Tweaks for dummies

Hejsan !!

God Jul på Er alla...

Intro

Har skrivit denna blogg för en tid sedan, jag var inte så nöjd med texten och storleken på det hela. Men när jag nu läst bloggen med lite perspektiv, så tycker jag den kan ha en mening och kanske hjälpa någon hitta rätt. Vi står som företag helt och fullt bakom dessa åsikter och slutsatser. Har Ni funderingar hur vi menar eller så, så tag gärna kontakt så kan vi förklara ytterligare vad vi menar../Lasse

Nu kommer vi skriva lite om alla möjliga tillbehör man kan köpa till sin stereo och lite andra små tips...allt för att göra upplevelsen av musiken mer levande,,,-Vår devis hos Lasses! 

Vi är själva mitt uppe i test av fötter-underlägg till både högtalare som elektronik..Så detta blir nog en fin intro till framtida bloggar om dessa Tweaks.

Tweaks

Vad är tweaks kan man fråga sig och vad skall de tillföra? Som vi ser det så finns det 2 meningar med tweaks. 1) Hjälpa till lösa ett ljudmässigt problem, ex svampig bas...2) Fungera som prestanda-höjande åtgärder, ex byta ut spikes mot bättre fötter under högtalarna. 

En del påstår att inget har betydelse, att du inte kan höra skillnad på högtalarkabel x från kabel Y. Jag påstår att jag hör skillnad på en plastbit, från Ringmat i detta fall, som placeras under en fot under min skivspelare OCH jag hör skillnad när jag vrider den i flera steg. -Ja, ni kanske tycker jag är tokig, men jag påstår att allt har betydelse, jag hör om någon flyttat på blomman i rummet, typ...Men det är inte så intressant egentligen, att höra skillnad är en sak, men att få detta till en ljudmässig förbättring är en helt annan "cup of tea"

Jag har såklart gjort hur många misstag som helst, och det har tagit lång tid, dels inse det, dels kommit vidare. Jag kan berätta en av alla storys:

Jag upptäckte ett underlägg, att ha dels under spikes, dels under alla apparater som fungerade rasande bra. De fanns dessutom i olika storlekar och större gav än mer effekt. Då jag har ett kasst golv som påverkar basen negativt, så hjälpte dessa underlägg mig på ett dramatiskt positivt sätt. Så, när det funkade fint under högtalarna, så tänkte jag att det kanske funkar under mitt rack också, och det gjorde det. Så för tusan tänkte jag, nu går jag all in, och förser försteg, slutsteg, CD.spelare och skivspelare också, med dessa magiskt bra underläggen. Sagt och gjort, sedan skulle jag börja njuta av musiken, nu utan störande bas-rumbel...

Visst, basen var tajt, supertajt, och väldefinierad som aldrig förr. Men jag njöt inte riktigt ändå, som jag trodde jag skulle göra. Jag spelade än den ena skivan efter den andra, letade reda på de bästa av inspelningar, testade CD vs LP om det gjorde någon skillnad...Jag började bli osäker på mig själv, vad är det som fattas....Jag plågade mig att spela än mer och tänkte att det var kanske en vana, att det skulle vara så här, precis korrekt, och jag var van med annat, sämre ljud.

Till sist fick jag nog, tänkte att vad är det som gör detta, så var det inte förut, jag kanske skall prova ta bort ett underlägg och höra vad som händer...Det blev bättre, eller egentligen sämre men jag började släppa ner axlarna,,,mer och mer för varje magiskt underlägg jag tog bort. Det slutade med att jag tog bort alla. 

Detta är bara en liten episod av allt testande jag gjort, och som inte slagit väl ut.

Lägg då till några parametrar till, tänk om man samtidigt testat av flera andra tweaks samtidigt osv. Betänk också att många olika tweaks ger samma effekt i slutänden och kan både samverka i en synergi men kan också ge för mycket av det goda och då egentligen motverka varandra.

Så ha lite respekt, var lite kritisk, men testa med en positiv attityd, dock, höj ett varningsflagg om det inte längre känns lika roligt lyssna...Roligt är en nyckelfaktor i mitt sätt att se på en stereo, oavsett prisklass eller så.

Avgränsning:

Vi tänker oss tipsa lite till Er som är lite nybörjare eller osäkra men gärna vill få till ett riktigt bra 2-kanals-ljud att njuta full ut med och att få en upplevelse som gör musiken rättvisa i Era öron.

