Om RIAA-steg i olika prisklasser

God afton i vintermörkret

Efter att ha avhandlat pickuper och skivspelare, är det dags att titta lite på RIAA-steg. Det är även första inlägget som jag får äran att skriva för Lasses blogg. Förhoppningsvis gör jag inte er besvikna!

Först lite historik och bakgrund.

För att en LP-skiva ska låta rätt i din stereo behöver signalen korrigeras. Detta görs, sedan ca 1954, efter en standardiserad kurva, förkortad RIAA. Bakom förkortningen döljer sig Recording Industry Association of America. I takt med att vinylskivan växte i popularitet märkte man av behovet av en standardkorrigering för hela branschen och den kurva vi använder av oss idag föddes. Före den perioden hade skivbolagen egna korrigeringskurvor, vilket medförde att en skiva från exempelvis DECCA före 1954 behövde spelas på specifik utrustning för att låta rätt. Just det sistnämnda är något vi kommer att återkomma till senare i den här texten. 

Vi kan börja med att konstatera det grundläggande. Om du ska spela upp en vinylskiva, behöver du ett RIAA-steg. I vissa fall sitter det integrerat i skivspelaren, som t.ex Technics SL-1500C. I andra fall har din förstärkare en dedikerad skivspelaringång med inbyggt RIAA-steg. Sist, men absolut inte minst, har vi de externa och dedikerade RIAA-stegen som kopplas in i valfri analog ingång i din förstärkare. För att göra det hela lite mer förvirrande måste vi även inflika att den pickup du använder påverkar vilken typ av RIAA-steg du behöver. )MM eller MC-pickup)

Lasses anm:

MM-pickup betyder moving magnet och då rör sig magneten, för att generera utnivå. 

MC-pickup betyder moving coil och då rör sig spolen...Då man inte kan linda så mycket tråd då, så får man mindre förstärkning och en lägre utnivå, som då måste korrigeras, eller rättare sagt förstärkas upp, till en nivå som MM-pickuperna har. Det gör man i steget före Riaa-korrigeringen, i regel med en trafo-typ.

För många av er som läser den här bloggen är det här inga nyheter, men den genomgången täcker grunderna och gör oss redo för nästa steg. Vi kommer att titta närmare på tre alternativ i vitt skilda prisklasser som vi valt ut i djungeln av produkter. Nu kör vi! 

Fezz Audio Gaia Mini MM - 3000kr

Våra vänner i Polen gör tre stycken RIAA-steg, som allihopa är väldigt välbyggda och prisvärda. Just idag ska vi titta närmare på det billigaste alternativet, med namnet Gaia Mini MM. Som namnet antyder är detta ett RIAA-steg byggt för MM-pickuper. Har du en MC-pickup med låg utnivå behöver du lägga till en step up-trafo för att kunna använda Gaia Mini MM. -Alt köpa den största modellen "Gratia" som klarar både MM & MC-pickuper.

Fezz Audio har 3 olika Riaa-steg enligt följande:

Gaia Mini (MM-)...3,000kr

Gaia MM (MM-steg men än bättre strömförsöjning för ännu bättre ljud...4,000kr

Gratia (MM & MC-steg)...7,000kr

Den här lilla lådan är en enkel plåtlåda med högblank front, enkel och elegant. Den finns dessutom i fyra färger, svart, vit, vinröd och klarröd. På baksidan hittar vi ingångar (RCA) för skivspelare, med separat jordskruv, samt utgångar (RCA) för vidare transport till förstärkare. Bäst av allt är att den har en riktig nätbrunn och riktig trafo på insidan. Inga trista väggadaptrar här inte! Väldigt imponerande i prisklassen!

Hur låter den då?

Det här är verkligen ett klockrent RIAA som skrämmer liv i en enklare pickup på ett imponerande sätt. Den hittar det viktiga i musiken, nämligen kött och blod. Det låter som det ska, kort och gott. Den har självklart inte det sista i upplösning och finlir som dyrare alternativ har, men den blåser liv i musiken på ett sätt som produkter i prisklassen normalt inte klarar av. Grundklangen är varm och generös, och toppen finns där, men inte för mycket. 

Vi har spelat den här tillsammans med pickuper i prisklasser från 500-kronors Audio Technicas AT-95 (en favorit) till dyrare pickuper från Gold Note, bland annat Donatello Red som är en högnivå-MC. I den här prisklassen förväntar jag mig att de musikaliska kärnvärdena ska finnas med, dock på bekostnad av finlir och teknik. En kompromiss, men måste jag välja så är musikaliteten viktigast. Extra tacksamt att man kan trimma Gaia Mini lite med bättre strömkablar. Den svarar väldigt bra, även på kablar som är alldeles för kostsamma för ändamålet. 

