejonklou. Fredrik börjar vid det här laget bli lite av en veteran i branschen, då han lanserade sin första produkt redan 2005. Den första produkten var ett phonosteg med namnet Hudik, och sedan dess har det blivit rätt många phonosteg, men även en hel del annat.
Undertecknad har haft förmånen att träffa mannen och spenderat många timmar i telefon med honom i diskussioner om både högt och lågt. Utan att bli långrandig, kan jag bara meddela att vi har att göra med en mycket trevlig och synnerligen kompetent herre, med ett gott öra för musik. Och musik är just vad Lejonklous produkter handlar om.
Söker du funktionsspäckade teknikmonster kan du leta vidare. Här jobbar vi med en extremt utpräglad "less is more"-filosofi. Så gott som samtliga produkter är nämligen helt befriade från funktioner. När jag tänker efter har jag varit med om bastuaggregat med mer funktioner... Nåväl, det finns en liten funktion som inte glöms av Lejonklou. MUSIKEN, den finns där, och i överflöd dessutom. En ganska enkel designfilosofi, om man tänker efter. Ta bort allt som kommer i vägen för musiken, så har du kommit rätt långt. I termer av ren spelglädje får man leta rätt länge för att hitta något som håller jämna steg med Lejonklou, och dessutom kostar grejerna inte en arm och ett ben.
Jag kommer osökt att tänka på Naim Nait 1, som jag har förmånen att spela med jämna mellanrum. Den lilla förstärkaren har inget annat än spelglädje. Den är effektsvag och lever om en del, utöver musiken, men när högtalare, källa och musikval är rätt, spelar Nait 1 brallorna av det mesta där ute. Med Lejonklous grejer är det lite åt samma håll, men med några viktiga undantag. Här finns tillräckligt med effekt, grejerna är tysta när de ska vara det, och de är betydligt mer allround än det lilla busfröet från Salisbury. Sedan en tid tillbaka byggs grejerna i Sverige och varje enhet slutmonteras och kontrolleras av herr Lejonklou själv.
Sortimentet
För att vara en liten enmansfirma får man säga att modellprogrammet ser bra ut. Här finns tre RIAA-steg, ett för MM och två för MC. MM-steget, Slipsik är en riktig pärla som vi redan nu har för demo i Umeå. Högst upp hittar vi Singularity som är en helt separerad höger/vänster-konstruktion i två separata lådor av solid koppar. Här blir det lite kostsamt dock, men väldigt intressant.
Singularity
På förstärkarsidan finns en integrerad förstärkare som heter Boazu, som vi väntar på. Vidare uppåt finns försteg och slutsteg, samt monoförsteg och monoslutsteg. Just monoförsteget är inte tänkt att spela i mono, utan är snarare resultatet av konstruktörens motvilja att kompromissa. Du har helt enkelt ett försteg för vänster kanal, och ett för höger. Dessa länkas ihop via toslink för synkroniserad volymreglering. Det finns även en liten hörlursförstärkare och ett litet försteg i nära nog fickformat. Sist men inte minst finns en streamer som, kort och gott, heter Källa. Även här är allt lite annorlunda. När andra tillverkare satsar på att få in Roon-stöd, DSD, MQA och en evighetslång rad av förkortningar och format, är Källa byggd för att låta som bäst med strömmade tjänster och kräver en Apple-enhet för att styras. Om det stämmer, så är åtminstone jag imponerad, men vi får lov att återkomma till den senare, då jag inte hört den än.
Boazu
Sammanfattning
Det här fick bli en kort liten introduktion av märket som puttrat på i en rätt avgränsad del av vår värld. Nu är det dags att även ni får upp ögonen för Lejonklou! Vi börjar lite soft med ett par RIAA-steg och en förstärkare och tar förhoppningsvis djupare kliv ner i sortimentet framöver. Och har vi riktig tur får vi kanske besök av konstruktören själv i butiken eller på våra mässor.
/Mats Persson