Om Ni tycker ni har koll på allt, eller att Ni är supernöjda med det ljud ni har ur er stereo så behöver Ni inte läsa längre. 

Inte heller Ni som kanske använder Er stereo i samband med fest på högsta volym med luftgitarr i högsta hugg och däremellan bara kör lite radio som bakgrundsmusik.

Jag tror dock att vi alla kan få en tankeställare efter läst denna blogg, det fick i alla fall jag. Det lätta är att det skall kännas bra, det svåra komma dit, eller är det egentligen så märkvärdigt? -Vi skall ju bara spela stereo och njuta av musiken, so what is the problem?

Avsiktsförklaring

Nej, denna lilla blogg är tänkt ge ett lite nyktert och nyanserat perspektiv på stereo-byggandet ur de flesta perspektiv. Då jag upplever det väldigt onyanserat det som man läser på nätet. Allt från att kablar bara är ormolja, ingenting har någon betydelse, och att kostar det något så är det galet...Till andra som tycker kablar betyder mer än resten av anläggningen osv...

Jag tänkte mig härmed försöka mig på en helhetsbild över hur en enkel stereo skulle kunna riggas, med och utan Tweaks och inte bara få låta bra, hifi-mässigt inte heller bara musik-mässigt utan roligt, engagerande och lite spännande :-)

 Ljud

Jag tror detta kommer bli en tråkig blogg, då vi gräver ner oss med både ditt och datt...-Men denna punkt är viktig, egentligen den viktigaste parametern och det är också här jag tror många kör i diket.

Hur "skall det låta", ja det är frågan och utan svaret blir det svårt veta när vi kommer i mål.....I teorin skulle jag säga att spring ut och lyssna på en massa akustiska instrument, gå på konsert osv....Men tyvärr finns det ingen stereo som gör jobbet lika bra som verkligheten, så vi får lov att kompromissa.

Det gäller då för dig att "lära dig lyssna", detta är en svår historia, kortfattat kan man säga att lära sig lyssna med hjärtat istället för hjärnan.

Istället för att tok-lyssna i butiken mellan högtalare A och B och försöka höra skillnader och utröna huruvida diskanten inte var bättre i den ena och mer detaljer i den andra osv...så skall du bara släppa taget, bli sköljd av musiken och känna dess innersta väsen, upplevelsen, det är det som är viktigt...-Illusionen.

När man hållit på länge och lyssnat på mycket, så har vi lärt oss vad vi gillar och inte. Jag kan här ge lite exempel.

Mats vill ha lite mer kropp, kött och blod på lite bekostnad att upplösning och detaljer. En annan vän, han vill gärna ha upplösningen och det lite svävande, luftiga övre registret. Jag vill gärna ha dramat, dynamiken samt lite mer upplösning än Mats, men mer homogent än min andre vän. Dock har vi i grunden samma syn på ljud-parametrarna, det är dessa sista 10% hit eller dit.

-Har man en böjelse för orgelmusik så får man leta högtalare som fixar det bra, som ett extremfall...

Så den bild av hur det "skall" låta för att nå nirvana och få en så optimal illusion som möjligt av verkligheten kan bara du säga och bestämma. Glöm alla hifi-tidningar, fb-vänner eller, ja, alla andras åsikter, de gäller inte, har ingen betydelse.

Rum

Ja, vi börjar med rummet, då det påverkar ljudet alldeles klart och det avgränsar också valet av högtalare.

Min erfarenhet är att många har för stora högtalare i förhållande till rummet. Och då blir det jobbigt, som att dra på sig för små skor. Åt andra hållet är kanske att man känner att man behöver sub-woofers till rummet. Då har man för små högtalare.

I normala rum utan några större problem så behöver du inga tweaks alls, det blir dessutom det bästa ljudet i slutänden också.

Dock behöver du lite kunskap för att ställa upp stereon hyfsat "rätt", kostar inget men ger dig grymt bättre ljud.

Högtalarna (Vi utgår från ett par golvhögtalare, 2-vägs, basreflex i 50" prisklass) bör stå mellan 50-80cm från bakvägg, ju närmare bakvägg, ju mer bas får du. 

De bör placeras, säg 2-3m isär, samt bör du då sitta cirka +20% till, dvs 2,5m om du har 2m emellan dem.

