Högtalare "på riktigt" på demo

Hejsan

Jag fick för mig att beskriva lite mer ingående om alla de fina högtalare vi förfogar över just nu. Vi har helt unika och grymt bra högtalare, både nya, demo-förs och begagnade. Så unikt bra märken och modeller, och som få av oss känner till så bra på våra breddgrader.

Bakgrund...För Er som inte kan :-)

Högtalarens betydelse i stereo-anläggningen kan inte nog poängteras. Högtalaren tillsammans med försteget (alt integrerade förstärkaren) är de mest kritiska faktorerna för ett optimalt välljud, basta.

Fokuserar vi nu bara på högtalarna ( vi tar förstegs-problematiken vid ett senare tillfälle) så har vi en rad parametrar att ta hänsyn till.

Öronen:

Ja, då högtalarna är den länk i kedjan som garanterat förstör signalen allra mest, så finns det här mycket utrymme för högst egna preferenser och tyckande för att du skall trivas med ljudet. Exempelvis så gillar en del inte band-diskanter ( de flesta tillverkare klarar inte av att integrera dem med traditionella bas-element) samt har någon annan reagerat på lite väl mycket lådljud vilket kan skapa oönskade efterklanger, i regel kan billiga högtalare, speciellt stora sådana ha lite väl klen låda vilket avspeglar sig när man börjar spela musik med lite bastoner. Här kan man heller inte läsa sig till "bäst i test" då de som skriver dessa tester också utgår från sina öron (i bästa fall) , inte dina, så egen lyssning krävs. Här brukar jag rekommendera att lyssna på både musik man känner igen och det som är helt nytt för en...-Då kan inte hjärnan processa och jämföra med de högtalare/system man är van vid, utan får tänka till hur det verkligen låter. -Sedan har jag en ambition att få den presumtive kunden att inte bara lyssna med hjärnan utan med hjärtat också. Ett sätt komma dit är att variera musiken.

 

Rum:

Detta är så klart också en av de mest betydelsefulla parametrarna, här kan man anstränga sig rejält utan att spendera pengar och få till ett makalöst bra resultat. Så högtalarplacering är en komponent som ej skall förringas. Samt kan rum ha olika förutsättningar och behöver tweakas till lite, allt från absorbering, diffusering till att fixa till lite bättre fötter för att motverka golvets rörlighet etc..

Storlek: 

Min erfarenhet är att många har för stora högtalare i förhållande till storleken på rummet, och då ställer det i regel till lite problem. Faktum är att dagens stativhögtalare klarar av större rum än man tror, det finns ju också ganska stora stativare. Fördelen med stativ-högtalare är att de i regel är lättare få till i rummet och att ljudbilden lättare "släpper" från högtalarna. Nackdelen är att det krävs ett stativ, med rätt höjd och dedikerat för ändamålet / modell i fråga. En golvhögtalare har den fördelen att den i regel spelar djupare bas, större frekvensområde och kan flytta mer luft, i de fall rummet är stort. -Du slipper då också komplettera med aktiv subwoofer, vilket är en vetenskap i sig att få till, integrera med rum och stativarna.

Högtalar-principer

Princip LÅDA

Här finns många olika varianter som alla har sina för och nackdelar. Förr var det vanligt med sluten låda ( lite sämre verkningsgrad, vilket innebär behov av starkare förstärkare). Basreflex...-Är vanligaste lösningen idag, kan vara portad bakåt eller framåt, i regel. Sedan finns det en mer sofistikerad basreflex-lösning kallad transmission-line, där vinsten är att få en djupare bas. Sedan finns sk: öppen baffel, dvs det finns ingen låda alls, fördelen här är att då slipper man färgningar i ljudet skapat av lådan, dock finns det då lite andra problem

Princip element ANTAL:

Normalt så sitter det i regel två element i en högtalare, då ett element inte klarar hela frekvensområdet lika lätt. Vi kallar det 2-vägs högtalare, med ett enklare delningsfilter med en delning. Sedan talar vi om 3-vägare, där det sitter minst 3 element och delning sker då på två ställen i frekvensregistret. Vidare fyr-vägare och osv.. MEN det finns också sk bredbandare, dvs bara ett element och utan traditionell delning.

