Hej
Ja, nu är han igång igen, en "allmän" lättsinnig blogg om ett mycket allvarligt ämne, nämligen försteg.
Ni som läst bloggen under längre tid vet att jag formligen hatar försteg, men med en viss förkärlek till dem också. Det optimala, som min vän Mats Johansson i Umeå säger, är att inte ha något försteg alls, där är jag enig.
Enligt min bok, är försteg det som påverkar /färgar signalen/musiken näst mest, efter högtalarna. -Jag menar, hur svårt kan det vara? En volymkontroll och en signalväljare är vad ett försteg är (och måste minst vara om man har fler signalkällor än en).
....
Passivt och aktivt försteg
Här kan vi fördjupa oss rejält men kortfattat gillar jag alltid aktiva ( med ström) mer då passiva ofta saknar lite pitch, anslag och dynamik. Istället får man ofta en gudomlig timbre, ton i ljudbilden.
Passiva försteg blir också lite känsliga på ingångs nivå och att slutsteget är anpassat till dess ut-nivå. Slutsteg har ju en förstegsdel i dess input.
Har man en rör-integrerad förstärkare som är "integrerad" med försteg, är detta ofta av passiv natur. Så vill man ha lite mer sprutt och drag, kopplar man in ett aktivt försteg och använder den integrerade bara som slutsteg.
Vissa märken som våra Fezz Audio kan man speca vilka finesser man vill ha och betalar bara för dessa (smart). Här rekommenderar jag att på deras "integrerade" rörförstärkare välja att köpa till " Pre In" då kan Ni ansluta ett aktivt försteg och använda den integrerade rör-förstärkaren som rent slutsteg utan att signalen skall behöva gå igenom två volymkontroller.
-Här finns det mycket mer orda om men då kliver vi upp flera pinnhål i den nördiga high-end världen och i slutänden ramlar allt ner till det vi nu ordat om.
Lite kuriosa: När Rotel släppte första generation av Michi-serien, fanns det två försteg att välja av, passivt eller aktivt. -Seriöst med dagens mått.
Begrepp
Ibland far man iväg med ord som bara initierade vet vad det är så här kommer en liten förklaring för Er som inte har full koll än.
Försteg
Är vad det låter som, en låda med volymkontroll och signalväljare. Kan adderas med EQ i form av bas & diskant kontroll, även med en balans ratt. Ofta, sitter det ett phono.-steg inbyggt ( förr) samt numer kanske en DAC.
Stereo Slutsteg
Är också vad det låter, ett stereo-slutsteg som kräver någon form av volym-reglering innan signalen hamnar här.
Mono-slutsteg
Samma som ovan med nu är det två lådor, en per kanal, för än bättre kanal-separation, strömförsörjning osv, vilket genererar än mer välljud (till en kostnad)
Integrerade förstärkare
Helt enkelt ett stereo-slutsteg med inbyggd förstegsfunktion.
Receivers
En integrerad förstärkare som man adderat en tuner (radiodel) i också. Populärt på 70-talet.
.....
Varför försteg? ...vs "integrerade förstärkare"
Det är det här vanliga människor har så svårt förstå, och vi nördar har lika svårt förklara logiken i det.
Allt handlar om MAGI, om du frågar mig, DÄRFÖR vill man ha ett separat aktivt försteg, MEN inte alltid, då pengar och kompromiss också har betydelse.
Det skall sägas direkt, idag är integrerade förstärkare bra, ofta tillräckligt bra och när man är på en människonivå prismässigt hamnar man ofta i det integrerade träsket.
Det är svårt förklara, men man kan faktiskt kompromissa på alla olika ekonomiska nivåer också.
Lite exempel:
TLA som vi tycker är bra (TSI300 Integrerad), finns ju också som för- och slutsteg.
TSP-1 och TSA-300, samma effekt men nästan dubbla priset. Såklart händer det grejer, ingen skulle köpa för- & slutsteg annars. Deras Referens-serie finns bara som för- & Mono-steg, ja, Ni fattar.
Så rent prestanda-mässigt är det liksom ingen diskussion, vilket låter bäst men nu kommer det kluriga.''
Ett för-& slutsteg för sig 100" vs en integrerad för samma peng?
Här får man titta lite på fall till fall, då när man kommer ner i pris, blir prisvärdheten högre (i regel) med integrerade lösningar. Numer har man också jobbat hårt för att göra integrerade lösningar ganska kompromisslösa vs förr.
Ett bra försteg bör nog kosta kring 40" och uppåt, beroende på funktioner och kompromisser, så är det nog.
...