Tweak-tips: flyttar du ihop dem får du mer kropp,,,,,tåar du in dem mer så får du mer fokus, lite mindre storlek dock..

Normalt har man ett hårt material i taket och då lönar det sig ha en tjock matta framför högtalarna.

Sedan är det alltid första sidoreflexen som spökar mest. -Har du mer än 1,25m från högt-sidoreflex-öra än direktljudet från högt till örat, då behöver du inte göra något alls, då har kiosken stängt igen. Alltså örats reaktion-påverkan på ljudet.

Med en spegel kan du se vart första reflexen är, och är det där en kal yta, så kan du placera något där som krossar ljud-reflexen i mindre bitar...Exempelvis ett CD eller LP-ställ, en stor blomma osv..

Problem-tweaks

Här finns många som kör i diket. Många har inte gjort läxan om hur det "skall" låta, och då kan man bli lurad flera gånger om. En del tror det skall låta som i en studio eller som på biografen, överdämpat. Så man bygger helt enkelt in en massa absorbenter i rummet och helt plötsligt så försvann allt liv i musiken och upplevelsen, glädjen försvann.

Att däremot absorbera om det ekar som en kyrka är förståeligt, men personligen har jag gärna lite mer än för lite efterklang.

Att diffusera är roligare och påverkar inte ljudet negativt så mycket. Här handlar det om att krascha ljudet som annars skulle studsa mot den annars kala väggen. Men även här proklamerar jag till försiktighet och med den goda principen Less is more.

Har man sedan basproblem så finns det sk bas-fällor, många med Heimholz-principen, rent akustiskt alltså. Sedan finns korrigeringar digitalt, DSP osv.

Jag är nog av en gammal skola och undviker alla korrigeringar digitalt osv, så långt som möjligt i alla fall. Min devis är att försöka hålla signalvägarna så korta som möjligt och att den skall passera så få saker som möjligt som kan påverka negativt och därmed sämre ljud-upplevelse.

Sedan finns det en del andra rums-tweaks jag testat också, det slutade med att hela rummet lät helt annorlunda, men inte alltid bättre? -Dock rekommenderar jag testa först, under lång tid och gå tillbaka lyssna igen, så hjärtat hinner med, därefter anamma tweaks-produkten.

Ett gratis-tweak för er med lite sviktande golv. Jobba med hitta reglarna och försök placera högtalarna ovanpå eller nära dessa. Känn sedan på golvet när ni spelar musik var det vibrerar som mest. Där kan ni placera något tungt. Jag har använt mig av granitsten, LP-backar. Entreqs möss fungerar bäst att användas på golvet på detta vis, om du frågar mig:-)

Risk

-Det finns en risk när man börjar med tweaks för tidigt i ens system, då många tweaks av olika sort kan motverka varandra eller förstärka varandra. Dvs, ett tweaks fungerar och är bra, sedan gör nästa tweaks att det nu låter sämre och/eller man glömmer korrigera resten av stereon, typ flytta högtalarna till optimal-position utifrån det "nya" ljudet.

Högtalare

Här har vi det stora problemet, då dessa förstör vår fina musik-signal gånger 10 mot alla andra komponenter...Detta gör att det är här det börjar, när du lärt dig vilket ljud-ideal du är ute efter, bara börja lyssna...

Det finns en del olika högtalarprinciper, värt att kolla av först, vad man gillar..

Elektrostater, öppen baffel, dipoler, horn, transmission-line, bredbandare, två-vägare, tre (fler)-vägare,,,Stativare och golvare mfl..

Vanligast är dock en, två,  eller trevägare i en basreflex-konfiguration, stativare eller golvare. (Finns olika bas-lösningar, basreflex, transmission line, sluten låda.

Mitt tips här lyder: Har du liten budget, köp en liten högtalare med få element, typ 2. Köp gärna en lite "för dyr" högtalare om du gillar den, det har du igen. 

Nu är det viktigt att ta med rummet i ekvationen också. En stativare har sina fördelar med att lättare "släppa loss" ljudbilden från själva lådan. En golvare har dock fördelen kunna spela djupare i bas-frekvens med energi.