Prinicip element SORT:

Om vi börjar med diskanten så är den vanligaste sorten en sk : Dome-tweeter, men den kan sedan göras med en rad olika material, allt från papper, alu, berryliu, diamant, osv..Sedan finns det också andra principer, där band-diskanten är vanligast. Hornhögtalare är en gammallösning som fungerar bra än idag om tillverkaren vill ha en lättdriven högtalare med mycket dynamik som exempel. JBL, Klipsch med flera använder denna lösning i några av sina miodeller.

Baselementen är det samma sak med, de finns med en rad olika material, pappers-element var vanligast förr och finns än idag. Sedan finns de olika typer av magneter till dessa basar / mellanregister. Vanligast är vanliga permanent magneter i järn (ferrit). Förr användes AlNiCo-magneter, men då Cobolt blev svårt få tag på och dyrt, så övergick man till Fe. Men före permanent-magneternas tid (billigare och mer praktisk lösning) så fanns elektro-magnetiska baselement. De behöver dock drivas av någon form av förstärkare-strömtillförsel för att fungera som en magnet, dock är denna lösning den bästa och mest välljudande än idag. -Fler exotiska märken/modeller använder denna lösning än idag ( Focal / WolfVonLanga mfl)

Vidare finns olika former och exotiska varianter av elektrostat-högtalare, vilket inte är en billig lösning, inte heller praktisk då det krävs en ladgårdsdörr i storlek för att generera någon form av bas. Några har löst problematiken genom att  tillverka någon form av hybrid, med ett traditionellt  baselement.

Anpassning ÖRA -RUM och FÖRSTÄRKARE

Ja, sedan när man hittat den högtalare örat trivs med och stämt av med att dessa också funkar i tilltänkt rum, då är det bara ett par saker kvar, förstärkaren är en av dem. Som Ni nu läst, så känner Ni till (ja, de allra flesta av Er kan detta utan och innan redan, så klart) att vissa högtalare kräver mycket förstärkeri (watt+ ström/ampere) medans andra är mer eller mindre lättdrivna och kan då gynnas av att använda mer känslig rör-förstärkar-teknik för att komma ända in i musikens innersta väsen.

Här bör prövas så att man får en bra match, en stor stark förstärkare, typ Mark Levinson No:585 är kanske inte den bästa match om man skall driva ett par högtalare, typ JBL 4367, eller Klipsch som är grymt lättdrivna, närmare 100dB.

Samtidigt är det total katastrof och det finns heller ingen poäng med att köra en rörförstärkare (oavsett effekt) till ett par Kharma DB9 högtalare som ett exempel i andra änden.

Anpasning ÖVRIGA komponenter:

Vissa högtalare är mer känsliga än andra på exempelvis högtalarkablar. Våra WolfVonLanga "SON" är inte känslig på den punkten, då de också är lättdrivna så funkar rörförstärkare från typ 8 watt och uppåt alldeles utmärkt. De låter sedan väldigt transparent så du får ut den kvalitet du har i signalkällan, FÖRSTEG-förstärkare, bara att mata på så ger högtalaren den feedback du vill ha. 

En annan krabat, Kharma DB9, den kräver inte bara kvantitet i förstärkaren för att komma igång, den talar också obönhörligen om för dig vilken kvalitet du har på dina högtalarkablar och resten av länkarna i kedjan. Detta kan så klart vara frustrerande, men då högtalaren kostar 300" så har förhoppningsvis den presumtive kunden också en budget för resten av anläggning på samma nivå som högtalarna. DÅ blir det också riktigt bra med båda parametrarna HIFI och MUSIK i fokus samtidigt..

