Hej
Denna blogg skall handla om om Gold Notes olika pickuper, hur de tänkt och hur de låter. Den tekniska biten, specifikationer etc skippar jag, då det är bara läsa in på deras hemsida, www.goldnote.it
Dock tänkte jag freaka ut lite med min och Mats erfarenheter av alla olika pickuper, märken och modeller...Det kan ju ge Er lite inblick i vilken bakgrund, erfarenheter vi har när vi nu utvärderar Gold Notes pickuper..
Bakgrund Gold Note Pickuper.
Från början tog Gold Note hjälp av Audio Technica som leverantör av OEM-pickuper. Däremot designade man hela tiden sina "egna" produkter. I dagsläget gör man alla sina pickuper själva, in house. Det här är bara ytterligare ett bevis för att Gold Note inte är vilken hifi-tillverkare som helst. De är ytterst nitiska med att tillverka det mesta, men i värsta fall tar man in andra lokala tillverkare, t.ex för en del träarbeten på skivspelare och högtalare. En Gold Note-produkt är så Italiensk den bara kan bli, helt enkelt. Dagens lineup av pickuper är resultatet av många års utveckling, både vad gäller teknisk konstruktion, ljudsignatur, men även praktisk tillverkning.
De har samma ljudmässiga filosofi som alla deras produkter skall upprätthålla: Ett "musikaliskt ljud", dvs ett ljud där du får en tonalitet och en homogenitet men ändå detaljerat ljud och framförallt med ett bra driv i basen som gör att du stampar takten lite också. Sedan blir alla dessa parametrar bättre ( hifi-parametrar som mikrodetaljer, dynamik, transienter, soundstage, frekvensomfång etc) ju högre upp i nivå du kommer.
Gold Note modeller -nivåer-
Gold Note har 4 nivåer, prestanda-nivåer i sin pickup-serie.
Tuscany
Machiavelli
Donatello
Vasari
Varje modell-serie här har två pickup-modeller....RED och GOLD...
Nu finns det en ljudmässig linje, genom dessa 4 nivåerna, RED har en karaktär och GOLD en annan karaktär, sedan blir kvaliteten högre, ju högre upp du kommer mellan dessa 4 nivårna.
GOLD....Den är alltid mer kostsam oavsett nivå, den har också än lite mer tonalitet, kropp, kött& blod som jag brukar säga....Man skulle kunna tänka sig GOLD-modellerna skulle passa bättre till lite mer akustisk musik, klassisk, jazz,,,singer/songwriters etc...Nja, säger jag..
RED....Denna serie pickuper känns genomgående mer öppna, luftiga i karaktären, kanske upplevs mer dynamiska just därför...-Här skulle man kunna tänka sig att RED-modellerna passar mer till rock och elektrifierad musik överlag..Njae..säger jag.
(Samtidigt skall sägas att undertecknad kör en Machiavelli RED men lyssnar till största delen på klassisk musik samt lite Jazz mm..Jag saknar inte tonalitet, faktum är att jag saknar ingenting. Känns som jag inte har en pickup alls, i alla fall ingen som låter på nåt färgat vis eller har någon som helst begränsning av alla dessa hifi-parametrar jag just radat upp..
Gold Note Prisbild
...........................RED...................GOLD
Tuscany............51,000kr...............80,000kr
Machiavelli.......17,000kr...............29,000kr
Donatello.......... 7,000kr.................11,000kr
Vasari..................2,000kr................4,000kr
.......
Vasari
Enklaste modell-serien men ligger ändå i topp pris vs prestanda mot sina konkurrenter. RED tävlar egentligen bara mot Nagaoka MP110 som är en rasande bra pickup för pengen. Kunder som lånat hem och jämfört har i regel valt Vasari RED för den har lite mer kropp, lite mer upplösning.
Vasari GOLD tycker jag tävlar mot Nagaokas MP200 som jag alltid hållit högt. Här är jag inte säker på skillnad, båda har lite samma egenskaper med mycket kropp, ett fylligt ljud helt enkelt. Gold Note vinner om inte annat på ett lite lägre pris.