Dock kostar en större låda mer, då lådan är kritisk ur ljudsynpunkt...Så mitt tips är att köpa en golvare för cirka 50" alt en stativare för ca 35". En stativare låter inte bättre än det stativ den står på och principen för stativet är olika för olika högtalare , hur den är designad...Typ tungt eller lätt stativ,open-frame, & höjd är också modell-relaterat. Normalt vill man ha diskanten i öronhöjd och vinklad mot respektive öra.

...

Högtalare som spelar "musik" på ett förförande sätt...(No China made)

Ok, nu har vi högtalare, i vår butik skulle jag rek golvhögtalare, två-vägare, basreflex, typ Penaudio eller Odeon...Om vi är på den nivån som jag förespråkar, för bästa pris vs prestanda...(Men vi har så klart fina budget-alternativ, beggat mm som gör det riktigt trevligt musikmässigt även i de lägre prisklasserna)

De flesta högtalare kommer med "spikes", en engelsk uppfinning för att få högtalarna stå still, vilket är kritiskt, engelsmännen har ju i regel heltäckningsmattor. Visst fungerar det med spikes men här finns en riktigt bra tweaks-uppgradering. Byt bort spikesen mot bättre "fötter". Iso-acoustics eller Stillpoints är bra förslag.

-Här kommer vi in på lite fötter och underlägg till spikes som vi just nu håller på testa och utvärdera. Kommer rapport i en framtida blogg, så klart..:-)

Gratistweaks: Se till högtalarna står still och gärna i våg.

Sedan finns det högtalare med dubbla högtalarkontakter, vilket är galenskap enligt mig. Jag skulle starkt tveka att köpa sådana. Enligt min devis skall högtalare som kostar under 200" ha enkla terminaler, punkt slut.

Om ni nu har dubbla terminaler och dessutom har investerat i lite bättre kablar så är det bara köpa till en "jumpers", dvs en exakt likadan kabelbit som kabeln som brygga mellan terminalerna. Sedan är det såklart också så att det kommer låta olika beroende på vilken terminal (till diskanterna först eller basarna först) du kopplar in kablarna på. Går du på basarna får du lite tajtare bas vilket jag gillar, går du in på diskanterna så får du lite mer space i övre registret men lite mer loose bas, mindre definierad mao. -Här måste man testa, ex Pro-Ac högtalare, så föredrar jag koppla in högt-kablarna på de övre terminalerna.

Ja sedan kan man ha grejer ovanpå högtalarna också. Detta rekommenderar jag inte, finns också högtalare som är designade för att lådan skall spela med och ställer du då några böcker, Entreq-möss eller liknande så dödar du musiken totalt.

Jag har såklart experimenterat med detta och kan konstatera att det gör skillnad, det blir en klar förändring. Dock sällan en förbättring ( läs skillnaden här)

När jag använde Entreq-möss, använde jag en mycket lättare mus än rekommenderat (då "rätt" vikt döda allt vad musik hette) men trots det så fick jag följande resultat: Position längst fram, rätt bra men bättre utan, position mitt på, då blev det bra, position längst bak, rena tragedin,,,bättre utan. 

Jag har också testat med Totems koner, där man kunde köra 2st per högtalare. Funkade bäst bara köra med en och positionen var kritisk. Fungerade bäst på Totems högtalare dock. -Min rek ang dessa tweaks, skippa dem helt. Min devis här får bli: Känner du att du måste ha tweaks ( mer än fötter) eller komplettera med extern subwoofer -byt högtalare..

Butikens val om Ni vill ha bra stativare är : Penaudio, Trenner&Friedl, Odeon...Prisklass: 33-40"

Kablar

Kablar i sig är inget Tweaks, då stereon helt enkelt inte fungerar utan dem. Jag skall inte gå in så djupt på dessa, då vi tidigare utrönt en del. Men här kommer lite grundläggande kunskaper att ta ställning till.

Högtalarkablar låter inte bättre med kortare längder, tvärsom, de skall dock vara lika långa till respektive högtalare. Om de är terminerade med banan-kontakt eller gafflar är inte hela världen ljudmässigt.

I den allra högsta ligan vill man gärna ha gafflar för mer kontaktyta. Dock kan det vara lättare att gafflarna skruvar upp sig med tid, pga vibrationer eller man kommer åt kabeln med dammsugaren eller så. Normalt brukar vi sälja 2x2,5 meters längder färdig-terminerad kabel. Dock är 2x2m vanligt då det är frågan om mer extrema kablar, då längden påverkar priset mycket men inte prestandan. 