Slutsats:

Nu har vi inte ens börjat denna blogg, som skall handla lite om alla våra högtalare, samtidigt...MEN vi har avverkat en massa problematik i processen av val, vilka högtalare skall då JAG satsa på ? -Nu vet Ni redan hur mycket som helst, hur Ni skall göra, och se på saken. Så följande är min rekommendation (så här innan vi börjar :-)

-Så klart måste du utgå från din budget, men kan du dubbla den eller mer, är det aldrig fel. Läs inte vad andra tycker, utan lyssna spontant själv, viktigt känna att man trivs med utseendet också, då de i regel hamnar i fin-rummet med andra berörda, som smbo-fru etc. 

-Tänk på det där med rummet kontra högtalarens egenskaper, det finns stora högtalare som klarar små rum och vice versa. Tänk också på vad högtalarna vill ha bakom sig (anläggning) för att kunna blomma ut. 

Jag har inte nämnt något om vilken musik man gillar vs vilka högtalare som passar bäst. Av en anledning, de högtalare som vi säljer fungerar i regel utmärkt med all sorts musik, men visst finns det högtalare som prioriterar vissa parametrar mer, typ dynamik och kan upplevas roligare på ex rock-musik....

Sist men inte minst skall man känna att det är roligt lyssna på musik, sin favoritmusik och du bör kanske också få-göra en karta vad som behövs efter köp, för att det skall bli än mer optimalt ( det hjälper vi dig med så klart)...

 

Högtalare hos oss just nu:-)

(Erbjudande = finns på på hemsidan som erbjudande)

Tannoy Sensys 1 -

Erbjudande

Normalt använder Tannoy coaxial-element ( diskanten i mitten på bas/mellanregister-elementet) men inte i denna lite lägre prisklass. En hederlig tvåvägare i en relativt normalstor låda. Låter suveränt och gör aldrig bort sig. Visst, den saknar den sista djupa basen. 

Vi har två nya par, men dessa är utgående modell sedan lång tid. Men vi fick tillbud av den tidigare distributören att köpa in dessa. Så därför är det ett kanonpris på dem. ( 2 par i Oak kvar)

JBL

Är en klassisk amerikansk högtalar-tillverkare med anor. De gör högtalare både för PA-anläggningar, studio och hemmabruk sedan himla massa år. De har en generell spelglad karaktär med mycket dynamik i fokus. De är i regel lättdrivna till mycket lättdrivna. Kan med fördel köras med rör-förstärkare men samtidigt inget krav.

-L82

En två-vägare, ny modell med klassiskt 70-tals utseende. Spelar hemma just nu med esoteriska Esoteric, 2x 30 watt Klass-A , en anläggning många gånger över den tilltänka kundens system. Nu har jag spelat in den lite och med hjälp av ett högupplöst ultra high end system så kan jag lätt utröna högtalarens styrkor och tillkortakommanden. Jag kan bara säga, att den gör inte bort sig, inte alls...Spelglad med mycket detaljer och dynamik. Men tack vare den mindre storleken på lådan och att det är en enkel två-vägare känns den homogen och inte alls så färgad som många (gamla) JBL brukar göra. -Det irriterar mig i längden, med mina öron :-)

L82

-4312 G -Erbjudande

En studiovariant bestyckad precis som L100, men lite enklare finish. Nu med ett än bättre pris...-Detta är ett fint tillfälle för dig som skulle vilja ha ett par L00 men inte har budget. 

-4349

Har snackar vi horn, lättdrivet och dynamik. En nerskalad 4367, lite mindre men mycket billigare :-) ...Visst, denna spelar inte så djup bas, men det gör liksom inget då den bas som kommer är så rolig, detaljerad och dynamisk...Kan ju också placeras nära bakvägg tack vare dessa egenskaper...-Jag ler när jag lyssnar, kanske inte det mest neutrala men...