Dessvärre får man inte så ofta den där musikaliteten i de lägre prisklasserna. Många tillverkare har trillat i fällan och gör könlösa teknikprylar när de borde sätta sig och lyssna på skivor istället. Dock inte Fezz Audio. Här finns det viktiga på plats, men för den kräsne lyssnaren kan vi gå vidare till nästa nivå. 

 

Gold Note PH-10 - 15 000kr / PSU-10 - 10 000kr

Här börjar det bli seriöst på riktigt. Gold Notes PH-10 är en av de mest prisbelönta och hyllade produkterna hifi-världen skådat på många år. Vad gömmer sig under den fantastiskt väldesignade halvformatslådan? Jo, här är ett RIAA-steg som är fullproppat med funktioner. Till att börja med har det två separata ingångar som är individuellt konfigurerbara. Den har även balanserade (XLR) och obalanserade (RCA) utgångar. Lägg till en riktig nätbrunn och ingång för extern nätdel, kallad PSU-10, så är baksidan avhandlad. -Den klarar så klart både MM & MC-pickuper oavsett pickupens utnivå.

På framsidan är det nästa lika intressant. Här har vi en display som visar valda inställningar för vald ingång. Alla inställningar går enkelt att nå via Gold Notes SKC-kontroll (Single Knob Control). Normalt för RIAA-steg är att inställningar görs med pyttesmå dip-switchar som är bökiga att använda. Med PH-10 ändrar du parametrar enkelt medans du spelar skivor.

Inställningarna som kan göras är, till att börja med, MM eller MC, vidare till impedansinställningar och gaininställningar. Med dessa parametrar har du nog för att klara de allra flesta pickuper på marknaden. Och HÄR kommer vi tillbaka till det vi nämnde i början av den här texten. Hur var det nu före RIAA blev standard? Jo, då fanns det specifika korrigeringskurvor för t.ex skivor från DECCA och AMERICAN COLUMBIA. Japp, med PH-10 kan du ställa in dessa kurvor och äntligen höra hur skivorna egentligen var tänkta att låta. Utöver dessa tre kurvor (RIAA, DECCA-LONDON, AMERICAN COLUMBIA) finns även tre parallella kurvor med namnet ENHANCED. Dessa är trimmade varianter av alla tre kurvor. Displayen visar tydligt hur korrigeringskurvan ser ut. Vid det här laget kan vi nog enas om att PH-10 kan en hel del.

Men hur låter den då?

Tjaa, vid första inkoppling låter den stelt, trist och kallt. När den däremot fått stå på en stund blir det en helt annan femma. Precis som med Gold Notes andra produkter finns även här den där underbara mixen av italienskt finlir kombinerat med brittisk rytmik. PH-10 låter kolossalt naturligt, med en varm grundkaraktär, dock utan att tappa definition i basen. Den är VARMSKARP. I brist på bättre ord får man hitta på egna. Den har även det vår kollega Nils på Studiokoncept i Lund valt att kalla KLANGFLYT, dvs ett naturligt flow som bara känns rätt. Instrument får klinga ut precis som de ska och rytmiken finns där utan att kännas mekanisk. Den är dessutom makalös tyst när den ska vara det. HiFi-pressen kallar det för svärta, och vi får väl hålla med. Det är knäpptyst när det ska vara det, helt enkelt. Egentligen kan vi sluta här. Ni förstår att vi gillar PH-10 och de flesta skulle vara rätt nöjda med den här prestandanivån.

Men det här är en HiFi-blogg och det finns alltid mer! Innan vi går vidare till nästa steg måste vi bara nämna den externa nätdelen, kallad PSU-10, som flyttar upp PH-10 några till pinnhål på skalan. Med bibehållen grundkaraktär ger PSU-10 mer av allt. Mer pondus i anslag, mer dynamik, mer svärta, mer naturlighet, ja ni fattar. En solklar uppgradering! Ska vi vara någorlunda balanserade så måste vi nämna att det finns RIAA-steg som mejslar ut mer detaljer och spelar mer "HiFi", men vid det här laget har ni förstått att vi först och främst söker naturlig musikalitet. 