Man kan också köpa bra kablar på lösmeter vilket kan vara ekonomiskt om man behöver dra långa längder kabel.

Ett tweak här brukar vara att köpa sk lifters, som lyfter upp kabeln från golvet. Jag har så klart testat olika varianter och med olika höjd från golvet. Det fungerar i den bemärkelsen att det kommer låta annorlunda, men sällan bättre. Du får i regel mer luftighet i ljudbilden men du tappar ofta bas-fundament och kropp. Speciellt höjd från golv gör skillnad, ju mindre avstånd, ju bättre tycker jag. Dock tycker jag det är bättre köra utan. Jag har kommit att gilla mer och mer att jobba med vibrationerna istället för mot, men det är överkurs,,,-Testa fler varianter och tänk på höjden,,,-

Signalkablarna kan vara vanliga RCA-kontakter eller balanserade XLR-kontakter. Här finns egentligen ingen som är bäst. Vissa komponenter är byggda som hel-balanserade konstruktioner och har man det i båda ändar så är det säkert bäst använda XLR-kontakter. Men det är inte "end of the world" anser jag.

Rent generellt har en balanserad kabel-lösning-system mer bredd i ljudbilden och en obalanserad (RCA) smalare men med djupare ljudbild, vilket jag personligen föredrar, dock kör jag balanserat också då det passar bäst, speciellt mellan för- och slutsteg. -Värt prova.

Digitalkablar (USB, Coax, AES/EBU) påverkar ljudet precis som analoga kablar (RCA / XLR). Här kommer ett till tweak. -Kör samma kabelmärke för att få synergieffekter, men du kommer också tydligare höra om dina kablar har någon oönskad egenhet. I så fall, byt kablar.

Sist men inte minst, strömkablar och strömhanteringen (kabel-list). Då vi egentligen lyssnar på ström, är det inte konstigt att strömhanteringen och dess kablar är de viktigaste av kablar.

Så, för Er som inte kommit igång med kablar av de lite bättre slagen så kan jag rek börja med strömkablar.

Vad gäller strömhanterare så finns det egentligen 3 olika typer.

En ren strömlist av bättre kvalitet på de interna kablarna, kontakterna och själva lådan.

Nästa variant är samma lika men man har lagt till olika filter-funktioner, avgränsningar för minimera störningar mellan apparaterna etc.

Sist men inte minst finns det aktiva strömhanterare också. De bygger helt enkelt om inkommande ström och skickar ut renare, bättre ström till våra produkter.

Jo det finns lösningar med batteri-drift också. Generellt tycker jag de enklare strömhanterarna låter bäst, eller minst tillrättalagd om ni förstår. Dessutom tycker jag själva strömkablarna har mer betydelse än strömhanterarna.

Ett kraftfullt tweak är att använda apparatfötter under strömhanteraren och flytta runt den på olika platser på golvet...Många gånger mer effektfullt använda apparatfötter här än under först-CD osv.

Vad gäller strömkablar tycker jag det är bättre köpa en riktigt bra och köra originalkablar på resten än köpa ett gäng billiga strömkablar. Har du budget så köp 2 bra strömkablar och en anständig strömhantering.

Tips: Bästa strömkabeln skall gå från vägguttaget till strömhanteraren, den näst bästa eller den andra likadana strömkabeln skall gå från strömhanteraren till försteget /Integrerade förstärkaren. -Har du bara en sådan här lösning har du kommit långt. //L

Kan du dessutom kosta på dig våran referens-strömkabel x2 gärna, FTA "Elara" á 8,500 kr samt en strömhanterare typ Arno från Gold Note för 11,000 kr så är du i hamn....Naturligtvis finns det fler bra lösningar, men prismässigt är detta ett minimum om du har lite ambitioner med ditt ljud.

Ett tweak Ni kan göra för att kolla av hur Era "fina" strömkablar låter. , ta den bästa och koppla in i väggen och in i strömlisten, nästa steg, ta bort de andra och sätt i org-kablar. Sedan tar ni kabel för kabel och lyssnar...-Spännande :-)

Kablar har idag större betydelse än för 25 år sedan, då fanns det knappt kablar för hifi system med klass heller. Idag har vi en annan verklighet med alla möjliga problem, RFI och EMI är två viktiga faktorer som måste motverkas utan att musikens innersta väsen går miste i processen. Jag har lite svårt för alla lådor som nu finns på kablarna osv, i min värld bör signalen flyta så obehindrat som möjligt och då menar jag att den bör gå igenom så få komponenter som möjligt. 