4349+Trenner SUN

-L100....75;års jubileum  -Erbjudande

Klassiska L100 som JBL släppte i nyutgåva för ett par år sedan kommer nu i en speciell jubileumsutgåva. Bara 750 ex kommer göras. Den kommer med extra lyxig finish, uppgraderat filter= ljud och förpackad i en trälåda med tillhörande stativ. Vi får det vi får och den som vill bokar sitt ex redan nu: 60" komplett

Eryk S Concept

Här finns det mycket berätta då de allra flesta inte har en aning om vem detta är och vad han gör.. Vi håller oss kort här, men kan berätta att vi har haft flera av hans tidigare kreationer, vilka alla låtit så bra. En gemensam egenskap: de kommunicerar med lyssnaren på ett mycket förförande sätt. Eryk är från Polen så det finns riktig hifi-kultur som vi nästan glömt bort.

Eryk gör både rör-förstärkare och digital-förstärkare förutom högtalare då, och då med bredbands-principen i huvudsak.

Dessa modeller vi har hos oss nu är egentligen lite sidospår som Eryk tillverkar på OEM-basis. Ja, han tillverkar högtalare direkt till oss på OEM.

-3-way Vintage

En stor 3-vägare, sluten låda i sann 70-tals stil. Dessa håller vi på testa och utvärdera som bäst. Men de har själ och man ler, men visst finns det lite färgning från lådan, gilla eller ej. Här kan jag tänka mig en vintage förstärkare, jag har en Sansui som jag tänkte dema den med. Prisbild:39,000kr/par.

-70:ies -Classic Design Project 1

Detta är egentligen Eryks koncept som jag hjälpt till finansiera. Eryk fick tag på extrema baselement med ALNICO-magneter från 1970. -Det blir 12 par totalt.

Vi har 2 par, det finns typ 3 par kvar i Polen. Dessa har en mocka-finkish, i vårt fall, bruna resp Oranga. En två-vägare, men med en liten bredbandare som här får agera diskant, därav delningen och det homogena ljudet. En extremt bra-fin-stor (15 liter) stor låda ger ett ljud med detaljer, släpp i ljudbilden och ändå extrem djup bas-återgivning)...-Prisbild: -Tag kontakt

-Porsche design-inspiration

Då vi ville ha en egen speciell version som skulle stå hos Porsche Center i Örebro så spånade vi fram en variant, designmässigt, med lite andra sidor och även med valfri Porsche-lack så klart. Denna har också mer moderna bestyckningar i form av kolfiber-element och modernare terminaler. Även priset blir då lite högre: 39,000kr för lagerex.

Kharma DB9

Kharma  kommer från Holland  de flesta känner till, de är en av få riktigt ultra high end märkena i högtalarvärlden. Deras finish brukar rankas som bland världens finaste, tillsammans med Tidal Audio och Wilson mfl.

Här får man en krävande krabat som vill ha inget annat än det bästa. Även lite knökig att få till i rum, dock inte lika jobbig som Wilson och Avalon. Men när det väl sitter där, då blir det magi på riktigt. Här är Kharma lite vassare än sina konkurrenter, att just skapa den där känslan av att musikerna verkligen ÄR i rummet. Kuligt men kul. 

En tre-vägare, basreflex med egentillverkade bas-element och en dome-diskant i Beryllium (utan att det låter Focal:-)

Stiletto + DB9 (XT-7 i bakg)

Wilson Sophia 3 -Erbjudande

Ett inbyte, en god vän har äntligen bytt upp sig. Då han varit så nöjd så har de fått stå kvar. Jag har lyssnat i timtal på dessa med vacker musik från både Bach och Mozart. Nåväl, en tre-vägare, basreflex med normal verkningsgrad. Lite bökig få till i rum så större är bättre än mindre. Vill gärna ha bra elektronik runt sig för att prestera på den nivån den kan. Otroligt öppen ljudbild med alla detaljer på plats, samt grymt dynamisk. Spelar som Kharma, Full-range i hela frekvensområdet. Ett bra tillbud på denna fina tingest må jag säga.

Arteluthe Stiletto

Vår pärla, Robert från Kanada har verkligen lyckats med Stiletto. Han är ingen duvunge utan en gedigen högtalarbyggare. Har under en hel del år jobbat som OEM under sitt namn Arteluthe. Tidigare hade han designat-ägt Gemme-audio. Robert behärskar olika högtalartekniker, från bredbandare, hornhögtalare till denna unika 3-vägare. 

