"Bäst i världen"-hifi

Hej

Jag grunnat lite grann på det där med "bäst", då flera kunder med jämna mellanrum frågar vad jag tycker om si eller så...

Ni som läser denna blogg regelbundet vet att det inte finns någon produkt som är "bäst" taget ur sitt sammanhang, utan att man måste prata om "system", som då kan vara mer eller mindre bra, kanske bäst till och med. 

Tankar

Sedan har jag tänkt på att "bäst" behöver ju heller inte alltid betyda att den produkten låter bäst i världen, men ändå är bäst. Kanske för den har överlevt tidens tand, kanske för den passar in i många system-sammanhang och tillför positivt.

För en gångs skull så tänker jag nu bara flumma och skriva om produkter, taget ur sitt sammanhang, och reflektera bakåt i tid. Detta blir min reflektion på vad som är "Bäst" och i vissa fall "Bäst i världen" produkter. De produkter vi, Lasses HiFi jobbar med idag, bygger också på dessa erfarenheter och lärdomar.

Varför i hela friden gör jag då detta? -Ja, först och främst poppade tanken upp på grund av kunders nyfikenhet, sedan tänkte jag ett varv till. Då jag sett, hört, provat så väldigt många produkter under en rasande lång tid, så kanske jag skulle delge lite av mina intryck, erfarenheter. Kanske det kan få någon av Er läsare att reflektera, tänka till, få upp ögonen men framförallt öronen, att kanske Ni redan har bra grejer. Genom att själva lyssna och upptäcka så kan även höga mål nås med mindre medel än man först trott.

Kanske blir ni lika tokig som mig, det är en risk, så klart...Nej, nu kör vi...

Bäst i Världen....

Pickuper

Det första jag kom på när jag spånade med min kollega var AudioTechnicas AT-95 pickup. Det är världens bästa pickup om du frågar mig. 

Dels har den varit med sedan urminnes tider, dels har den alltid presterat i alla sammanhang jag använt den och sist men inte minst, den kostar typ 500 kr ish.

 

Faktum är att jag själv använder en förtäckt sådan idag i mitt andra-system, Linn K5 heter den då och sitter på en Linn Axis som jag kör den med. Allt nytt 1987, "still going strong".

I övrigt, om pickuper så har jag alltid haft en hat-kärlek till Ortofons pickuper, då jag aldrig gillat deras ljudsignatur, dock med lite få undantag. MC30 Supreme gillade jag skarpt när den kom och än idag. Nu verkar de dock fått lite ordning på ljudsignaturen då jag nu hört och sålt "Verismo" som känns klart i paritet med de bästa. Faktum är att jag blev så nyfiken så vi har faktiskt beställt nya "värstingen" Diamond som blir produktionsklar om några månader.

Jag brukar annars dela in pickuper i två olika lag, de som prioriterar hifi (Ortofon, Lyra mfl) samt de som vill ha mer ton, kött kropp och blod (Gold Note, Koetsu, mfl). Nu tycker jag Ortofon med "Verismo" lyckats balansera ljudet precis mellan dessa två ideal, dock med lite mer hifi än musik, i sann Ortofon-anda, så klart.

Men i den övre prisbilden så framstår Ortofon "Verismo" som det självklara valet. (Fast i sanningens namn så skulle jag nog ändå köra på Gold Notes grymma Tuscany Gold, för den har en så skön kropp och mustighet, och ändå finns alla detaljer där,,,men jag är nog inte representativ)

Andra klassiker man inte kan låta bli nämna ur ett historiskt perspektiv är så klart Goldring och dess eminenta 1042, MM-pickup. -Visst är den färgad men det är just det som gör den så bra. I rätt sammanhang är detta en killer än idag. Vi använder den faktiskt till vår Technics 1210 GR skivspelare just nu, med rasande bra resultat. En annan Goldring favorit jag har är "Elite", men den är lite speciell och inte alls bra på allt, kostar idag på tok för mycket också, men jag gillar den karaktären i alla fall, ibland..

På tal om skivspelare...

Linn Axis i all ära men världens bästa skivspelare är tveklöst Linn LP12, basta. Inte för den idag låter bäst, nej men för den har funnits där sedan typ 1973 som en måttstock för alla andra att jämföra sig med. Sedan är det en helt annan sak, men det är den snyggaste spelaren "ever made", basta.

