Arteluthe "Stiletto"

Ja, vad säger man...förutom att jag är totalt knockad..vilket sällan händer en luttrad hifi-handlare som snart hållit på i 30 år...Vilka högtalare...så små...så snygga...sånt ljud..??- Så klart kommer dessa komma till Umeå också :-)

Teaser nästa blogg

-Ni som undrar över bloggen med Esoteric-SACD-spelare, ni får vänta men den kommer. Jag väntar in en klocka (G2) som pricken över i-et där. Den bloggen blir kul då flera kommer skriva, både kollegor och kunder...med bara positiva, överjordiska reaktioner...Vidare kommer en Esoteric-blogg 2, med deras förstärkare , väntar bara in Klass-A varianten, F-03 och sedan kommer även här, flera lämna sina synpunker..L-E i Lund, med Nils från Studiokoncept, till Mats i Umeå, Classic Design..mfl...Ni kommer inte tro det är sant...vänta får ni se-höra-läsa

Kritik...Minus

Innan vi kommer till alla lovord, bäst passa på kritisera lite, i alla fall...hrm? Jo, det finns inget dammskydd till dem, och de är små i förhållande till priset (många köper ju med ögonen också, även om de är vackra:-)...En kritisk faktor till är att de vill gärna ha effekt, rejält med sådan för att de skall blomma ut helt och hållet..Rent ljudmässigt så har de inte en luftig diskant utan mer homogen, samt finns inte den sista mikro-detalj-upplösningen där..Audiodata som exempel har lite mer av den varan, fast detta är inte något du tänker på eller störs av. Stiletto har tillräckligt med allt och det i en balans so m knockar vem som helst.

Kritik ...Plus

Än så länge har jag bara droppat ner dem i lyssningsrummet med den eminenta Mark Levinson 585.5 förstärkaren, spelandes på Funk Saphire spelaren och min kära Gold Note Machiavelli Red pickup...Högtalarkablarna var ett par enkla Neotech kablar som jag dag2 bytte ut mot Tarfala. Racket är från Gold Note och det presterar på en riktigt hög nivå...

Trots att jag inte riggat dem i rummet, inte vågat testa med Esoteric förstärkare ännu så vet jag att detta är bland det bästa jag hört, totalt sett. Redan nu, inte heller inspelade,(högtalarna),  låter ändå 585:an som den fått en dos steroider, livfullare och mer engagerad har jag aldrig hört ML överhuvudtaget låta...Inte lite som en Esoteric kan jag tycka..Eller kanske är detta en dröm-kombination kanske? -Vi får se när jag testat mer, framförallt med Esoteric och lika så skall jag testa och se hur lite effekt så fungerar med Stiletto...-Spännande tester följer...

Vad är det då som gör att denna högtalare är så bra, med tanke på litenheten, 92cm, samt det tuffa priset, 160", i sammanhanget?? 

Jo, den låter för det första inte som en liten högtalare, tvärsom..-Jag spelar kyrkorgel med den så det bara runger om den,,,-Inte nog med den spelar djupt, den har definition och energi också...Eftersom den egentligen i grunden bygger mycket på ett bredbands-perspektiv, har den filter-delning väldigt högt upp och långt ner. Det ger resultat i form av känslan om ett element, med otrolig bra kropp i röster osv, det hjälper också örat, som slipper delning (fas fel) vid ett känsligt frekvensområde..

Diskanten är en smula avrullad, blir aldrig vass eller så, men den känns ändå helt naturlig och super-integrerad med mellanregistret, jag hela högtalaren är homogeniteten själv.

Tillbaka till basen, det finns ingen låd-påverkan, den spelar djupt men också dynamiskt snabbt..hela högtalaren är verkligen levande på ett nästan overkligt sätt. Tack vare konstruktionen med transmission line i sluten låda och en lite hemlig lådkonstruktion så ger det något helt nytt, jag aldrig upplevt tidigare. (Med tanke på storleken och prisnivån, ja, den är prisvärd som tusan)

Konstruktionen gör den också lätt placera i rum, samt fixar den stora rum likväl som små..Eftersom den inte är riktigt och gräver i det allra finaste av detaljer, gör det att du heller inte blir lika avslöjad om du inte kör de finaste av kablar, komponenter etc, som ex Audiodata gör.