Gold Note PH-1000 - 103 000kr

Det finns förstås ett till steg att ta, sådan är den här världen. Historien om Gold Note PH-1000 började för några år sedan, när Gold Note lanserat PH-10 i USA, närmare bestämt. Den amerikanska distributören ville ha ett RIAA i fullsizeformat och tyckte att Gold Note bara kunde bygga in PH-10 i en stor låda och kasta på en fet prislapp. Så jobbar INTE Gold Note. De besvarade förfrågan med ett nej, men försäkrade amerikanarna om att ett fullsize-alternativ är på gång. Spola fram till nutid och PH-1000 har introducerats.

Vad får vi då? PH-1000 är ett fullständigt kompromisslöst RIAA med ännu mer funktioner än sin lillebror. På baksidan hittar vi inte mindre än tre separata ingångar, varav två av dem har både balanserat (XLR) och obalanserat (RCA) Vidare har den balanserat och obalanserat ut, utgångar för externt utgångsteg med rör (!), samt ingång för extern nätdel. 

På framsidan råder samma ordning som på PH-10. Vi får en display och en SKC-kontroll, men PH-1000 har även en hörlursingång på fronten. Japp, här får vi en kompetent hörlursförstärkare på köpet. Det går även att välja PH-1000 med inbyggt linjeförsteg också. När man bygger fullsize öppnas möjligheterna upp till att verkligen ta ut svängarna som konstruktör och precis det har Gold Note gjort. Bygget är otroligt påkostat på både insida och utsida. Där PH-10 har sex separata korrektionskurvor har PH-1000 hela 40! Den har självklart även inställningar för impedans, gain, och kapacitans. Sen har hörlursingången också en inställning för hög eller låg känslighet. Ja, det här RIAA:t kan allt, och lite till. 

Men vad händer då med prestandan. Jag var både uppspelt och lite orolig när jag kopplade in vårt demoex i vårt showroom i Umeå. Kan ett RIAA vara värt den här prislappen. Svaret är ett rungande JA. Om du har en anläggning på den här nivån så kommer PH-1000 att golva dig. Den har svärtan, detaljeringen och kontrollen som en CD-spelare från Esoteric, kombinerat med allt det vi gillar i vinylvärlden. Det är varmt, detaljerat, soundstagen är magnifik osv osv. Det går inte med ord att förklara vilket utvecklingshopp detta är. Och då har vi inte ens provat med extern nätdel eller utgångsteget med rör. Tänk er ett RIAA med tre fullsizelådor. Bara RIAA:t behöver ett eget rack! Det är en våt dröm, och för de allra flesta av oss bara en dröm, men med PH-1000 får åtminstone jag en absolut referens och en målsättning. 

 

Lasses tankar

Maurizio, ägaren av Gold Note, sa till mig att PH-1000 Riaat är så bra, att den lätt konkurrerar med andra som kostar dubbelt så mycket. Ord och inga visor, men Maurizio brukar ha på fötter. Än så länge har jag inte fått möjlighet att lyssna själv, men Mats är mer än lyrisk och vi brukar gilla samma saker i  en god stereo. -Det skall sannerligen bli spännande, då jag också har erfarenheter av ett och annat Riaa-steg i referens-klass.

Med det sagt, så tänker jag på PH-10, Mats har preciserat ljudet ganska precis som jag själv tycker. Vi kör den ofta i butiken och jag brukar alltid glömma bort koppla in PSU-10, då jag aldrig saknar något med "bara" PH-10. Faktum är att jag upplever att den bara försvinner liksom, och låter andra delar sätta prägeln, spelaren och pickupen. Men, visst är det så när jag jämfört, med andra Riaa-steg, att då framkommer PH-10:s styrkor och svagheter. Styrkan är att den har en varm grundkaraktär men ändå finns alla detaljer med, dock på ett naturligt, rör-likt mer än transistorlikt sätt. Konkurrenterna i prisklassen låter många gånger lite mer detaljerat, men samtidigt också mer fyrkantigt transistor-ljud-aktigt. PH-10 är så homogen och med bra driv i basen och aldrig vass i toppen, utan att jag känner den särskilt avrullad heller, fast det är den nog, allra högst upp i frekvens. 

Nåväl, när jag gjort dessa A-B tester, så kan jag känna att jag saknar lite, lite mer anslag, dynamik och lite mer precision vore kul. Ja, då kopplar jag bara in PSU-10 och då känner jag mig mer än nöjd och fått dessa små brister tillgodosedda, mer än väl...-Faktum är att man måste fråga sig OM man egentligen behöver ett bättre Riaa än PH-10, men har man lite high-end ambitioner och har ett fint högupplöst system, ja köp till PSU-10 då, du är hemma....Det finns så många high-end Riaa som gör att du tappar vinyl-känslan, helt plötsligt låter det "digitalt" och då tappar man lite av vitsen och känslan enligt mig och mitt personliga tycke.