Med Vasari får du en pickup där ingen annan tillverkare gör något bättre för pengen, du får en pickup som är så bra det går göra i prisklassen, med fokus på Gold Notes grundvärden: musikalitet..
Donatello
Nu kommer vi till Gold Notes allra största styrka i pris vs prestanda-förhållande också till konkurrenternas förtret...-Jag skulle säga att om du gillar Gold Notes ljudideal, så finns inget alternativ som kommer i närheten riktigt...för dessa pengar.
RED har tillräckligt med kropp och en extrem bra balans på alla parametrar, dessutom en högnivå MC-pickup i denna (höga) prisklass vilket kan vara kul, då man klarar sig med lite enklare (inte sämre) riaa, som inte behöver ha MC-trafo inbyggt.
GOLD är kanske den mest coola pickupen i programmet, med en riktigt härlig tonalitet men ändå upplöst, en MC-pickup att slå...Beat it :-)
Machiavelli
RED..Ja, det är den jag själv kör, och det känns som nu är man hemma. Än lite högre upplösning än Donatello-nivån, ja.... Man upplever den inte som fet i karaktären ( typ Koetsu eller Miyjimas pickuper)...Nej, här är det balans på alla parametrar där ingen egenskap tar så mycket mer plats än andra...Visst är den öppen, luftig med mycket mikrodetaljer,,,men den har kropp, tillräckligt, den har dynamik..osv..
GOLD...Här kommer första pinsamheten, jag har inte hört den...MEN den är på väg in och jag kommer hinna lyssna på den innan leverans...Men, som Ni säkert kan räkna ut av denna läsning, förstår Ni hur den kommer låta...Fantastiskt mao..
Tuscany
RED...Ja, denna fick jag äran att spela in, vilket gjordes med två olika Technics SL1000 skivspelare. Den fick möta lite Vandenhul, Ortofon och sist men inte minst, Lyra Atlas.
Direkt nålen landar på skivan hör man att detta är en högre nivå än allt annat, eller rättare sagt, detta är på den högsta nivån. Visst är det kul köra en Tuscany RED, man får lite till av allt, efterklanger klingar ut tydligare och längre. Start och stopp blir mer exakt och snabbare, det blir helt enkelt mer spännande lyssna på musiken.
Tillbaks till skillnader då, ja, den enda pickup som kunde konkurrera med Tuscany RED var Lyra Atlas. Lite spännande och överraskande var att de lät nästan exakt lika utan på en punkt. Den översta lystern var klart mer finslipad på Atlas. Visst, vi spelade i ett "värsting system" så allt, allt hörs mer och tydligare än i ett mer normalt system. Så i butiken kanske vi inte skulle reagera lika mycket. Men Atlas var den bättre pickupen, om det sedan fanns ytterligare skillnader så var det av marginell betydelse. Dock tycker jag ändå Tuscany RED vann på poäng, då Atlas kostar mer än dubbla pengen...
GOLD...Nästa pinsamhet, jag har inte hört denna heller. Men med tanke på vad RED gör så längtar jag så tills vi får budget att ta hem en för demo. (kanske hemma hos mig :-)
Vad är viktigast, Verk-arm-pu-Riaa ???
Här är det inte helt lätt bena ut vad som gör vad och exakt vad som är viktigast. Dock står en sak ut som nummer ett, alla kategorier: DRIVVERKET...
Vi har följande komponenter i en vinylsvarv för att få det låta:
Drivverket-Tonarm-Pickup-Riaasteget-kablar.
Oftast sitter det på en lämplig tonarm när man köper skivspelaren. Många tänker inte på matchningen arm-verk. Här finns en del att lära från VPI:s tänk i ämnet. Ja, lättast är att i alla fall välja samma tillverkare av verk och arm.