Byggd precis som om jag skulle gjort den själv, en soft-dome på toppen samt pappers-element resten. Delningen är högt och lägt, dvs mellanregistret fungerar närmast som en bredbandare och gör det mesta av jobbet. Fördelen här, är att den delning som ändå finns, ligger utanför det mest känsliga området för våra känsliga öron. 

Vidare är det en sluten låda men med en transmission-line konstruktion inuti?? -Helt unikt. Fördelen är att du får en snabb bas som en sluten låda, men också en djup bas som med transmission line-tekniken. Nackdelen är att du får en dålig verkningsgrad, som en sluten konstruktion. 

Här är det effekt som gäller, inte alls lika kräsen på kringutrustning som Wilson-Kharma men då den släpper igenom allt så hör du när du uppgraderar systemet, inget snack om det...Men tycker ändå den påminner lite om WolfVonLangas SON i den bemärkelsen att den spelar musik på ett homogen sätt oavsett. 

Sedan är den lättplacerad, kanske mycket beroende på den slutna konstruktionen. 

Hur den låter? -Fantastiskt, superhomogent som en bredbandare samt med en bas som man inte kan tro, med tanke på att detta är en ganska liten golvhögtalare. Så det första man brukar reagera på är basen, definierad, djup och homogent snabb. Nästa grej är att ljudbilden släpper precis som en liten stativare. Sedan upptäcker man fördelen med bredbands-tänket, speciellt då någon som Tom eller Leonard sjunger med grov, djup mansstämma, pondus :-)

Ja, som Ni säkert förstär är detta något extra och Ni läser rätt, jag gillar: Big Time...-Funkar ju också i både stora och små utrymmen, ser snygg och nätt ut, så frugan bör om inte gilla så acceptera i alla fall...-Enda smolket är att du behöver power, rek 100watt men det är inte fel med 200watt för extra kul...-Men fungerar med mindre enligt Robert, som kört på typ 30 watt Klass-A.

 

Trenner & Fridl

Peter Trenner och Andreas Fridl är två grabbar från Österike som byggt högtalare i 25 år nu. Deras filosofi är att det skall vara roligt lyssna på musik, i alla fall då högtalarna kommer från dem. Från början gjorde Andreas traditionella högtalare med keramiska baselement som traditionen bjuder i ultra high end sammanhang. En dag tröttnade han på lyssna och på det ljud man åstakom, så man började tänka om. Back to basic, papperskoner, coaxer, bredbandare, lättdrivet, rör ,,,osv...Dagens program består av högtalare från 29" till 1,4 Mkr och har lite cool old school design också. Handmade in Austria

-SUN

Minsta modellen, en extremt liten coax med 4 små basportar på baksidan. Här talar vi verkligen om bokhyllehögtalare. Men trots det lilla formatet spelar den stort och fylligt. Ja, den har en grymt skön kropp i ljudbilden, mer än du kan ana. Vår gode vän Nils, på Studiokoncept i Lund är barnsligt förtjust i denna, jag kan förstå varför. Enda abret är att den kräver effekt för att komma till sin rätta kapacitet. Detta så klart beroende på sin litenhet. -Ju mindre högtalare, ju sämre verkningsgrad och mer effekt behövs..-Som regel är det så.

-ART

Nästa modell i ordningen, en helt ny uppgraderad variant. Låter eg lika som SUN men har ett större frekvensomfång och kan spelas högre i volym samt lite snällare mot förstärkarens kapacitet. Men ändå, det är ingen stor baffel vilket gör att den släpper grymt och ger en fantastisk realism, har också stort frekvensomfång då den har skapligt med volym internt, då den är ganska djup i måtten.

En traditionell två-vägare med basreflex.

-PHI

Den senaste kreationen från Andreas, en sann bredbandare. En stativare med orginalstativ med lite egen tvist. Basreflex-konstruktion.