Lite av det har vi tagit till oss när vi säljer skivspelare, de skall vara fyrkantiga och ha lock. Den regeln tror jag vi klarar av med de spelare vi säljer idag. (Rega, Gold Note, Technics, Mark Levinson, McIntosh, TEAC)

En annan klassiker som också levt länge och betytt mycket är så klart Technics 1200-serie, med direktdrift. Dagens modeller låter dessutom bra, vilket inte kan sägas om äldre generationer. Dock lite lustigt, Technics största modell idag, SL1000, den bedömer jag vara den ljudmässigt bästa spelaren på marknaden, under miljonen i alla fall. Samt är den praktisk och bus-enkel att hantera, kontra alla andra super-verk med månbas-Alfa-varning. 

Jag har dock en liten förkärlek till både Systemdek och Pink Triangle ur ett historiskt perspektiv. Beträffande Pink så finns de kvar men under namnet Funk och samma smarta gubbe designar, Arthur. Tyvärr har Funk en typisk engelsk kvalitet som gör märket helt ogörbart jobba med. Dock så har jag själv deras topp-modell hemma, Saphire. -Mer musikalisk spelare har jag aldrig hört tror jag, men kvaliteten känns allt annat än premium. 

Gillar du musik framför hifi men vill ändå höra alla detaljer, men inte så det skjuts på dig? Då skall du testa Gold Notes skivspelare/Riaa/PU och gärna tillsammans för synergi-effekt. Men nu till poängen, deras tre största modeller är ju sådan fröjd för ögonen så man blir alldeles till sig. I kombination prestanda och design så kommer Gold Note en bra bit på väg mot världens bästa spelare, Linn LP12.

Finns ju andra klassiker som jag varit för ung för, tänker på Thorens gamla trotjänare, TD124 och TD125 med flera härligheter. Dock har jag själv ägt några: TD316 och TD3001, även om de inte varit i samma liga som äldre storheter så var de fina spelare med fin kvalitet, men långt ifrån "Bäst".

Min första skivspelare, 1977, var en Sony PS1350 tror jag den hette, med valnöt-finish. Den såg jag nu till salu på nätet, inte mitt ex, men ändå, kul. Den var nog ganska medioker i prestanda, men fungerade klanderfritt i många år för mig, bra med tanke på att jag var än mer okunnig inom vinyl-området då.

Riaa/Phono-steg

 Ja, så behöver vi ett Riaa/Phono-steg som är en rasande viktig komponent i sig. Faktum är att den tillhör kategorin-försteg, vilket i sig är det näst viktigaste av alla länkar i kedjan.

Här tvekar jag inte en sekund att skriva Gold Note PH-10, alla dar i veckan, oavsett pickup och system. Jag kör den med en grym strömkabel och gärna med deras extra strömförsörjning som en extra "upgrade". Men hur som helst slår man aldrig av den, då det tar en månad innan den kommer upp i nivå. Jag älskar denna lilla låda. 

Visst, visst,,,den är prestanda-mässigt långt ifrån bäst, men den duger, och den duger till allt, den kan dessutom "allt". -Gör aldrig bort sig oavsett system-

Tom Evans MC-steg, de kan bara MC, är grymt bra, neutrala och högupplösta, från den lille till den störste. Grandinotes Riaa är en annan pärla, och sedan har vi en rad rör-baserade bra Riaa-steg. Aestetix, Audio Research från USA samt min favorit, Conrad-Johnson, en så skön bekantskap. Från England har vi min lilla favorit, ART Audio. 

Förr satt ju Riaat som regel inbyggt i förstegen, typ Naim som vi jobbade mycket med, så därför har jag inte så mycket erfarenhet av Riaa-steg äldre än slutet 90-tal-början 2000-talet. 

Benz Micro hade ett vackert phonosteg, Clearaudio hade batteri-baserade ditos, Ortofon och Audio Note hade externa trafos för att köra MC-pickuper. Ja, det finns många vägar till Rom som man brukar säga, men som jag ser det blir det bara bökigare och mer krångel. 

Mina vinnare i "bästa" Riaat-racet blir nog TomEvans ur hifi-synpunkt och ConradJohnson ur musik-synpunkt. Men den bästa kompromissen blir så klart Gold Notes PH-10.

