Hejsan
Hoppas Ni alla är friska och så glada man kan vara i dessa bistra tider.
Denna blogg skall kort handla om Lavardin som förstärkar-företeelse samt skillnaden mellan två identiska förstärkare, förutom komponent-kvaliteten. ISX och ISX Reference.
Varför Lavardin hos Lasses HiFi?
Ja, varför det? -Med tanke på att vi jobbar lite tvärsom mot andra butiker, att minska antalet varumärken och fokusera mer på det vi allra mest tycker om. Sedan måste vi ha lösningar, så bra som möjligt i olika prisklasser också så klart..-Så passa på att shoppa loss på våra demo-produkter av världsklass, nu till otroligt bra pris.
Men, då satsar vi på Lavardin, ändå? -Ja, vi har faktiskt jobbat med Lavardin för länge sedan, tror de hade en 30-wattare då om jag minns rätt. Men då tyckte vi den var för vek-svag för de högtalare vi sålde då. Det är det lilla kruxet med Lavardin, den är på 50 watt idag, men det är mer ponny-hästar. Om man jämför med min referens, Esoteric F-03 om 30watt Klass A, så har den 100 fullblod i jämförelse.
Med det sagt, finns det ändå poänger med Lavardin som vi gillar. Dels har vi nu mer lättdrivna högtalare som passar Lavardin perfekt, dels är det en ljudmässigt underbar förstärkare som kommer tilltala fler av våra kunders behov (tror vi).
1) Den låter fantastiskt bra och kan ersätta en rörförstärkare, typ 300B, för den kund som vill ha rör-ljud men inte gillar det obekväma med rör-hanteringen.
2) Den ger också ett ljud i kvalitet på Esoterics nivå, så de kunder som gillar Esoteric men inte har budget riktigt, så finns här ett fullgott alternativ.
3) Det är en "ren" förstärkare, utan inbyggd DAC / Nätv / Riaa etc...vilket vi själva tycker är lite skönt, och det ger också kunden möjligheter att själv styra kostnaden för sin stereo men utan kompromisser.
4) Vi gillar ljudet från Lavardin och den har sin plats hos oss med vårt övriga sortiment. Faktum är att vi sneglat ganska länge på att ta in dem, Lavardin.
Historia i kort..
Lavardin grundades av Jean-Christophe Crozel och Gérrard Perrot 1996 i Frankrike, Lavardin. Man har forskat i många år kring ljud-distortion Vilket resulterade i lösningen av "Minnes-distortion" som finns i främst transistorförstärkare.
The memory distortion (1) of components is the greatest discovery in analog audio design over the last twenty years. It clearly demonstrates the reasons why a good valve amplifier can beat its solid state counterpart hands down for sheer musical enjoyment.
Denna forskning avslöjade den viktigaste formen av distorsion inom en transistorförstärkare - Minnesdistorsion. Eftersom elektronerna färdas genom silikonkomponenter i en transistorförstärkare så påverkas de av mönstret från tidigare elektroner som färdats genom samma ledare. Denna formen av distorsion finns inte i rörförstärkare då elektronerna färdas genom ett vakuum. Detta är en av anledningarna att en rörförstärkare ofta låter sammetslen och följsam jämfört med en transistorförstärkare.
Crozel och Perrot designade något som än idag inte har upprepats av någon annan - en förstärkarkrets som eliminerar minnesdistorsion längs hela signalvägen.
----
Modeller
Lavardin har 2 integrerade förstärkare (ISX - ITX)men med 2 olika prestanda för respektive..Alla har 4 RCA-ingångar..punkt slut. Dock kan man köpa till fjärrkontroll-funktion för 4,000kr. Samt kan man på den lilla förstärkaren ISX & ISX Reference också köpa till MM Riaa-steg-kort för 7,000kr.
ISX. 2*50watt, HÖG komponent kvalitet och enormt högt pris/prestandaförhållande säger man..6,5kg =28,000kr
ISX Reference...2*50Watt...Komponentkvalitet av absolut högsta kvalitet , 6,5kg,=43,000 kr
...
ITX 2*55watt, 12 kg...13,5cm högt chassi mot ISX 8cm..=77,000kr
ITX 20..2*55watt, 12kg, 13,5cm chassi, Här är det också absolut högsta komponentkvalitet, läs ISX Reference....=130,000 kr
...
Sedan har Lavardin både försteg och slutstegskombinationer samt en del kablar. Dessa kommer vi inte beröra här.