En anmärkning med Andreas konstruktioner, genomgående, är att han tror på och jobbar med Golden Ratio-principen. Så volymerna på högtalarna har de måtten och i detta fall även den lite udda element-placeringen. Kablarna och terminalerna kommer från Cardas ( dock specar Andreas kablarna lite annorlunda, än Cardas egna) vilka också jobbar med Golden Ratio-principen.

Ett spännande företag på många sätt och vis, inte minst ljudmässigt, mycket naturtroget och följsamt som man aldrig blir trött på, eller uttråkad heller för den delen. -Kul som Andreas sa :-)

Harbeth 7ES-3, Tamo Ash...-Erbjudande

Detta är ett par demoex vi har i Umeå just nu. Inte långt efter vi fick upp dem så kom en liten version, variant av dem. Dock till ett högre pris, samt ger vi då såklart demorabatt på det gamla priset, så alla blir nöjda och glada.-40-års jubileum modell.

Harbeth 7ES är en klassisk engelsk två-vägs konstruktion med basreflex. Det som är unikt med Harbeth är att man anammat den gamla BBC-specifikationen och låter lådan jobba, lite som ett membran. Allt för att skapa ett så naturtroget ljud som möjligt. Och visst är det mellanregistret som imponerar med Harbeth som företag. Sedan får man mer frekvensomfång ju högre upp i modell-programmet man går ( och större lådor). Trots att Harbeth specar sin verkningsgrad väldigt lågt, så är det väldigt snälla som last, då de har en väldigt jämn impedanskurva, vilket rör tycker om. Så vill man ha ett skönt mellanregister med god ton så skaffar man en Harbeth med rör-förstärkeri. Dessa är lätt få till i rum, gäller alla Harbeth och de är inte så kinkiga på kablage eller super-system som så...

En trivsam högtalare i mellanklass-anläggning..Finns i Umeå för demo.

Technics SB-C700...Erbjudande

Vi har ett tillbud på Technics eminenta stativ-högtalare ( vita, finns i Umeå). En coax-konstruktion med hederlig basreflex. Dock ett otroligt påkostat chassi, välbyggt med andra ord. Deras coax är heller ingen lek, egen konstruktion efter år av utveckling. Låter modernt, stort, med otroligt frekvensomfång. Kommer fungera i rejält stora utrymmen också. Normal verkningsgrad så inga problem driva denna.

 

Gold Note

-XT-7....Erbjudande

Denna har åkt på några mässor och fått något märke, dock inget vitalt. Dock har kartongerna börjat gjort sitt så det är dags sälja ut den medans den är riktigt fräsch. Detta är dock en aktuell modell så ingen fara på torpet så sett. 

En tre-vägare med band-diskant, basreflex, golvhögtalare som spelar stort, djupt i basen och med auktoritet. Jag trodde inte jag skulle gilla den, för detta är enda högtalaren från de mångfaciterade Italienarna som använder band-diskant. Men de har lyckats integrera den väl med de dynamiska mellan- och bas-elementen.

Otroligt välbyggd må jag säga, men kostar en slant också, dock väl värd sina pengar dock. 

-A3 Evo

En ny stativare, som förde med sig en ny golvare i samma serie också. Detta är Gold Notes enda stativare och deras billigaste högtalare. Med en finish som påminner om Sonus Faber i fornstora dagar. En hederlig två-vägare som skall spela som en golvare i frkvens och vara hur bra som helst, enligt utsago från ägaren Maurizio. -Vi får väl tro honom så länge för den ligger som beställd till oss. Så än så länge vet vi inget om den..Men vi har stora förhoppningar.

Lawrence Audio "Violin" -Erbjudande

Lawrence Liao heter designern och ägaren bakom detta coola företag från Taiwan med den unika designen på högtalarna. De har två serier, kallade Instrument-serien och fågel-serien. Detta är så klart en modell, näst minsta i Instrument-serien kallad Violin. 

Det är en stativare med basporten neråt, samt byggd som en två-vägare med ett stort band-element samt ett litet riktat bakåt ( som en super-tweeter för mer ambience i ljudbilden).  