Kabeltestar-Tips: Att försöka förstå hur en kabel låter utan att koppla ihop samma kablar genomgående är omöjligt, för hur vet du vilken kabel som färgar mest och vilken du lyssnar på?

Om du testar på detta vis, som system med samma kablage, så kommer du också höra om kablarna har en peak eller egenhet, sk "färgning", för sig som är markant. Då samma kablar såklart förstärker denna oönskade egenhet. Har kablarna ingen sådan större last, "färgning", ja, då är det en bra kabel, helt enkelt....:-)

Rack

Det finns fler olika principer av Rack, de som presterar ljudmässigt och kostar pengar, läs Stillpoints, Gold Note,,HiFiStay..  de som bara är design, läs Northstone och de som gör lite av båda..läs NEO...samt de som är billiga men har prestanda-fokus mer än design,,,läs Atacama.

Här finns en bra gratis-Tweak, placering av Rack. Då bra kablar kostar så mycket så har det fått effekter på placering av Rack, en kompromiss mellan högtalarna. Egentligen skulle vi ha stereon i ett annat rum, eller åtminstone så långt från högtalarna som möjligt, typ längs en sidovägg. Men då kablarna har än större betydelse och skulle generera en mycket högre kostnad med ex 2x5 meter så får vi kompromissa med att har vårt Rack mellan högtalarna.

Nu kommer två gratis-tweak: 1) Ha racket så långt bak från högtalarna som möjligt och aldrig framför högtalarna. 2) Bygg inte ditt rack på höjden, 2 hyllors höjd är optimalt. Ha aldrig produkterna stående ovanpå varandra. Optimalt är det att ha produkterna bredvid varandra än ovanpå varandra. (Här är Entreqs Rack smarta som kan skärma av produkterna som då kan stå ovanpå resp hyllplan utan att störa varandra nämnvärt)

-Mer Tweaks: Om du skulle ha platsbrist och ha ställt din förstärkare ovanpå din CD-spelare, då förstärkaren blir varm osv...Då kan du testa att byta plats på dem, tillfälligt, så får du höra vad som händer när inget står ovanpå din CD-spelare...grymt. Ett annat mycket effektivt Tweaks är att ställa din stereo direkt på golvet (min tanke med spela med vibrationerna) så får du höra något spännande, åtminstone hur dåligt ditt rack "låter"

Ett tips för att få ditt "dåliga" rack, som kanske har glashyllor också. Då dessa i regel har en ringning som man inte vill ha, kan man återigen använda Entreqs möss till något de inte var ämnade för men fungerar rasande bra till. Du ställer bara en liten mus på respektive hyllplan, bredvid din apparat och vips så klingar inte glashyllan lika illa. Går så klart använda annat än små möss..

Förstärkare

Allt startar med högtalarna och när väl de fungerar för dina öron (och ögon) och i ditt rum så är resten busenkelt få till. Det är nämligen dina högtalare som förklarar för mig vilken lägsta kvalitet du måste ha, vilken effekt som krävs.

I vårt fall kan vi alltid använda oss av min lilla favorit, Gold Note IS1000. Den klarar högtalare som är både lättdrivna och mer tröga, tack vare en knapptryckning, 

I vårt fall kan vi också köra med rör-förstärkare i båda fallen, vilket kan ge dig en ännu mer känsla in i musiken, lite extra fin-lir med andra ord. Exempelvis Fezz Audio Mira Ceti med dess underbara 300B rör.

Dessa två förstärkare har en likhet, de är grymt musikaliska och tar fram musiken på ett härligt vis. Dock är de också olika på det viset att Gold Note har effekten, inbyggd nätverkspelare/DAC samt Riaa-steg/Phono för att kunna koppla in en vinylspelare. Fezz är en ren integrerad rörförstärkare utan finesser mer är en fjärrkontroll.(om man vill betala för det)

Om man vill ha optimalt ljud så blir det att ta bort kompromissen "integrerat" till att köra separat försteg och slutsteg. Det är försteget som är den bråkande komponenten och den som efter högtalarna påverkar ljudet mest. Så här skall det inte sparas på krutet. -Not: Jag anser försteget även innehåller Riaat/phono-steget för den som kör vinyl är detta kritiskt.