Fezz Audio har anammat detta med känsla och musikalitet när man nu tagit fram 3 stycken Riaa-steg. De har alla en varm ton och låter allt annat än fyrkantigt transistor-liknande (o)-ljud. Det gör de allra flesta i denna, lite lägre prisklass, och man kan kanske inte kan kräva mer heller.

Nu kommer Fezz med Riaa-steg, observera ej rör-baserade, vilket man skulle kunna tro, då de är en rör-förstärkar-tillverkare. Man insåg kanske att man inte vinner något med rör i Riaa-sammanhang mer än fördyrar det hela, vilket verkar stämma då de lyckats så bra få till ljudet, välljudet, för så modesta pengar vs prestanda.

Mats är grymt impad av den lilla Gaia Mini, så klart, med tanke på vad den gör i musikalitet för den pengen, oslagbart mot allt vi tidigare jobbat med. Jag kör dock nu den största modellen, Gratia i butiken ( med Linn LP12 & AT-95 MM-pu) och den skäms verkligen inte för sig. Den fick ersätta PH-10 som åkte på utlån. Efter ett dygn med ström så spelar den nästan i samma klass som PH-10. Inte riktigt samma soundstage, lite mindre ljudbild mm, MEN lite samma grundvärden, varm ton, homogen, bra textur och ton...-Spännande :-) 

Försteg är det näst viktigaste i ett stereo-system, efter högtalare, som påverkar ljudet mest. Irriterande men så är det. Nu är det så att Riaa-steget är en del i försteget så jag kan inte nog betona hur viktigt ett bra Riaa-steg är för välljudet. Jo, det ÄR viktigare än pickupen också...Verket och Riaat sätter tonen, eller taket på den kvalitet du får ut ur din svarta vinyl.

Andra bra-referens Riaa-steg som jag har erfarenhet av är:

Tom Evans (MC-bara) alla hans Riaa, otroligt neutrala utan bli tråkiga.

Audio Note MM-Riaa + Extern silver Trafo = MC Riaa till AN-PU.

Conrad Johnson...alla deras Riaa (rör-baserade) håller världsklass.

ART Audio "Vinyl One"..min referens, aldrig hört bättre (MM)...kan konfigueras, köpas med eller utan MC samt finns möjlighet till uppgradering till än bättre komponenter, till ett pris.

Tack för inlägg /Väl mött/ Lasse

 

Slutord

Nu har vi presenterat tre alternativ, i vitt skilda prisklasser, som gör rätt för sig i respektive prisklass. Det finns förstås fler bra alternativ där ute och vi ska absolut inte glömma att det finns en hel del integrerade förstärkare och försteg som har väldigt högpresterande inbyggda RIAA-steg. Gold Note IS-1000 har en något förenklad variant av PH-10 inbyggt, dock utan inställningsmöjligheter, förutom MM/MC-val. Esoterics inbyggda varianter presterar också väldigt bra, och man får se det praktiska i att ha ett inbyggt RIAA också. Dels tar det hela mindre plats, och du slipper köpa signalkablar och strömkablar, något som kan dra iväg i pengar om man inte är försiktig. Personligen har jag några favoriter som jag vill passa på att nämna efter vad som kan ses som ett "säljigt" inlägg. 

Lejonklou Gaio - ett mycket trevligt MM-riaa för vettiga pengar. Det gör väldigt mycket rätt och prickar av musikaliteten på rätt sätt. 

Naim Stageline - ett klassiskt Naimsound för den som kör LP12 med ARO-arm och gammal Linnpickup. Klassiskt flat earth system-val ihop med ett par LS3/5A-högtalare. 

Rega Aria - Rega gör sällan fel och med Aria blir det väldigt rätt. Det låter engelskt på alla sätt och vis

Kika även närmare på Fezz Audios övriga två burkar, Gaia MM och Gratia. Det sistnämnda är ett MM/MC-steg med automatisk impedansjustering. Väldigt trevligt och väldigt prisvärt. 

Den uppmärksamma läsaren märker väl att jag och Lasse har rätt skilda erfarenheter av RIAA-steg. Lasse är en inbiten High End-räv (gubbe), medans jag hållit mig i engelsk stil och i mer sansade prisklasser. Det som är intressant i sammanhanget är att vi möts någonstans kring Gold Note PH-10, dvs en pris- och prestandanivå som är en kombination av brittisk tradition och riktiga high end-egenskaper. 

Med det tackar jag för mig och hoppas få återkomma längre fram. 

/Mats 

 

Featured products