Historia
Förr,, det här är jag bra på :-), så var det för & slutsteg ganska omgående från en lite enklare integrerad. Ett försteg bestod då av ovanstående funktioner samt som oftast med inbyggt Phono-steg (Del av försteg enligt mig). Men även bas & diskant samt balans kontroll fanns som oftast. (En del hade en knapp "direct", för att gå förbi dessa funktioner och få kortare signalväg med minimum av förluster.
En av anledningarna till att man byggde separata lådor för för- resp slutsteg var förutom plats, risken för störningar. Idag bygger man bättre och har bättre komponenter som gör att en Integrerad förstärkare inte stör nämnvärt mer. Dock innebär "Integrerad" agtt man får dela på strömmen och därför låter i regel en separat lösning bättre, de har ju egna nätdelar och i regel större-bättre sådana.
Exempel på bra sådana tingestar är Quad, Naim, Audiolab från UK och Conrad-Johnson , Audio Research från US.
Jänkarna använde rör som metod/teknik, engelsmännen transistorer. Här var dock Naim lite av innovatörer.
På min tid (Oliv-serien av Naim) så var deras försteg aktiva men de hade ingen ström. Strömmen kom antingen från slusteget (DIN kablage) eller via extern strömförsörjning, typ Hi-Cap. ( Min favorit vintage Naim är en 72-hicap-140 kombo)
Detta koncept har våra ädla vänner från Italien anammat, Gold Note, med deras PSU-strömdelar. Inte nog med det, de har också gett kunden möjlighet till rör-sound (ála jänkarna, med deras Tube-boxar)
Men, såklart är det så att bättre försteg = bättre strömförsörjning och bättre kanal-separation, typ monoblock gäller ju också i förstegsvärlden. SÅ, Krell tog till sig av den vetskapen och gjorde ett 4-delat försteg en gång i tiden. Ett försteg och separat PSU per kanal, hur bra kan det inte bli (och lite kostsamt & opraktiskt)
Men med det sagt, så vill jag poängtera att det finns bra försteg, även vintage, men de bör bara matchas rätt och vara i bra kondition.
....
Olika sätt att "integrera" försteg
Nu kommer vi till nutid, här finns alla avarter utom Receivers verkar det som Vi har ordat om bra försteg i integrerade förstärkare, nu är det lite hybris med hybrid-förstärkare. Det innebär att förstegsdelen i den integrerade förstärkaren är rör-baserad (driv rören).
Som alltid finns det bra och mindre bra hybrider osv.
Om skall se utifrån ett förstegs-perspektiv så har vi en rad variabler, förutom de integrerade förstärkarna.
Det optimala är såklart ett rent försteg utan några övriga finesser, ta ex Gold Note P1000.
(Tänker inte ta diskussionen om balanserat vs obalanserade försteg och dess principer här och nu, kräver nog en helt egen blogg. Men jag kan säga så mycket, att man inte behöver bry sig, det blir bra hur som)
Nästa nivå på försteg är att man gör som förr, adderar in ett Phonosteg och lite Eq, bas & diskant, samt balans. Ett optimalt exempel på det är Yamahas grymt fina C5000 mk2.
Så klart finns det fina rör-baserade försteg med mer eller mindre finesser såsom exempelvis prisvärda och välljudande Fezz Audio Sagia Prestige. Om man vill lite inbyggda Phono-steg i rörvärlden så har ju Air Tight ATC-5 två MM-phono inbyggda.
Men kliver vi ner från våra höga hästar så ser vi snart att förstegen har smugit sig in lite här och där.
Som exempel kan du köpa Gold Notes finaste Phonosteg eller DAC/streaming med inbyggt försteg.
TEAC erbjuder försteg i sin DAC/streamer i 700 serien samt finns faktiskt även en volym-funktion i deras VRDS-701 CD (Går slå av).
Ja, vi ser här hur försteget sakta men säkert integreras mer än någonsin, vi måste dock förstå att integreras = kompromissas.
Det duger åt mig, håller inte, vi vill åt magin i musiken och mycket sitter i försteget, det bara är så.
....
När börjar & slutar försteget?
Detta är en bra fråga, om du frågar mig, i slutet av signalkällan till början av slutsteget.
Wow, det trodde Ni inte va?
Jag sa ju det var en jobbig historia. Det gör också att den viktigaste kabeln i systemet är den mellan för-& slutsteg, basta
...
Optimala försteg
Finns det optimala försteg? Tillbaks till min vän Mats, inget försteg är ju bäst och det må ju då vara optimalt.
Men för oss världsliga musikälskare då?
Det enklaste tipset är att köra samma försteg som slutsteg, då vet man det är anpassat för varandra. Det andra tipset är att prova innan köp.
