Hejsan!
Ja, nu var det länge sedan jag och Mats skrev en blogg. Vi ber så mycket om ursäkt för det men här är anledningen:

Vi har byggt en ny butikslokal i centrala Umeå, Storgatan 50. -Välkomna dit.
....
Nåväl
Tillbaks till denna blogg, egentligen skulle jag ha hunnit skriva en fin blogg om våra eminenta Neotech kablar och då med fokus på "värsting-serien" Amazon. Men Mats har inte lyckats skicka alla kablar ännu,,,grr,,,trots påstötningar, så nu lär jag liksom börja om när väl strömkabeln kommer, kanske idag :-)
Men denna blogg har också stått och grott ett längre tag, men då saknade jag en DIN adapter-kabel till Naim, så även detta har gått i stå.
Nu löste jag detta med att spela vinyl, trodde jag, men nu kom jag på att Gold Note IS10 saknar Phono-steg internt. -Så här får jag kompromissa med att ha ett externt MM-phono, vilket kommer bli Audiolici AP-01.

Syfte
Tanken med denna blogg ursprungligen, var att kolla av om det verkligen är som de säger på Gold Note. Att de tagit inspiration av gamla (oliv-färgade) Naim i form av chassi, storlek och även dess möjlighet uppgradera med externa strömförsörjningar. MEN de vill också framhäva att även ljudmässigt har inspirerats, speciellt Naims driv i basen.
Nostalgi
Då jag väl hittade en Naim Nait02 så var bollen i rullning. Jag har dock även fler märken/modeller från denna Era som jag bara inte hinner jämföra med, i denna blogg. Det är först och främst ION Obelisk2 som nu testas mot Nait02 men sedan spann jag vidare med för- och slutsteg från både Quad (34/306) och Audiolab (8000c/P).


Historia
Slutet av 80-talet, före min butikstid, så hade jag hem både ION Obelisk2 och den integrerade Audiolab 8000A. Naim började jag jobba med redan 1992 och det var just Nait02 och strömdelen High-Cap som öppnade mina öron. Men jag jobbade också lite med ION, då hade det kommit en ny generation, och den hette Obelsik 100 och senare försvann märket. Audiolab jobbade vi parallellt med Naim under många år med. Quad kom in lite senare, då Jan.Erik Persson (Opus 3) hade agenturen, så det blev lite rör-monoblock och deras fina elektrostater mm..
Fina engelska märken när de var engelska med andra ord. Numer tillhör Quad och Audiolab IAG-gruppen tror jag och Naim blev franskt via Focal. ION köptes upp och är idag Heed, men grundföretaget Nytech finns kvar i södra Wales. (Kostar 300 pund få din Obelisk genomgången och uppfräschad till ny).
En annan lite lustig historia, är ju Audiolab. Precis när de började få lite kultstatus i UK, på nästan samma nivå som Naim & Linn, ja, då säljer man firman till TagMcLaren. Ja, den satsningen gick ju inte så bra, så efter några år sålde man varumärket till något asiatiskt, typ IAG om jag minns rätt. Hur läget är idag har jag ingen aning om. Märket är precis som Quad, helt dött och könlöst.
Test

För att göra detta test så autentiskt som möjligt har jag valt använda grejer från denna tid eller äldre. (Gold Note får ha sin orginal strömkabel och vi använder enkla kablar) Alla kommer få Linns K20 högtalarkabel i sig och vi kör hela racet med hederliga Heybrook HB1. (Dessa hade jag hemma på prov med HB2, slutet 80-tal, i min första egna lägenhet.)OBS! Det är orginal högtalarstativ också, inte alla har sådana (Mats:-)

Skivspelaren är en hederlig gammal Thorens TD124 från 1959. Armen är från samma era, SME 3009. Pickupen är från 80-talet dock,

Ja, Ni fattar rätt, detta är en MC pickup och de gamla förstärkarna har bara MM phono, som var vanligast på den tiden. Så jag använder faktiskt en modern, grymt bra step up från Fonolab Eqves Model 1 (går beställa och läsa om på vår hemsida/shop). -9,900kr, väl värt investera i, lite sälj ska det va,,,


Signalkablarna är enklast möjliga, gammal VandenHul och från TD124 en lång billig Oehlbach. Anrättningarna står på rack från NEO.
Strömlisten är en favorit, med många uttag och relativt billig för den är ju så bra. Puritan PS-108 Purist (8,000kr).
Ljud
Ja, vi börjar med Naim och går vigare till ION, sedan stannar vi ,tills fortsättningen i nästa blogg, med Gold Note IS10 ovanpå hela anrättningen. Sedan tro jag det blir en del 3 med försteg- slutsteg från QUAD och Audiolab.
Naim