Hur låter den då? -Ja, även här tror man det är en golvhögtalare, eftersom den spelar tillräckligt och mer bas än man kan tro, samt med mycket kropp och luftighet i diskanten. Luftigheten beror nog på, dels de stora AMT-diskanterna samt formen på högtalaren, där det inte finns så mycket baffel och sist men inte minst den lilla AMT-super-tweetern som är bakåtriktad. 

Alla Lawrence högtalare låter bra, grymt bra, inte den där knivskarpa ljudbilden ( mer av den i Bird-series) utan ett mer fetare ljud med pondus. Väldigt moget ljud, känns inte som något saknas alls....

Även här är det en lättplacerad högtalare som spelar så bra som den signal som kommer men du kommer aldrig skämmas även med mer mediokra system. Kan köras med rör-förstärkare om man vill det, i alla fall om du ger den 30-40watt att hantera.

Utseendet är speciellt, gillar man det så är det unikt vackert, och påkostat. Alla element och komponenter i delningsfiltret är av högsta klass. En bra design helt enkelt, såväl utanpå som inuti. Hand made in Taiwan, det Ni :-) 

 

Wolf Von Langa "SON"....Erbjudande

Den här högtalaren och dess designer kan man skriva hur mycket som helst om. Vi upptäckte SON på mässan i Munchen, precis som med Lawrence. Fler kunder som hört av sig har också hört dess välljud på mässan där.

Nu har man uppgraderat SON lite grann, ändrat på filtret och satt dit dubbla terminaler samt höjt priset rejält. Detta är WVL billigaste högtalare, sedan rakar det iväg. Tillverkade i Tyskland av Wolf. 

Nåväl, tyvärrr finns inte alltid det intresse av extrema högtalare i Sverige som man önskat, så vi väljer sälja ut SON, även Violin går samma öde till mötes. Med det sagt innebär inte det att högtalaren blir sämre, snarare bättre, i alla fall mer prisvärd då du får ett gott tillbud samt med alla garantier intakta.

Nåväl, SON är unikt byggd och verkar faktiskt idag i min andra-anläggning, möjligtvis stannar den där, då jag är så nöjd med den. Vår vän Nils på Studiokoncept blev eld och lågor när han fick höra dem.

En två-vägare mked band-diskamt (EMT-tweeter) samt WVL-egentillverkade EM-bas-element. ( Elektromagnetisk bas). Ja, prceis du får med en extern låda samt två kablar för att strömförsörja basarna så de blir magnetiska. Vidare så är det en passiv bas på baksidan istället för en basreflex-port. Själva lådanj är extremt stabil och det låter banne mig ingenting från lådan, grymt bygge.

Ljudet då? -Jo, väldigt transparant som det ofta kan bli med EMT, detta tillsammans med en extremt detaljerad basåtergivning som är så snabb du bara fattar inte. OCH den kliver ner i djupet, med inte ett uns av bumlighet eller så. 

Lägg där till att den är grymt lättdriven, så rör är att föredra. Wolf har kört en hel del olika, ofta exklusiva tingestar från Thomas Mayer, Air Tight med flera. Dock testade han också Fezz Audios 300B, Mira Ceti ( 8 watt SE) och han blev glatt överraskad. Jag har provat 3 wattaren också, men då kunde vi inte spela fullt ut. Så jag rek 8 watt och uppåt. Wolf sa också till mig att kablarna inte var så kritiska för SON, så här kan man köra ex Fezz Audios högt-kablar för 3,500 kr (2x2,5m) eller ännu enklare från Neotech som exempel. Det gör jag just nu, Neotechs billigare kablar är ju så tokbra.

I alla fall, inga problem med rummet, har nog att göra med den passiva basen, du kan ha dem nära bakvägg också, samt som sagt köra ganska enkel elektronik. Du får ett så direkt ljud, nästan lite chock-artat. Jag gillar dem som bara den, då de alltid ger mig en positiv "kick" utan att bli för påträngande.  