Ljudet allmänt
Hur låter då Lavardin rent allmänt..Jag har som sagt, tidigare erfarenhet av märket och de låter typ likadant idag. Från början levererades de utan fjärr, då det låter sämre med fjärr. Men marknaden har väl krävet denna funktion, så då får också kunden betala extra för det, då det är dyrt lösa kompromisslöst. Anm: precis så gjorde Naim på den gamla goda tiden. SÅ, då vi hade Lavardin tidigare, så fanns ingen fjärr, samt var den klen. Visst hörde vi storheten ljudet, vilket var än bättre då mot konkurrensen då många, läs: Esoteric, Gold Note med flera kommit ikapp på flera parametrar. MEN då kunde vi inte höra dess fulla potential då högtalarna krävde mer än förstärkaren mäktade med. Resultatet då blev ett ljud som var tamt, och lite slött, man saknade "pitch"-anslag och dynamik. Därför avpolleterade vi då märket.
Men ger man Lavardin rätta förutsättningar, först och främst rätt högtalare, men eftersom de är så transparenta och avslöjande så gör det inte ont med "rätt" kablage och en hög-kvalitativ signalkälla. DÅ låter Lavardin så bra det bara går på de allra flesta parametrar. Du kommer in i musiken på ett lätt skrämmande vis. Lavardins stora poäng är dess minnes-släckare som du också verkligen hör poängen med. Enklast kan liknas vid skillnaden mellan rör-förstärkare ( den stora anledningen undertecknad gillar rör) och transistor-förstärkare. Det jag kallar "flyt" i det allra översta registret. Ett naturligt flow, som få transistor förstärkare klarar idag. (Esoteric har det tycker jag, samt, faktiskt, de bättre Klass-D förstärkarna och många finare Klass-A ) Men ingen är riktigt där om man tar en super-fin-rör konstruktion. Många har insett det och för göra livet enklare, kör ett rör-baserat försteg och ett transistor slutsteg. Här tänker man sig lite av det bästa av två världar, dock en kompromiss om du frågar mig.
Tillbaks till Lavardin och dess ljud. Ja, förutom detta rör-lika flow, så är den tyst, en svart bakgrund, och det gör att du hör alla utklingningar och start-stopp som gör den upplevs "snabb" i vändningarna. Basen är ganska eller tillräckligt djup med definition, varken tajt eller "loose"...Mellanregistret är naturligt rätt med en härlig 3-D känsla av att hon verkligen är på plats, samtidigt är det inget som sticker ut, tar mer plats eller så, homogent ljud med andra ord. Diskanten är också ganska "rätt" kan jag tycka, inte på allra glimrande vis, här finns bättre alternativ, rör-varianter inte minst, men samtidigt ganska de färgar och detta är naturligt rätt. Svårt avgöra, men detaljeringsgraden är där, ända ner på mikro-nivå. En stor skillnad dock med Reference-förstärkaren. Dynamiken är ok, inget man reagerar på åt nåt håll.
Dock känns Lavardin lite naken i förhållande till säg, Gold Note IS1000 och Mark Levinson N0:585 som båda har klart mer kropp, kött & blod. Men med det sagt, känner jag inte att det saknas nåt heller, Lavardin drar lite mer åt Esoteric-hållet. Men då Lavardin är så städad och distortions-fri kanske det är därför man vid direkt jämförelse kan uppleva dem lite "nakna", kanske "rena" är ett bättre ord. Nåväl, kanske en passus i val av högtalare då, men ingen negativ anmärkning från mitt håll på denna punkt heller.
Styrkan är minnes-kretsen, eller vad man skall kalla det för, som gör Lavardin så unik och rör-lik. Avsaknaden av finesser som gör att du bara betalar för välljudet.
Svagheten är effekten som gör att urvalet av högtalare blir begränsat, anm: Gold Notes IS1000 som lirar i lite samma prisklass är motsatsen, driver vad som helst känns det som) Samt avsaknaden av finesser, funktioner och så är väl priset ändå kanske lite tufft för många, speciellt de som vill ha en massa funktioner, finesser också.
Högtalare som inte gör sig besvär med Lavardin ( finns ingen mening) är typ Dynaudio, Avalon, Kharma, Arthelute Stiletto, och den typ av konstruktioner.
Ljudet från ISX?
Den billigaste modellen från Lavardin heter ISX och den gör jobbet. Allt finns där, dock är den lite återhållsam, lite "laid back" om Ni förstår. Samtidigt finns det en charm i det att den inte skjuter allt ljud på dig, utan här dras du sakta in i musiken, men med alla detaljer på plats. Helheten prioriteras dock, homogenitet. Denna passar nog perfekt till högtalare som är relativt lättdrivna och har lite "push"-karaktär. Jag tänker på modeller som Monitor Audio och Focal med flera...
Skillnaden till ISX Reference?
Det enda som skiljer Reference från den vanliga modellen är att här har man optimerat valet av komponenter till de allra bästa, och så priset då så klart.
Får man verkligen ett så pass mycket bättre ljud med att bara uppgradera komponenterna, med tanke på den stora prisskillnaden, typ 15,000 kr +??