Anm: När jag ville ha en Rega P7 med RB1000 arm ( till min pickup: Lyra Titan) så vägrade först fabriken göra detta. (RB1000 fanns då bara till P9:an, men den ville vi inte ha, nåväl till slut gick dem med på det hela, men till ett pris,, lät bra i alla fall)
Sedan är det själva pickupen då, den skall då lira med armen, optimalt om vikten på pickupen stämmer med den optimala vikten armen vill ha (få så låg egenfrekvens som möjligt).....Sedan skall pickupen lira med Riaa-steget också. Det brukar vara minst kritiskt, bara lämpliga inställningsmöjligheter finns så. Dock är Riaats kvalitet viktigare än pickupens, eller minst lika bra för ett optimalt resultat. Sedan skall anrättningen kopplas ihop med dedikerade, för uppgiften rätt kablar samt med en kvalitet i paritet med pickup-riaa.
Som Ni själva förstår så blir det lätt att få synergieffekter om man köper allt från en och samma tillverkare, speciellt i de lägre prisklasserna. Här kommer Rega och Gold Note in som aktörer som har produkter i hela kedjan och i olika prisklasser. Rega börjar på den allra lägsta nivån för välljud, sedan möts man (Gold Note-Rega) och följs åt ganska högt upp i prisklasserna. Men visst går det matcha en Rega spelare med Gold Note pickup och vice versa...
Men som sagt, verket är hemligheten, Technics SL1000 är ett lysande exempel på denna tes. Även om man också kommer långt med Gold Notes toppmodell Mediterraneo också. -Tänk Er det verket med den lite bättre armen B7 Ceramic samt det helt nya Riaa-steget PH-1000, tillsammans med Tuscany GOLD,,,wow, bara tanken...
Mono-pickuper-inspelningar
Gold Note har också en mono-pickup så klart..ES-78 för ringa 1,000kr.
Varför mono undra Ni? Finns det någon som helst poäng med att spela mono skivor och använda mono-pickuper? JA, det gör det...Inte för jag i sig är förtjust i mono som så, mer hur skivorna gjordes då, den kvaliteten. Kan man sedan återskapa detta optimalt, ja, då är det det bästa ljud vi har idag (källa) med master-tape som enda motståndaren. En fördel med mono-pickuper är att de rör sig bara i sidled, så vips har 50% av allt ev knaster och brus försvunnit.
Jo, så här...När det begav sig, så hade man redan långt tidigare väldigt fina mikrofoner samt hade man ljud-utbildad personal som visste hur var man skulle micka upp ljudet optimalt. Vidare fanns det inga elektriska saker signalen skulle igenom, såsom avancerade mixerbord, datorer etc. Nej, här var det raka rör i två eller fyra kanaler rakt in. Sedan spelade man in allt i en tagning, det blev liksom live, fast i studion. Allt detta gjorde att många av dagens ljudmässiga problem, fas-fel mm inte alls fanns. Ljudkvaliteten blev med andra ord mycket bra.
Beatles är också ett klassiskt exempel på mono, där bandmedlemmarna engagerade sig i mono-inspelningen, när man sedan skulle göra stereo av det hela drog de iväg. Också det, att när stereo kom, var det ingen som riktigt visste hur man skulle hantera detta. Så i början blev det lite tokigt, med trummorna i ena högtalaren och sången i andra osv...Men även om jag är hängiven mono så är jag också lite praktiskt lagd (lat) och inser att det dröjer länge innan jag får ihop en vettig samling ( jag samlar dock lite, fast oerhört oseriöst)) så jag pratar mer i mono och spelar i stereo :-)
Min pickup-historia (Överkurs)
Detta kan Ni också skippa läsa, då jag egentligen tror jag bara vill skriva av mig lite :-)
Min första pickup-erfarenhet var en Philips som sått på mina föräldrars allt-i-ett stereo från DUX (1971). Min första skivspelare var en Sony PS1350 där det sått en Sony pickup på original (1977). Denna byttes senare ut mot en Technics pickup (?). När jag senare köpte en Thorens (TD316) så skulle jag montera en bättre pickup än den Ortofon OM10 som sått på. Det var en AKG P8 ES, det gick inte så bra. Så i förtvivlan köpte jag en Glanz pickup istället (rek då av tidningen HiFi & Musik.) -Det lät fint.