En brasklapp skall nog utfärdas för de två "hetaste" kandidaterna som just nyligen kommit på marknaden. Dels Esoterics nya  Riaa E-02.....samt Gold Note nya värsting PH-1000, här i sann gammal Naim anda, med möjlighet att koppla in en extern nätdel för än mer prestanda.

Min känsla är att Esoteric nog kan bräcka Tom Evans på hifi-sidan och Gold Note kommer ganska nära ConradJohnson. Möjligtvis kanske Gold Note kan vara en fin balans på alla parametrar om man kopplar in den extra nätdelen. -Den tillsammans med Ortofon Verismo om man vill ha lite av allt i bäst i världen epitetet kanske. 

Men här skall självklart nämnas att det finns en rasande massa phono-steg därute som kan matcha dessa modeller nämnda, en del kanske än bättre, men då kommer vi tillbaka till matchning. Ni får läsa detta utifrån en färgad syn som jag skaffat mig under en lång tid med testande och lyssning. För att Ni skall förstå vad jag menar så har jag skrivit ner vilka märken som passerat revy under åren. En del gillade vi inte alls och skippade, en del jobbade och jobbar vi med under lång tid. Vi lär oss också, ibland väljer vi fel. 

Avslutning

Med andra ord  så är världens bästa skivspelar-lösning en Linn LP12 med en AT-.95 pickup och ett Gold Note PH-10 Riaa/Phono-steg. Det borde Ni prova, kanske inte den mest högupplösta hifi-lösningen men väl den mest musikaliska dito. //Lasse

Hoppas Ni fått lite inspiration och är det någon därute som har en Pink Triangle spelare till salu så hör av Er. Jag jobbar för att skapa ett vintage-sortiment som vi skall testa och skriva om. Jag tror många skulle uppskatta, jag själv inte minst. Vad gäller skivspelare så har vi nu en Linn Axis, en LP12 samt en Thorens TD124. Skulle vara kul matcha en Pink Triangle i detta sällskap, och också jämföra med dagens Funk Firm "Saphire".

Tänkte kanske en fortsättning på denna "Bäst i världen" blogg med teman som:

Förstärkare

CD-spelare / Streaming

Högtalare

Kablage

Tillbehör

Ja, vad tror Ni, kan det vara intressant läsning?

 

Bakgrund

För kuriosa, eller för mitt eget minne drar jag här lite skivspelare, pickuper och Riaa-steg vi jobbat med under de senaste 30 åren.

OBS! Vi har aldrig slutat med vinyl, eller CD-spelare under denna tid.

Vi har så klart har erfarenhet av än fler produkter än dessa, då vi bytt in ett otal genom åren.

Skivspelare vi jobbat med:

Pro-Ject, Music Hall, Rega, Edwards, TEAC, Thorens, Dual, Clear Audio, Marantz, McIntosh, Mark Levinson, VPI, SOTA, Gold Note, Technics, Pink Triangle, Funk Firm, Avid, Systemdek, Audio-Technica, Brinkmann, AMG, Origin Live, Audio Note, Gyrodek, Perpetuum, Kuzma, Townshend, Continuo, Dr Feickert , .....

Pickuper vi jobbat med:

Ortofon, Benz Micro, ZYX, London, Lyra, Koetsu, Transfiguration, Goldring, Gold Note, Allaerts, Dynavector, Grado, Sumiko, Rega, Audio Note, Vandenhul, Nagaoka, Audio-Technica, Miyajima, EMT, Kuzma, Clear Audio, ,mfl..

Riaa/Phono-steg vi jobbat med:

Ortofon, Lemann, Audio valve, Audiolici, Audio Note, EAR, Grandinote, Tom Evans, Clear Audio, Gold Note, Benz Micro, Whest Audio, Audio Research, Conrad Johnson, ART Audio, Rega, Esoteric, mfl

Tonarmar:

Anm: Tonarmar anser jag är en del av skivspelaren, där verket är den allra kritiska faktorn, så därför bedömer jag aldrig armar för sig. Dock är väl SME 3012 den snyggaste av dem alla :-) En annan klassiker är så klart Regas RB300 arm, men den behöver pimpas upp lite för att låta bra, vilket Arthur på Funk är duktig på att fixa. Många exklusiva armar är väldigt bökiga hålla på med och en del trots priset, väldigt prestanda-känsliga på att få hamna i rätt verk. 

 

 

 

Featured products

Save 11%
Save 11%