Ja, här är den, min älskade Nait02, dock utan strömdelen High-Cap, men den duger så bra som den är. Såklart (på den tiden) gick Naim sina egna vägar, inte bara ljudmässigt (färgat) utan även teknik-mässigt. Nu snackar vi bara DIN kontakter (de låter bättre) samt egen högtalarkabel med "rätt" längd för att inte få slutsteget självsvänga (därav Linn kabeln som mäter likvärdigt). Sist men inte minst, 17 watt !! eller så, MEN mycket ström och jag måste säga att den låga effekten inte märktes vs ION förstärkaren.
Denna har dock inte orginalfötter, de har väl vittrat sönder och den skall vara re-cappad. Det har gjort att jag spelat lång tid på både denna och ION för att få dem landa ljudmässigt och att jag också skall få in känslan för dem och sist men inte minst detektera såväl likheter som olikheter.
Musiken har varit allt från Cohen, Mozart, Beatles, Pink Floyd osv..

Ljud Nait02
Ja, den låter faktiskt mer civiliserad än jag minns den, nu skall sägas att det är en fördel spela vinyl på dessa gamla apparater då det var huvudkällan när det begav sig. Med det menar jag att dels är det bra fina phonosteg inbyggt samt är de nog sannolikt designade ljudmässigt med vinylspelare i huvudfokus.
Det som förvånar mig mest är att toppen/diskanten inte alls upplevs hård eller vass, nej ganska perfekt och väl integrerad. Sedan har Nait02 en hög upplösning, speciellt i hela mellanregistret, den har en markerad presence som jag skulle betrakta som färgningen big time. Det gör den dock inte tröttsam lyssna på, tvärtom, det gör musiken än mer intressant och tydligare, kommer fram bättre liksom. Sedan var det basen då, visst känns det att man inte prioriterat djupbas utan där är det lite grumligt, men övre basen har som den skall, bra driv, men är inte så markant mot ex ION. Nej det är stora delar av mellanregistret som sticker ut och gör Nait02 unik.
Jag har försökt kritisera den och tänkt att med ION kommer det mer neutralt och mer naturligt ljud. Men, nej, man kan inte komma ifrån att Nait02 är det roligare alternativet, och helt oberoende på musikval.
Jag blir nästan lite trött, hur kan detta låta så bra vs dagens stereos, med tanke på så många år som gått och hur mycket utvecklingen tagit oss..jösses.
Ljud ION
Nu går vi från 17 till 45 watt...
Obelisk 2 är min favorit framför Obelisk 1 som har ett passivt försteg inbyggt. En del gillar det ena framför det andra. Det man får med 2:an är bättre dynamik och anslag, dock på bekostnad av 1:ans fylligare tonalitet.
Först tyckte jag att denna var nog lite bättre än Nait02 men efter att återigen gått tillbaks så är Nait02 än mer dynamisk och detaljerad.
Men, när man väl vant sig och spelar på, så tänker jag inte ens på vilken förstärkare jag spelar på. Väldigt mycket är i grunden väldigt likvärdigt, typisk hifi made in UK på den tiden.Vi har ju faktiskt en Linn-rigg i Umeå från denna tid också, så vem vet om vi fortsätter med en del 4 :-)
Tillbaks till ION, här märks det tydligt att mellanregistret har dragits in / bakåt i ljudbilden, samtidigt som djupbasen blivit bättre och tydligare. Även här finns driv i basen så det duger. Tycker också diskanten har finare mer detaljerade nyanser.
Resultat
Jag skulle vilja säga att det blev oavgjort, MEN rolighetsfaktorn vinns av Nait02, även det blev ett hårt race, med målfoto. Om någon skulle tycka ION är vinnare, skulle jag säkert kunna hålla med, hur konstigt det än låter och verkar...
HUR står sig en Italienare i denna brittiska soppa?

Gold Note IS10
Nu går vi över till modern Klass-D med 90 watt som kan expanderas till 280watt med möjlighet att addera ett slutsteg PA-10 EVO från samma firma. -Pris : 36,000kr, + ev extra slutsteg, men då får du inbyggd DAC/Nätverks-lösning, samt analoga ingångar för att kunna koppla in ex Phono-steg.
Nu är vi helt plötsligt i Italien där ägaren alltid lovordat gamla hederliga Oliv-Naim eran, lika mycket som han inte alls gillar dagens Naim sound (helt enig).
Så till del 2, skall jag lyssna in mig på denna lilla gobit och återkomma till Er med en utförlig rapport.
Väl mött
Lasse