Historia

Hur kunde jag då hitta denna lilla tillverkare i Kanada av alla ställen? -Det föll sig in att jag såg en bild på Stiletto på internet från någon engelsk "tidning". Då jag gillade designen började jag läsa om dem och där stod det att bakom dessa tingestar stod Robert Gaboury. Han kände jag igen sedan Gemme-audio tiden, där modellen Katana (bredbandare) gjort stort intryck på mig. När jag sedan studerade hemsidan och läste in mig på hur han designat Stiletto förstod jag genast hur de skulle låta. Då Robert är en av få riktigt bra högtalar-designers kvar så tog jag kontakt, och vi bestämde att han skulle skicka över ett par för utvärdering...-Sedan kom Coronan....Men 6 månader senare står de stiliga Stiletto här, jag har redan beställt fler,,jag har redan haft 3-4 demos och alla blev mer än nöjda med vad de hörde,,Något par kanske redan sålda också...Allt inom 3-4 dagar från leverans..:-)

Bakgrund

Det finns mycket mat-nyttigt att läsa på hemsidan hur de är tillverkade, samt om Robert men jag kunde inte låta bli fråga honom om han inte kunde svara på några små dumma  frågor som jag kunde använda mig av i denna intro-blogg om Artiluthe..-Det ville han...-Hur kul som helst, men då får Ni faktiskt läsa lite engelska, då jag inte vill översätta och kanske missa någon nyans i hans svar...Så håll till godo och, snälla, läs detta samt studera hans hemsida..Du kommer bli så sugen att lyssna på Stiletto att du bara måste..Du kommer få en ny referens...OM du vill köpa en större modell (känns onödigt,) som kommer i slutet av året, får du böta ytterligare 120"