Vad är det då som gör att ett bra försteg kostar så mycket, för att låta bra?

Ström och volym-potentiometern är de kritiska komponenterna, ja och sedan komponent kvalitet i allmänhet och lägg till en låda som minimerar mikrofoni-störningar.

Sedan blir det ett snäpp till om man kan dela upp slutsteget till mono-steg, ett steg per kanal. Detta ger då än bättre strömförsörjning, kontroll, effekt och, men framförallt bättre kanalseparation.

Visst kan man tweaka förstärkaren med bättre apparatfötter, speciellt om man har bristfälligt rack. Min erfarenhet är att man måste testa ordentligt, då det är mycket lätt att det blir för mycket av det goda och du tappar fundament, allt blir tunnare,,,mer definition, ja, men mycket mindre musik...Testa varsamt fram och tillbaks,,,,Glöm inte hjärtat.

Budget-alternativ till Gold Note IS1000 skulle kunna var Technics SU-R700 för halva priset och Jadis i rör-världen om man vill ha lite mer effekt än Mira Ceti från Fezz.

Lite kuriosa kring förstärkare och effekt: För länge sedan så jobbade vi med ett förstärkarmärke från England, gröna saker som lät rasande roligt, inte alltid korrekt men det brydde vi oss inte om, Naim hette de. (Idag är de inte lika roliga som ...ja, ni förstår)

En av anledningarna till att Naims förstärkare var roliga och engagerande att lyssna på, var att de var reptil-snabba. Det genererade till att dynamiken formligen flög fram ur högtalarna och attacken i anslagen (pitch) gav nästan andnöd. Speciellt i synergi med deras högtalare och kablage.

Detta ljud skapades av slutstegets snabbhet vilket begränsade dess uteffekt. Naim angav att mer än 70 watt gick inte få, utan att tappa fart, NAP250. Jo, man lockade fram 5 watt till när man gjorde mono-steg av NAP250, kallad NAP135.

Ett annat exempel i mer närtid, är McIntosh stora monoblock kallad MC1,2KW med motsvarande antal watt. När man sedan presenterade lillebror MC611 eller vad det då hette med motsvarande "bara" 600 watt, lät klart bättre. Ja, MC1,2KW kändes slött rent ur sagt, och mycket kostsammare....Inte långt därefter presenterades ersättaren MC1,25KW,. Om ordningen blev återställd vet jag inte då jag inte kunnat jämföra. Men poängen är, att det inte alltid är positivt med mer effekt, och att mycket effekt ger sämre egenskaper på andra områden, som exempel ovan, men också på bekostnad av mikrodetaljer osv, som man får med få watt i en rör-förstärkare exempelvis...

CD/Streamer

Har man ett transparent system, högtalare som inte är för färgade, ett bra försteg som släpper igenom ljudet utan större påverkan, ja då kan du mata på så bra signalkälla du bara har råd med och allt kommer lyfta....Gör det inte det, ja, då har du en länk som inte håller måttet, kablarna kanske?

Vad gäller CD-spelare idag, så kan de allra flesta i den finare klassen också användas för streaming. Dvs du har en digital ingång och kommer därmed åt den inbyggda DAC.en...

Att tänka på om du kör CD och gillar klassisk musik är att inom det gebitet finns det mycket SACD som format. Dessa skivor kan också spelas på vanliga CD-spelare men ger då inte samma höga upplösning.

Ett fint tweak som jag inte vill vara utan är den sk CD-enhancer, som man lägger CD-skivan på innan man stoppar den i spelaren. Fungerar rasande bra. -1,495kr.

Jag har två favorit-SACD-spelare. Dels Esoterics, ja, alla egentligen, men speciellt K-01XD, men också billigaste K-07x är ett kap prismässigt i Esoteric-världen. Annars tycker jag också mycket om Technics SACD-nätv.spelare SL-G700. Men både Mark Levinson och McIntosh SACD-spelare gör ett fint jobb i prisklassen.

Men det är en häftig upplevelse höra skillnaden på bra signalkälla till extremt bra signalkälla. Då du upplever det i ditt system, då vet du att du har ett väl sammansatt system

Vinylspelare

Ja här kommer mina två akilleshälar beträffande vinylspelare. Verket och Riaa-steget. Är det på topp så blir det aldrig fel. Sedan finns det synergi-effekter med allt detta, även inom vinylspelar-mystiken. 