När jag sedan sparat en hel del ville jag återigen byta ut min Thoréns som jag tyckte var lite steril i ljudet (Kompisen hade en Dual 505-3 som hade lite mer ton, dock inte lika upplöst ljud.). Så jag sneglade länge och väl på en Linn Axis, det slutade med en Thorens TD3001. Nu tänkte jag att detta blir nog min sista spelare (så fel man kan ha) så jag slår till på en super-pickup också. En känd hifi-tidning lovordade Ortofon MC-20 så då klippte jag till med MC-30. -Ett av mina mer dåliga val. Den pickupen var allt annat än livlig och dynamisk, och i kombination med TD3001 blev det en finlirare med hög tråkighetsfaktor.
(Senare MC30 Supreme blev en helt annan pickup av mycket god klass, vilket jag 30 år senare njutit fullt ut av. -Vi gillade den så mycket i butiken att vi köpte in en gammal Ortofon MC20 Supreme också, nästan lika bra men på lite andra sätt.)
-Nu missade jag ett mellansteg med Systemdek och Pink Triangle jag också haft..Här med Audio Technicas ATOC7 och 9 samt Goldring 1040 samt de två MC-pupporna: Eroica LX och Elite...-Den senare är bra (!)
Sedan blev jag med butik (1991) och då var vi en av de första butikerna som började sälja ett litet märke kallat Pro Ject. De blev visst stora efter en tid, men då, från början hade de två spelare, Project 1 & 2. Några år senare kom Pro Ject 6 (Flytande upphängning). De hade också egna pickuper, som inte var något annat än en Grado Black. (Vi ville egentligen sälja Rega, men då hade HiFi Klubben agenturen så då kom vi inte åt märket).
Jag vet att fler sa till mig, du måste vara den sista i hela Dalarna som säljer vinylskivspelare....-Nu säger de: Du måste vara den sista som säljer CD-spelare....Ja, vi får se vad framtiden utvisar...-Att inte sluta med vinylspelare var ju i alla fall ett klokt drag, men så klok var jag nog inte, jag bara gillade vinyl också :-)
Då vi sålde Naim audio ( drygt 10 år) så hörde kunder av sig och frågade vad Naim körde med för pickup på sin tonarm (Aro) på LP12. Det var en Dynavector DV Karat 17 mk2. Just då jag ringde dem om detta, var Dynavector-distributören för Europa där, och jag fick agenturen för Sverige på stående fot (som man säger)...-Men tiden gick och vi sålde bara billiga Pro Ject så till slut tappade vi agenturen till Audio Concept.
När vi väl började sälja mer avancerade skivspelare då vinyl-.boomen började ta fart, ja, då testade vi också en hel del pickuper i samband med detta.
Vi började sälja Clearaudio och testade flera av deras pickuper, jag hade själv Stradivari ett tag...Goldfinger lät riktigt bra, även om jag bara lyssnat som hastigast på den..-Sedan blev det en ny agentur och priserna steg samtidigt gillade vi inte riktigt ljudet, för mycket "Clear Audio" ..Nu kom vi in på VPI och senare SOTA och Funk Firm.
Nåväl, vi jobbade också med Kuzma, och har testat deras pickuper, både den tidigare versionen och nyligen CAR40. Då jobbade vi mycket med Benz Micros alla pickuper och ACE var en fin budget samt fanns en god ton i LP som jag gillade.
Andra skivspelare vi jobbat och jobbar med genom våra 29 år drygt är: VPI, SOTA, Thorens, Dual, Marantz, Funk Firm (Fd:Pink Triangle), Rega, Technics, Brinkman, AMG,Music Hall, Pro Ject, Kuzma, Clearaudio, mfl..