http://www.arteluthe.ca/home

Robert

How long break in period ??
Only the extended range driver will benefit from break-in. The character will get smoother over the course of 600 hours. That’s a long time, but change will get very subtle pass 60 hours or so.
How much power is needed as least??
I would say, more is better. It varies a lot. I had a Luxman integrated with 20 watts Class A that was pure magic on the Stiletto. Really wonderful sound: full and smooth - but a little short on power. Still highly musical. I ordered the Luxman for me. I also tried two Triode Labs low power amps (6 and 8 watts) with similar sound - but really for background music. The sound was not anemic at all. But, if money is no object, I would aim for 50 to 60 watts Class A. Or 100+ Class A/B. Or 200 to 500 Class D. The reason is the quasi full range operates at 16 ohms and some amp class tend to like - or not - different impedances, so it is always wise to try different.
Placement in room??
Does not matter much, it is very flexible. The design of the low frequency section is called highly damped system. In fact, it’s a radically high damping system. The variation in air pressure is instant and totally controlled by the amplifier. In other words, the enclosure have no acoustical effect. It behaves exactly like a open baffle. I don’t think of any other speaker designed that way except the classic B&W Nautilus (looking like a snail).
Placement against walls and corners matter less than room construction, which is impossible to predict. Use your ears. Of course a good room helps a lot.
..
History
Your background as a person and your story with Gemme and so on up to now and Arteluthe-brand and Stiletto speakers…-A long book of words :-)…
I started Gemme Audio around 2004 with Jean-Pierre Boudreau. The company growed tremendously very fast, in many countries. Unfortunately, the company did not survive the 2010 financial crise. I had left the company in 2009, with a two years non-compete agreement. In 2011, Arteluthe was born as another identity I still own 100%. Contrarely to Gemme Audio, Arteluthe is growing very slowly. We will be celebrating or 10th anniversairy next year, with only 1 commercial product : Stiletto. 
….
Stiletto design
I started Stiletto project 4 - 5 years ago. The first drawings were published in 2008. It took a long time to design and get right.  There is a lot of innovation in that product.
The design of Stiletto ??
-How did you end up with the woofers, is there an advantage of paper-woofers?
All my previous designs were either full range or minimal 2 way systems. Some, like Gemme Katana were very popular. But I think I had reach the end of what 2 drivers could do, so the idea of building the speaker around a quasi fullrange driver PLUS two woofers was perfect for many reason. Using a network and seperate enclosures made it possible to work bass in a different entity. That is the only way to conjugate the advantages of quasi full range to the highly adaptive woofers. I used two of them operating in 4 ohms. This extracts a maximum of power capability from the (any) amp, and steers power and bass out of midrange and tweeter by playing with impedance instead of components. Naturally, twin woofers have better capability than one. I would say the acoustic design makes the woofers work very hard, in a controlled way. This requires high quality mechanicals. In that case, paper has little importance, it could be aluminum, because the drivers are crossed very, very low - another part of the quasi Eq filter.
-The midrange woofer must have been of most importance I can believe, how was your thinking there?
The goal from the start was to keep bass away from the medium or quasi full range driver. I prefer quasi full range because the driver is not high passed like a normal mid range would be. It is allowed to play down to 50Hz in a sealed sub enclosure, where power is diverted to the twin woofers. 
-Is it like I hear, a broad-band thinking in the design, and your filter choices, break-points and so on, how was your thinking?
Yes broadband. One main small driver 50 to 5000, with no crossover component other than an impedance control device. Down below, we have twin woofers in a sealed line, low passed below 30Hz. This part is important, because it is lower than resonant frequency. In other words, we divert power and efficiency for bass extension to a point below what would be imaginable.
-The bass-design, very unique in my eras, have you gor inspired of other design or is it a result of having a small cabinet or how was your thoughts?
The cabinet is small visually, but acoustically much too large for the woofers. Usually, woofers are used in bass-reflex box (with a vent or passive driver). Bass reflex requires a certain "spring action" from the air inside enclosure. The optimal spring action for these woofers would be around 2 litres. But we offer + 100 litres of « blackness » .
-The cabinet, how is it build, for stability and for design purpose, your thoughts here??
Cabinet is very complex. It is made of two cavities. One cavity for mid driver and one cavity for the twin woofers. The bass cavity is a complex tapered line with 2 folds - around 2 to 2,5 m long. The air volume in the cavity is too large to have spring effect on the woofers. In fact, it is designed to have no effect and complete absorption (heat transformation) of the woofers back energy. We built the sub enclosure from custom maple/birch plywood. We place sheets of wood in a larg CNC and cut out jigsaw-type parts. All the parts assemble to tight tolerance with interlocking parts. We could assemble the whole sub cabinet with no glue. There is another aspect to it, but it should not be disclosed. Let’s say, it is the secret recipe.
..
Today
How old is the company how has it grow, and how much has Covid-19 made an impact, new factory ?? ,,,What volume do you have and expect in the near future, and abroad.
As said, growth is very slow. Arteluthe is almost 10 years old. The time to bring to market a product and the costs are so high that it is better to keep the product in CAD form for as long as possible and work out all interlocking features digitally, and then work very methodically from there. Covid was/is a catastrophic event, but in the end, I think it turned out more positive than negative, except for freight charges. New factory space: we still work from different areas because this is where skilled peoples are. The assembly floor is a new space consequence of Covid. First we have more space to move things, second we had a good deal considering most are closing shop, so it was good.
In ten years we have come to understand what were are not. The loudspeakers industry is highly competitive. Curiously, most of the competition (I mean, french, american, danish… brands all built side to side) actually come from the same 4 or 5 factories in Shenzhen. There is obviously over-production and we do not want to contribute to that over production. We would like to be something between a haute-couture atelier and a coach builder. At this time, 100 is the maximum number of units we build. Instead of having a large warehouse filled with products, we have a small factory constantly making products that have been pre-ordered. This is why you don’t see products discounted online or on the second hand market. 
Future
On the road map, we plan to introduce 3 other models. Stiletto is the baby model. 2 other models are in various stages of development (Spada and Balestra) and the 4th one is still in R&D form.
-What are the plans for Arteluthe, more models? expansion-plans ? 

-What respons do you have hade worldwide so far, Australia seems to have them already with good respons? -Domestic sales?
We have no retail domestic sales. So far our products are available through distributors in Hong Kong, Singapore, Australia, Korea and Sweden.  The response has been overwhelming and we are very happy. The immediate course is to keep improving all aspects on a continual basis.
-..
Jag tackar Robert för att han tog sig tid, och jag tackar Er för Ni orkat läsa så här långt..Nu ser jag fram emot att möta Er så Ni får höra på dessa underbara tingestar..-Jag testar vidare så länge så hörs och syns vi...-
Trevlig sommar
Mvh'
Lasse

Featured products