Jaaa, nu händer det grjer. För det första upplever jag denna som MYCKET kraftfullare och med mycket mer dynamik. (Kanske just därför jag upplever det som mer effekt). Nu spelar musiken mer framåt och mer på än standard-modellen. Jag upplever faktiskt denna som en helt annan försärkare. Detaljeringsgraden upplever jag som mycket bättre, men jag misstänker att det är mest att musiken flyttat fram och storleken på musiken har också växt. Du har helt enkelt flyttat fram från bakersta sätet, till sätet längst fram närmast scenen.
Är detta då alltid bättre?
Nja, här tänker jag mig en match med högtalare som är lite mer återhållna som den bättre matchen, våra JBL L82 funkar fint, men ni fattar poängen.
Anm: Esoteric F-03 som jag har hemma som referens, 30-watt Klass A har en storebror i den finare Esoteric-serien kallad Grandioso, då heter den F-01. Fortfarande samma bygge med 30-watt Klass A, dock till dubbla priset. Förutom annan front, är det bara komponent-kvaliteten som skiljer dem åt. Här upplever jag ingen direkt effekt-skillnad, men dock ljud-kvalitet-skillnad. F-01 gör allt som F-03 gör men har en extra naturligthet i utklingning, flow, och mikrodetaljeringsgrad..Lite bättre soundstage, tydlighet tycker jag mig också uppleva. Nåväl, poängen är att komponent-kvaliteten HAR betydelse, stor betydelse.
ITX
Dessa modller har jag ingen full erfarenhet av, dock får man lite mer effekt vilket är bra, då ökar urvalet av högtalare. De är säkert på en än högre nivå ljudmässigt också, skulle vara roligt höra ITX 20, versionen med den bättre komponent-kvaliteten. Enda abret jag har här är priset, och jag är inte helt säker på att den matchar dagens rör-förstärkare och Esoteric mfl, inte minst. -Men vem vet:-)
Lavardins styrkor och svagheter?
+ Rör-ljud utan rör, magisk sak...
- En klen naken förstärkare utan finesser och funktioner
Anm: Blev tydligt att Lavardin Reference fokuserar på kvalitet och inte kvantitet, när jag kopplade in en kraftfull Exposure 3010 integrerad förstärkare...Samtidigt blev det också övertydligt hur illa denna passade till L82 vs Lavardin Reference som var som gjord för uppgiften..
Sum up
Nu kanske Ni bättre förstår varför vi vill ha Lavardin i vårt, Lasses HiFi:s, stall. -En udda fågel, som vi med lite känsla kan få att bli en svan, sanna våra ord :-)
Ni vet att vi nu finns representerade även i Umeå, så för Er som bor norrut, slå Mats en signal och boka tid för demo.073-506 10 52.
Butiken i Falun har vanliga öppettider, men du kan gärna boka egen tid hos oss om du vill det: Lasse: 070-788 30 20
( Vi tar Covid-19 på fullaste allvar och spritar oss, håller avstånd, gör ren alla ytor som kan vidröras etc..)
Tack för du orkat ända hit, ta hand om Er och tänk på Corona-risken
Mvh
Lasse / Mats / Morgan
Anm: För Er som undrar vilket system vi använt oss av vid denna jämförelse:
Signalkälla: Marantz ND8006, Högtalare: JBL L82 Classic med org.stativ. Kablage: Fezz Signal & Högt.kablar ( 1,500kr + 3,500kr) samt byte signalkabel mot Bertram (ny modell) typ: 18,000 kr..-För att höra hur de svarar mot bättre kablage. Strömkablage: Orginalströmkablar, och typ IKEA-strömdosa av allra sämsta kvalitet. Rack: En bedrövlig bänkskiva som står på högtalarstativ.
Musik som använts: Beethoven Piano Sonatas Nos.28 & 29 ( Esoteric), Ceacile Norby & Lars Danielsson "Just the two of us" Doyle Bramhall "Is it news" (YEP rock records)...
Tillvägagångssätt: Båda förstärkarna har stått på samma plats, stått på minst 15 timmar innan utvärdering. De har utvärderats under ytterligare 2 dagar med dessa 3 olika skivor-musik. Samma procedur med båda förstärkarna, dock har vi gett standard-modeller fler timmar i början då den var helt ny innan detta test.
Undertecknad och Morgan har varit i lyssningspositionen och vi båda har upplevt samma skillnader, styrkor och svagheter. För att vara seriös, utifrån produktens kapacitet har vi valt inte testa med mer tungdrivna högtalare, då vi vet av erfarenhet vilket resultat detta skulle ge och det är något vi från början varit medvetna om. Vi skulle vidare kunna ta detta längre med extremare signakälla och kablage, men det lät så pass bra att vi sparar det till en framtida blogg.