Om du skall ha ett transistor-försteg eller rör-baserat är väl lite upp till egna preferenser om färgning. Jag tycker att man skall satsa på ett så bra försteg som det bara går, och lyssna in så det funkar i helheten, oavsett teknik.
Jag är dock ingen high-end-idiot utan tycker det är ok om man vill ha justeringsmöjligheter med bas-diskant-balans. Även fjärrkontroll är ju en kompromiss, säger en några :-)
Mina preferenser
Sedan gammalt visste man att Audio Research försteg funkade på det mesta, även C-J. I den mer köpbara skaran så matchade man oftast samma märken (för-slutsteg)
Många kommer ihåg kombon, ARC-Krell, där rör-försteget räddade upp den lite transistor-ljudande Krell. -Men med det sagt, tycker jag inte detta gäller idag.
Det mest neutrala och ärliga försteg, som inte kostar flera 100" måste vi vara GN P1000. Lägger vi till dess uppgraderingsmöjligheter så känns det som försteget NO:1 idag (och ja, det är en balanserad konstruktion för alla nervösa).
Personligen är jag lite förtjust i Yamaha C5000, som en grymt bra kompromiss. Där finns ett mycket bra phono-steg (inget digitalt som kan störa) samt får man hederliga bas & diskantkontroller och en balansfunktion. (Känns som man blivit gammal på riktigt)
Hur låter då ett riktigt bra försteg?
Dags att svara på det nu, men bättre sent än aldrig. Såklart tänjer man ut alla hifi-parametrar ett stycke, i regel får man en större ljudbild också...
Men allt är inte alltid så lätt här i världen..
Ett exempel från min Naim tid, Oliv-serien, där följande hände...Först så spelade jag på NAC72 och med NAP140 slutsteg, sedan bytte jag försteg till NAC82, tycket allt blev bättre. MEN sedan gick jag tillbaks till NAC72 men adderade deras externa nätdel, hi-cap. Och fick jag mig en funderare, NAC82 imponerade med stor ljudbild osv, men NAC72-high-cap hade mer skärpa och detaljrikedom, dynamik. Konsensus är ström, ett försteg vill ha bra ström (kostsamt) och då presterar det på en än högre nivå.
Så, rör-försteg, klass-A försteg eller försteg med externa nätdelar, många vägar till Rom, och inget är självklart bäst till alla. Två saker är dock kritiska om det skall bli bra, en högkvalitativ volym-potentiometer samt bra strömförsörjning.
I sammanhanget kan jag berätta att just nu, spelar jag på ett vintage försteg från engelska Audiolab (inte dagens Kina prylar), 8000C heter det. Den håller förvånansvärt hög klass och den passar som handsken in i mitt nuvarande system. TQ Iridium 20 slutsteg och Hörning Zeus högtalare. Signalkällan är lika sedan tidigare blogg, PH1000Phono och Pianosa-Giotto skivspelare. Allt sammansatt av kablage från Neotech.
Världsbäst då?
Ja, under mina år så har jag lyssnat och snubblat över ett och annat välljudande försteg. Ni får ta detta som underhållning då dessa är taget ur sitt sammanhang, som jag ex beskrev 8000C.
Det bästa vi haft i butiken genom åren startade med Naim NAC52-Supercap (Oliv serien) vidare till Audio Research Ref-serie och därifrån till Conrad-Jonsons ART-serie. Två försteg som gett särskilda intryck var Edge Ref försteg med separat strömförsörjning samt Tidals värsting försteg.
Edge NL Signature 1.2 med batteri-drift är också en av mina favoriter
Tips
Vad Ni än gör, köp inget försteg utan att konsulterat kunnigt folk, alternativ att Ni provat först och blivit nöjd. Försteg är en svår historia, även om det är så enkelt: volym-kontroll och signal-väljare, PUNKT. Alla stora exklusiva märken har såklart fina försteg, att de fungerar fint med samma märke på slutsteget är givet, har man andra planer bör man testa. Japaner såsom Accuphase och Esoteric är bra exempel.
Fina vintage-steg hittar du ofta i UK, gamla Quad är bra exempel, jag kör Quad 34 med stor belåtenhet.
Får se vad nästa " allmänna" blogg blir, känns ju nästan som om vi skulle ta oss an avdelning slutsteg :-)
Väl mött
Ber om ursäkt för jag varit väldigt ytlig och bara skummat på roliga detaljer med olika typer av försteg. Men en vacker dag kanske jag djupdyker i ett försteg enbart, kan bli Yamahas fina C5000, vi får se.
Systemet för dagen med Audiolab 8000C
...
Sådär ja, nu kom högtalarna från Hörning med i bild också.