ART Loudspeakers "Dram 8"....Erbjudande

Detta är faktiskt en avart från gamla skivspelar-tillverkaren Systemdek. Dessa bröder, vars pappa startade Systemdek,från Skottland  ( gick i konkurs ock köptes av Audio Note UK fast inte varumärket). Så idag har bröderna förutom ett par exklusiva skivspelare under varumärket Systemdek, också ett kabelmärke kallat Dram-cables men också då ART-Loudspeakers.

Dessa högtalare, en stativare samt 4 golvare finns också i en uppgraderad version. Det innebär att du som kund som äger ett par Dram 8 , kan skicka den till fabrik och få den upp-hottad med diamant-diskant, silver-kablage mm..Dram 8 är den minsta golvaren, de större är dessutom 3-vägare.

Som standard är Dram-8 en två-vägare med just det, en 8 tums bas-element samt en softdome diskant med ALNICO-magnet. 

Basreflexporten mynnar neråt, och högtalaren har en fot, så avståndet för porten är och förblir konstant även om du kör med andra, typ högre fötter.

Detta är en djuriskt bra och ärlig två-vägare som bara skriker efter en rör-förstärkare. Jag har kört denna hemma, länge och väl med min rör-referens-förstärkare från ARTaudio ( 300B SE) 10watt...

Slutsats

Vilka högtalare är "bäst" och vilka passar mina öron-rum-anläggning bäst?

Precis, det finns inga bäst i världen högtalare....Därför behöver man minst två stereosystem, gärna tre. Nu börjar Ni förstå mig och mina anläggningar, tack :-)

För Er som läser detta och tänker, jag vill inte köra rör-förstärkare, det verkar jobbigt och dyrt. Då kan jag meddela Er att det behöver inte alls vara så och är inte det heller. MEN det finns också fina substitut. Lavardin är ett sådant exempel, Gold Note ett annat där man kan koppla förstärkaren till låg motkoppling och således trivs den bättre med lättdrivna högtalare. Esoteric F-03A som en Klass-A om 30watt trivs också bra med både och skulle jag vilja säga.

Kolla in vår hemsida under "Erbjudande", där finns de modeller jag märkt för i denna blogg, finns dem inte så maila, de skall vara där...Där ser Ni förr och nu priser etc...-Vi tar dessutom inbyten om det är möjligt och intressant.

Vi håller faktiskt på att testa av ett nyt märke, snart. Så vi behöver både kapital och plats för att ta detta vidare. Jag måste säga att högtalare är toksvårt. Jag har försökt smaka på alla de "kommersiella" märkena för vår butik i Faluns del. Men jag blir inte nöjd med något av dessa märken, det kanske är mina öron det är fel på :-)

 

Konstiga test & demos..

I alla fall, som avslutning av denna roman till blogg ( tack för Ni orkat så långt) så skall jag ge Er nåt att fundera på:

I butiken just nu spelar jag på ett system med Tannoy (4,500kr + stativ) med Esoteric 7-serien förstärkare, typ 90 samt dess CD typ 80. Kablage från Fezz audio för 5". Samt strömkablar + strömhanterare för 24"....-Låter fantastiskt.  Sedan uppgraderar jag en strömkabel samt strömlist från Fezz Audio till Fezz Audio Reference  + 12" och då blev det klart bättre ljud, djupare bas mer pondus, attack mm....

Detta system är så grundbra med en superbra signalkälla samt en förstärkare med inbyggd super-försteg så även med dessa billiga högtalar som är grundbra, låter det extremt fantastiskt. Här skulle jag kunna putta in i stort sett vilken av högtalarna jag skrivit om och det skulle bara bli helt fantastiskt,...

Samtidigt som det finns bra högtalare för 5" så finns det kassa högtalare för 50"...Den ekvationen är unik för högtalare. Om vi tar ex försteg eller skivspelare så finns det ingen för 5" som slår en för 50". Det är därför du som kund måste vara så noga, just vid valet av högtalare,,/ Basta :-)  /L

Tack för Ni orkar

Mvh

'Lasse

 PS. Vi har ett par Totem som vi säljer för kunds räkning också :-)

-Erbjudande

 

 

 

 

 

 

 

Featured products