Systemtänk..

Jag hör när man spelare ett Gold Note system rakt igenom, låter så fantastiskt bra och "rätt" i mina öron. Med Gold Note som märke, kan man köra hela kedjan intakt, pickup-tonarm-spelare-riaa. Det är ingen dum plan.

En annan väldigt användarvänlig, men också välljudande lösning är så klart köra med Technics direktdrivna spelare. Det kan jag rekommendera till alla nybörjare, med flera, som vill prova men känner sig osäkra med alla inställningar som behövs osv.

Ett enkelt tweak här, är att se till att spelaren står i våg.

Summa

Ja, mina råd är enkla men tack vare det då också svåra.

1) Hitta ditt "Ljud" då undviker du hamna i diket

2) Hitta dina högtalare, utifrån ditt "Ljud" och ditt rum.

3) Kolla rummet utan att bygga en studio, jobba hårt med placering.

4) Tänk på kablar förnuftigt, system-tänk och fokus på ström-kablar.

5) Jobba med mikrofoni, rack, placering, ev apparat-fötter om nödvändigt

6) Hitta balans med förstärkare-högtalare, fokus förstegs-delen

7) Spendera resten och mer därtill på så bra signalkälla du har råd med och lite till..

........

Avslutning

Så, nu kommer den svåra frågeställningen!!

Hur låter det? Är det kul lyssna? Även på låg volym? På all sorts musik?

Får du en tillfredsställande upplevelse när du lyssnar, gåshud, upplever du musikerna som om de är i rummet, illusionen ?

Är du nöjd?

Har du gjort allt ovan och svaret är nej, då rekommenderar jag följande

1) Byt högtalare

2) Riv ut allt och bygg upp det igen, del för del, sakta, med hjärtat den här gången. -Låt det ta tid..

3) Ring oss :-)

Reflektion

Så klart är jag inte bättre än någon av Er, man blir hemmablind, det finns alltid saker man kan jobba med, förbättra. Samtidigt vet jag hur det skall låta för mig.

Jag hör när det inte är något som irriterar i min musik-upplevelse så jag kan njuta fullt ut, även om jag kompromissar lite av alla dessa tips ovan.

Det är också lite av poängen, om du vet hur det skall låta och hur du skall rigga för ett optimalt ljud, då kan du också kompromissa och ändå sitta nöjd i båten.

Har du inte den kollen, är det lätt bli påverkad av sådana som mig som vill sälja produkter, eller andra fb-vänner som också sitter där utan koll. Det blir bara blindskott av detta och sannolikheten för att komma i mål, beträffande den optimala upplevelsen av musik blir minimal.

Dock har fler audiofiler ibland helt andra mål, att själva resan är målet och att komma fram är egalt. Vi har full respekt för det också, men i det läget har inte jag något att tillföra, mer än leverera produkter om det vill sig, nog så gott.:-)

Regler

1) Glöm aldrig skilja på förändring och förbättring när du riggar ditt system och eller håller på med olika sorters tweaks.

2) Less-is-more principen är en bra utgångspunkt...

3) If it feels good....-It is good......Lyssna med hjärtat inte hjärnan...Men framförallt, lita på dig själv.

4) Ha kul

Förslag på "roliga" högtalare..

Tack för du orkade ända hit, kanske en tråkig blogg, men tanken är att den blir till ett stöd och en motpol till alla hatare på nätet av Tweaks.

Samt en av-kylare till alla nasare till handlare (mig inkluderat) som många gånger inte alltid ser till kundens bästa, vilket förr eller senare kommer slå tillbaka på hela vår bransch, kanske därför det finns så många på sociala medier som är kritiska.

Hoppas detta inägg kan påverka lite till en mer nyanserad och konstruktiv diskussion../L

Ha nu en God Jul och Gott Nytt År om vi inte hörs eller ses innan..

Ta hand om Er, och tänk på smittspridningen. Sprita och håll avstånd. Vi valde nu ställa in vår lilla träff i morgon, tisdag, i Umeå. Allt med tanke på den ökande smittspridningen i regionen.

Mvh

Lasse & Mats & Morgan

 

 

 

 

Featured products

Save 11%
Save 11%