Mats Pickup-historia
Jag är betydligt yngre och mer sansad än Lasse, och har därför inte hunnit avverka så många pickuper, och speciellt inte så många av det lite mer esoteriska slaget. Jag har däremot några favoriter som jag återkommer till lite längre ner. Jag kan däremot säga att jag monterat och justerat in min beskärda del av pickuper vid det här laget, och har kommit fram till vad jag gillar.
Min pickuphistoria började med mina föräldrars Rotel-skivspelare som hade en enklare Audio Technica monterad. Det tog rätt lång tid innan jag förstod att den pickupen gjorde väldigt många rätt, och Audio Technica är än idag ett av mina favoritmärken när det gäller pickuper. Min resa har till stor del kretsat kring engelsk hifi och jag har gått igenom en hel del pickuper från Goldring och Linn genom åren, innan jag landade i Gold Notes värld. Värt att nämna i sammanhanget är att Linn aldrig tillverkat sina egna pickuper, utan har förlitat sig på expertis från bland andra Audio Technica, Goldring och Lyra. Precis som med pickuper är jag mer intresserad av musikalitet och "flow" än ultradetaljering och teknik. Många av de stora tillverkarna har, i mitt tycke, gått bort sig lite grann i vad pickupen ska göra. Det blir alldeles för tekniskt, på bekostnad av kött och blod. Det kan för övrigt sägas om mer än bara pickper...
Andra pickuper vi jobbat med under åren är
- Allaerts
- Lyra..
- Transfiguration..
- London DECCA..
- EMT..
- Audio Note UK..
- Grado..
- Sumiko
- AMG
- Gold Ring...
- Audio Technica...
- Ortofon...
- Nagaoka..
- Koetsu...
- Miyajima..
- Clearaudio...
- VandenHul..
- Gold Note...
- Rega..
- Kuzma..
- ZYX..
Dagens utbud i Falun & Umeå
Idag så fokuserar vi på Rega som vårt budgetmärke och vidare till Gold Note. Samt jobbar vi med Technics som har ett litet annat ljud med sin direktdrift samt har de såklart SL1000 skivspelaren ( världens bästa under en miljon?)...Vi vill bara ha fyrkantiga spelare med lock (tradition)...Pickuper vi fokuserar på är främst Gold Notes samt lite Nagaoka, Audio Technica och kanske en och annan Ortofon. I vissa fall Regas egna pickuper då de sitter på med paketpris i de lägre prisklasserna.
Historiska pickup-favoriter?
Audio Technicas AT-95 är en pärla för ringa 500kr ( sitter i min andra.-spelare i form av Linn K5 pickup)...bästa pris ever
Audio Notes MC-pickup IO med tillhörande MC-trafo med silverlindning..Bäst!
Lyra Atlas...Med det skimret i översta registret glömmer man inte
Machiavelli RED....Den har allt och ingenting saknas..för pengen, wow
Mats favoriter?
Audio Technica AT-95 är en solklar favorit som håller i vått och torrt. Den kostar som en halvbra whisky och gör inga direkta fel.
Linn Adikt, en Goldring 1042 i grunden, är en väldigt välpresterande MM-pickup som låter "rätt".
Denon DL110 är en högnivå-MC som levererar en hint av high end till riktigt bra pris.
Sumiko Blackbird är en liten pärla som får för lite uppmärksamhet. Lätt att montera, lätt att matcha med riaa och välljudande.
Gold Note Donatello RED är pickupen jag skulle kunna leva med resten av livet. Den har värme, grym rytmik och är knäpptyst i spåret. I mitt tycke oslagbar pris/prestanda.
Grymt tack för Ni orkat läsa ända hit. Hoppas denna lilla fördjupning i Gold Notes pickup-program hjälpt dig till ett optimalt val. Vi finns så klart till hands om du har frågor och funderingar. Det vi inte vet, tar vi reda på direkt till fabriken, då detta eminenta företag är oss behjälpliga med kort varsel.
Mvh
Lasse & Mats